معاون رئیس ‌قوه‌قضائیه:اعدام قاچاقچیان موادمخدر بازدارنده نبوده است/افرادی که اعدام می‌شوند قاچاقچیان اصلی نیستند

مسئولان قضائی، بازدارنده نبودن مجازات اعدام برای قاچاقچیان موادمخدر را تأیید کردند: «مجازات اعدام قاچاقچیان موادمخدر تا الان بازدارندگی نداشته و این موضوع به صورت مکتوب به رئیس قوه‌قضائیه اعلام شده است.» این را محمدباقر الفت معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه‌قضائیه اعلام کرد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از روزنامه شهروند،او مسئول یکی از دستگاه‌هایی است که پیش از این وقتی ماجرای حذف مجازات اعدام برای قاچاقچیان موادمخدر ازسوی نمایندگان مجلس نهم مطرح شد، در مقام مخالفت با آن برآمد. در مردادماه امسال هم معاون حقوقی قوه‌قضائیه با اصرار بر موضع قبلی، تأکید کرده بود که هنوز بر سر حذف اعدام قاچاقچیان به توافق نرسیده‌اند: «طرح حذف مجازات اعدام قاچاقچیان موادمخدر باید دوباره درمجلس مطرح شود.»

ذبیح‌الله خداییان گفته بود: «ما در ارتباط با حذف مجازات اعدام در معاونت حقوقی قوه‌قضائیه موضوع اصلاح قانون را در دستور نداریم. این طرحی بود که توسط نمایندگان در مجلس مطرح شد و به نتیجه هم نرسید.» او همان موقع در پاسخ به منتقدان گفته بود: «منتقدان می‌گویند این میزان اعدام‌ها، هجمه‌های حقوق بشری به دنبال دارد اما در عمل تأثیری در مبارزه با قاچاق نداشته است، پاسخ ما این است که اگر این مجازات را نداشتیم، وضع ما به چه شکل بود؟ مجازات جایگزین بهتر چیست؟» این موضع قوه‌قضائیه از حذف مجازات اعدام برای قاچاقچیان موادمخدر بود. از همان زمان که ماجرای حذف اعدام قاچاقچیان موادمخدر مطرح شد، مخالفان و موافقان به صف ایستادند، ستاد مبارزه با موادمخدر و مسئولان قوه‌قضائیه هم ازجمله دستگاه‌هایی بودند که نسبت به مطرح‌شدن این موضوع در ماه‌های پایانی کار مجلس نهم واکنش نشان دادند.
حالا معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه‌قضائیه، حرف‌های دیگری می‌زند. او درباره موضوع بازنگری در قانون مبارزه با موادمخدر و احتمال تعدیل مجازات اعدام قاچاقچیان توضیح داد: «واقعیت این است که مجازات اعدام قاچاقچیان موادمخدر تا الان بازدارندگی نداشته است. یعنی ما با قاچاقچیان، پرتعداد و مطابق قانون مبارزه کردیم ولی متأسفانه حجم موادمخدر ورودی به کشور و هم ترانزیت از کشور، تنوع موادمخدر و جمعیت درگیر آن، همگی افزایش پیدا کرده و آمارها در این زمینه منفی است.»

او به نکته دیگری اشاره کرد: «شاید افرادی که ما دراین حوزه مجازات می‌کنیم، ایران هدف اولیه آنها در قاچاق موادمخدر نباشد و می‌خواهند به خاطر مجاورت ایران با افغانستان موادمخدر را از کشور عبور بدهند. نکته مهم دیگری که باید درنظر بگیریم، این است افرادی که اعدام می‌شوند، درواقع قاچاقچیان اصلی نیستند؛ چراکه قاچاقچیان اصلی درگیر عملیات انتقال محموله‌های موادمخدر نمی‌شوند. معمولا با هزینه کمی موادمخدر را دراختیار افرادی که بضاعت مالی کافی ندارند، قرار می‌دهند.»
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه‌‌قضائیه با بیان این‌که اعدام این افراد درواقع ضربه‌ای اساسی به بدنه قاچاقچیان و قاچاق موادمخدر کشور نیست، گفت: «با این همه ما به صورت مکتوب به رئیس قوه‌قضائیه اعلام کردیم که به نظر ما وضع فعلی بازدارندگی ندارد.»

الفت درباره این‌که درصورت قطعی و عملی‌شدن تعدیل و بازنگری در قانون، مجازات‌های جایگزین باید چه شرایطی داشته باشند، تأکید کرد: «فکر می‌کنم مجازات‌های طولانی‌مدت همراه با کار سخت برای محکومان تأثیرگذارتر است. درحال حاضر کسی که وارد زندان می‌شود، درواقع مشغول استراحت می‌شود.» او به انتقادی که به حبس‌های طولانی‌مدت و آزادی افراد پس از تحمل چند ماه زندان، اشاره کرد: «در این زمینه باید برنامه‌ریزی دقیق داشته باشیم. جاهایی مثل معادن بزرگ و حوزه راهسازی، تالاب‌ها و بیابان‌ها، فرصت‌های زیادی برای کار سخت اینگونه محکومان هستند. درحال حاضر درکشورهای متعددی این کارها درحال انجام است. با این شرایط این افراد هم می‌دانند باید برای سال‌های متمادی در زندان بمانند و کمتر به این سمت می‌روند.» به گفته الفت، تمام این مسائل بررسی و به رئیس قوه‌قضائیه اعلام شده است.

20106

کد خبر: 673014

وب گردی

وب گردی