ارزش صادرات غیرنفتی در ٣ ماه نخست ٩٥ به ١٠,٤ میلیارد دلار رسید

وزارت صنعت، معدن و تجارت ارزش صادرات غیرنفتی را در سه ماه نخست امسال ١٠,٤ میلیارد دلار اعلام کرد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، ارزش صادرات غیرنفتی کشور در دوره ٣٦ ماه (٩٢ تا ٩٤) همراه با ٣ ماه نخست ١٣٩٥ به رقم ١٤٥,٢ میلیارد دلار رسید که بالاترین سهم در دوره سه ساله آن مربوط به سال ١٣٩٣ با رقم ٣٤.٨ درصد است.

ارزش صادرات غیرنفتی سه ماه نخست امسال ١٠,٤ میلیارد دلار اعلام شده و برای سالهای ٩٢ تا ٩٤ به ترتیب ٤١.٨، ٥٠.٦ و ٤٢.٤ میلیارد دلار ثبت شده است.

همچنین مجموع ارزش واردات به منظور تامین نیازمندیهای تولید در دوره ٣٩ ماه این گزارش رقم ١٥٣,٨ میلیارد دلار را نشان می‌دهد که نسبت به صادرات اختلاف ٨.٦ میلیارد دلاری دارد.

بررسی میزان واردات در دوره سه سال یاد شده نشان می‌دهد سال ١٣٩٣ با سهم ٣٤,٨ درصدی بالاترین میزان را در این دوره داشته است.

ارزش واردات سه ماه ابتدایی امسال ٩ میلیارد دلار بوده و در سالهای ١٣٩٢ تا ١٣٩٤ به ترتیب ٤٩,٧، ٥٣.٦، ٤١.٥ میلیارد دلار واردات داشتیم.

واقعیتی که در بررسی آماری دوره یادشده به آن می‌توان دست یافت، تمرکز واردات کشور بر کالاهای سرمایه‌ای و واسطه‌ای بوده که پیامد صادرات مجدد را به همراه داشته است.

وزارت صنعت، معدن و تجارت در دوره مورد ارزیابی، تسهیل تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی نظیر مواد پتروشیمی، آلومینیوم و فولاد را از طریق صنایع بالادستی و واردات اجرا کرده است.

دولت یازدهم در مدت فعالیت خود (نیمه دوم سال ١٣٩٢ تا پایان ١٣٩٤ و سه ماه نخست ٩٥) ٣٦ طرح را با اشتغال حدود هشت هزار و ٥٠٠ نفر با حجم سرمایه گذاری حدود ١١٠ هزار میلیارد ریال (١١ هزار میلیارد تومان) راه اندازی کرد.

بهره برداری از این طرحها ظرفیت تولید سیمان را به میزان سه میلیون تن، زنجیره فولاد (کنسانتره تا شمش) ٢٣ میلیون تن، زنجیره مس (کنسانتره تا شمش) ٥١٠ هزار تن، طلا هفت تن و پتروشیمی ٧٢٠ هزار تن افزایش داده است.

موضوع خروج از رکود علاوه بر سیاست مهار تورم از برنامه های کلیدی دولت یازدهم در دوره سپری شده از فعالیتش محسوب می‌شود، هنگامی که اقتصاد جهانی از اواخر سال ١٣٩٣ به وضع رکود تقاضای مواد خام و معدنی وارد شد، دولت یازدهم نیز اقدامهای ضروری را برای سامان بخشیدن به امور به اجرا گذاشت.

برای این منظور تدوین بسته سیاستی خروج از رکود زنجیره فولاد و فلزات اساسی از راه مدیریت واردات و خرید محصولات واسطه‌ای به عنوان یک برنامه جدی در دستور کار قرار گرفت.

اجرای سیاست توسعه صادرات در بخش فولاد به عنوان یک برنامه اثرگذار مورد ارزیابی قرار گرفت، به گونه‌ای که در سال گذشته میزان صادرات فولاد خام به رقم ٤,١ میلیون تن رسید که یک رکورد بی‌سابقه بود.

607/602

کد خبر: 673172

وب گردی

وب گردی