۱۵۰۰۰ عطاری بدون مجوز و افزایش مرگ و میر ناشی از مصرف گیاهان دارویی غیرمجاز

رییس مرکز تحقیقات پزشکی قانونی نسبت به فروش داروهای ترکیبی در عطاری‌ها هشدار داد و گفت: هیچ عطاری حق فروش دارو و محصولات ترکیبی ندارد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، دکتر محمود خدادوست در نشست خبری بررسی داروهای گیاهی که صبح امروز در سازمان پزشکی قانونی کشور برگزار شد، گفت: بر اساس جلساتی که با صنف عطاری‌ها داشتیم خودشان اذعان کردند که کمتر از یک سوم این مغازه‌ها مجوز عطاری دارند.

او با بیان اینکه عطاری، تاریخ طب سنتی کشورمان است، ادامه داد: عطاری به معنای واقعی‌اش یک پشتوانه حکیمانه داشته و حرفه‌ای مقدس محسوب می‌شود و عطارهای با سابقه و خوشنام به این خطای عطارنماها دچار نخواهند شد.

خدادوست با تاکید بر اینکه عطاری‌ها حق عرضه و فروش داروهای ترکیبی اعم از دست‌ساز و کارخانه‌ای را ندارند، گفت: در مجوز عطاری‌ها هم این موضوع قید شده و فروش دارو تنها بر عهده داروخانه است. متاسفانه بسیاری از داروهایی که امروزه تحت عنوان گیاهی عرضه می‌شوند، گیاهی نبوده و ترکیبی از چند داروی طبیعی یا شیمیایی است.

خدادوست با بیان اینکه مردم جهان گمان می‌کنند که داروی گیاهی داروی بی‌خطری است، ادامه داد: سازمان بهداشت جهانی هم بر نظارت بر این موارد و همچنین بالا بردن دانش مردم در استفاده از این داروها تاکید دارد. تفاهم‌ نامه‌ای میان وزارت بهداشت و وزارت صنعت و معدن منعقد شده تا بر عملکرد عطاری‌ها و نحوه فروش آنها از سوی صنف و نهادهای مختلف نظارت شود.

او با بیان اینکه گیاهان دارویی هم می‌توانند عوارض داشته باشند، افزود: ممکن است مصرف برخی از گیاهان دارویی با بیماری‌های زمینه‌ای تداخل داشته باشد و مشکلاتی را برایشان ایجاد کند. بسیاری از داروهایی که در عطاری‌نماها عرضه می‌شود، تنها رنگ و بوی گیاهی دارند و به سلامت مردم آسیب می‌زنند.

۱۵۰۰۰ عطاری بدون مجوز و افزایش مرگ و میر ناشی از مصرف گیاهان دارویی غیرمجاز

او درباره آمار مرگ و میر ناشی از مصرف داروهای گیاهی غیرمجاز گفت: طبیعتا در سال‌های اخیر این موضوع رو به افزایش بوده است.

خدادوست درباره تعداد عطاری‌های غیرمجاز در کشور نیز گفت: بر اساس برآوردهای ما به نظر می‌رسد ۱۵ هزار عطاری غیرمجاز در کشور فعالیت می‌کنند.

او از طراحی دوره‌های آموزش کوتاه مدت گیاهان دارویی و نحوه استفاده از آن خبر داد و گفت: در حال حاضر هر پزشک بر اساس علاقه و میزان مراجعاتی که داشته در این خصوص اقدام کرده است.

رییس مرکز تحقیقات سازمان پزشکی قانونی درپاسخ به سوالی مبنی بر اینکه متولی نظارت بر عطاری‌ها کدام سازمان است، گفت: متولی اصلی در این زمینه وزارت صنعت، معدن و تجارت و صنف مربوطه است، اما معاونت درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی و سازمان غذا و دارو نیز می‌توانند در این زمینه نظارت داشته و موارد تخلف را اعلام کنند.

خدادوست درباره وجود سامانه نظارتی مردمی نیز گفت: وزارت صنعت باید نسبت به راه‌اندازی چنین سامانه‌ای اقدام کند.

خدادوست درباره قاچاق دارو نیز گفت: دارو اگر از مبادی قانونی وارد کشور شود، سازمان غذا و دارو بر آن نظارت دارد و اگر تاییدیه سازمان غذا و دارو را نداشته باشد، قاچاق است.

20106

کد خبر: 673133

وب گردی

وب گردی