روایت وزیر بهداشت از اقدامات مجلس نهم در حوزه سلامت/قوانین فعلی برای برخورد با تخلفات پزشکی کافی نیست

وزیر بهداشت ضمن اشاره به اقدامات انجام شده در مجلس قبل و در حوزه سلامت، موضوع پایداری منابع، تجمیع بیمه‌ها و ایجاد قوانین کافی برای رعایت حقوق شهروندان در زمینه تخلفات پزشکی را از جمله انتظارات حوزه سلامت از مجلس دهم اعلام کرد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، دکتر سیدحسن هاشمی در بیست و سومین اجلاس روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور که با حضور رییس مجلس شورای اسلامی و جمعی از نمایندگان کمیسیون بهداشت و درمان مجلس برگزار شد، ضمن تبریک هفته دولت، گفت: روزهای پایانی هفته دولت را سپری می‌کنیم و یاد همه شهدا و شهدای دولت به ویژه شهیدان باهنر و رجایی را که الگوی مدیران ارشد نظام هستند، گرامی می‌داریم.

او با بیان اینکه در اینجا مدیران ارشدی که در طی دو سال و نیم گذشته طرح تحول سلامت را اجرایی کردند حضور دارند، افزود: این افراد تلاش کردند که هم یک سرمایه اجتماعی برای نظام ایجاد کنند و هم آرامشی برای مردم به وجود آید. بنابراین کارنامه آنها در کل کشور کارنامه مورد قبول ملت است و این مهم در نظرسنجی‌های مختلف مشخص شده است.

هاشمی ادامه داد: من می‌توانم شهادت دهم که اکثر افرادی که در طرح تحول سلامت تلاش کردند از بهترین‌ها بودند و با نظر نمایندگان و مقامات استانی انتخاب شده و مورد تایید اکثر اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی هستند. هیچ کدام‌شان با هدفی جز خدمت برای کسب رضایت خدا پا به این عرصه نگذاشتند و به سهم خودم از همه آنها تشکر می‌کنم.

وزیر بهداشت ضمن تشکر از مجلس شورای اسلامی و حمایت‌هایی که از سوی مجلس گذشته و مجلس دهم در حوزه سلامت انجام شده، گفت: در این دوره نیز حمایت‌ها با مقدمه‌ای آغاز شد و آن مقدمه حمایتی بود که در زمینه تامین اعتبارات در کسری بودجه بیمه‌ها انجام شد و اگر این حمایت‌ها وجود نداشت ممکن نبود که به این دستاوردهای بزرگ برسیم.

روایت وزیر بهداشت از اقدامات مجلس نهم در حوزه سلامت

او در ادامه به اقدامات مجلس قبل در حوزه سلامت اشاره کرد و گفت: در مجلس قبل اتفاقات خوبی افتاد؛ به طوریکه یک درصد مالیات بر ارزش افزوده تصویب شد و ۱۰ درصد منابع هدفمندی یارانه‌ها نیز به قانونی دائمی تبدیل شد. همچنین قوانین مرتبطی تصویب شد که دستگاه‌های مختلف را موظف می‌کرد تا در طرح‌های کلان پیوست سلامت داشته باشند و آن را رعایت کنند.

و اما انتظار از مجلس دهم

هاشمی گفت: در این دوره مجلس نیز یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها، تصویب برنامه ششم است و باید توجه کرد که برنامه ششم توسعه، اولین برنامه‌ای است که باید بعد از سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، قوانینی را در حوزه سلامت وضع کند. بر این اساس امیدواریم که مواردی در قانون برنامه ششم قرار گیرد که دغدغه‌های مقام معظم رهبری را نمایان می‌کند و از این طریق بتوانیم گره‌های کوری را که به کیفیت ارائه خدمات سلامت آسیب می‌زند، باز کنیم.

وزیر بهداشت افزود: شاید مهم‌ترین این موارد بحث تولیت سلامت است. باید توجه کرد که امروز تامین سلامت مردم فقط در دست وزارت بهداشت نیست، بلکه سایر دستگاه‌ها هم در آن نقش ایفا می‌کنند.

او با بیان اینکه موضوع بعدی بحث منابع مالی است، ادامه داد: اگر قرار باشد طرح تحول نظام سلامت ادامه یابد، حتما باید منابعش پایدار شود. در حال حاضر که بخشی از منابع‌مان به مالیات وصل است و واقعا مشکل داریم؛ یعنی باید برای تخصیص منابع، دریافت‌شان از خزانه و بانک مرکزی زمان بگذاریم. حال اگر قرار باشد منابع وزارت بهداشت به اما و اگر و یا به منابع نفتی که مشخص نیست حاصل شوند یا نه، گره بخورد؛ هیچ دولتی نمی‌تواند کاری انجام دهد.

هاشمی با اشاره به مشکلات بیمه‌ها نیز گفت: بحث بیمه‌ها موضوعی است که مغفول مانده و گاهی در قالب دعوای بین دو وزارتخانه محدود شده و تنزل کرده است. این در حالی است که رعایت حقوق شهروندی در این است که همه تصمیم‌ها در یک جا باشند و در یک بخش سامان پیدا کنند.

پیشنهاد وزیر بهداشت برای انتقال بیمارستان‌ها به بیمه‌ها یا برعکس

وزیر بهداشت افزود: بر این اساس پیشنهاد وزارت بهداشت این بود که یا بیمارستان‌ها را به بیمه‌ها منتقل کنیم و ما به عنوان سیاستگذار عمل کنیم و یا بالعکس؛ یعنی بتوانیم منابع را مدیریت کرده و آنها را تجمیع کنیم که در طول سه سال گذشته این اتفاق نیفتاد، اما امیدواریم در دولت آینده در قالب قانون برنامه ششم این موضوع حل شود.

قوانین فعلی برای برخورد با تخلفات پزشکی کافی نیست

او بر ضرورت رعایت حقوق مردم و شهروندان تاکید کرد و گفت: در زمینه تخلفاتی که ممکن است از سوی ارائه کنندگان خدمت رخ دهد، قوانین فعلی را کافی نمی‌دانیم و برای پیشگیری از ایجاد مشکلات احتمالی باید در کنار حل مشکل بیمه‌ها این موضوع هم دیده شود.

20106

کد خبر: 673100

وب گردی

وب گردی