کودکان در سنین مختلف چگونه خشم خود را بروز می دهند؟/آنچه باید درباره پرخاشگری کودکان بدانید

یک روان شناس می گوید: بیشتر والدین سعی می کنند با توبیخ و مواخذه خشم و پرخاشگری کودکان خود را کنترل کنند این برخورد پسندیده ای نیست زیرا کودکان ممکن است تا آن لحظه خشم و عصبانیت را تجربه نکرده باشند و گیج و سردرگم شوند. در چنین شرایطی والدین باید به کودکان خود بیاموزند چگونه خشم خود را کنترل کنند و در رویارویی با هیجانات قوی چه رفتاری داشته باشند.

نیوشا یعقوبی: صحنه ناآشنایی نیست ، قطعا در کودکی بارها همبازی های خود را دیده اید که برای به دست آوردن اسباب بازی یکدیگر را هل می دادند و سعی می کنند به هر طریقی که شده به خواسته خود برسند. شاید شما هم از آن دسته کودکانی بوده اید که برای خرید لباس مورد نظرتان ساعت ها در خیابان گریه می کردند و دست و پا می زدند. شاید مادر چنین کودکانی نمی دانستند پرخاشگری در کودکان نوعی اختلال رفتاری محسوب می شود و باید آن را درمان کرد.

سجاد موسوی راونشناس معتقد است : پرخاشگری ابعاد وسیع و انواع مختلفی دارد. او در این باره به خبرنگار ایسکانیوز می گوید: ممکن است کودک شما به هر دلیلی از چیزی ناراحت باشد و دلخوری خورد را به صورت فیزیکی بروز دهد ممکن است با مشت به دیوار بکوبد یا بی دلیل با دوستان خود کتک کاری کند، یا ممکن است ناراحتی خود را در قالب کلمات بیاورد و با حرف های نامزبوط و نیش دار اطرافیان را برنجاند.

او ادامه می دهد: کودکان پرخاشگری را وسیله ای برای رسیدن به هدف مورد نظرشان می دانند ممکن است برا رسیدن به هدف مورد نظرشان داد بزنند گریه کنند ناسزا بگویند و پا به زمین بکوبند زیرا در آن لحظه سعی می کنند به هر راهی متوسل شوند تا به خواسته شان برسند.

کودکان در سنین مختلف چگونه خشم خود را بروز می دهند؟

موسوی با اشاره به اینکه عوامل اصلی عصبانیت کودکان زیر 7 سال می گوید: معمولا کودکانی در سنین 2 تا 7 سال هنگامی که به خواسته هایشان نمی رسند احساس ناکامی می کنند. کودکان 2 تا 5 سال هنگامی که عصبانی می شوند به دلیل عدم تکامل رشد کلامی و بدنی نمی توانند خواسته خود را به درستی مطرح کنند به همین جهت این عصبانیت در دختران با گریه کردن و در پسران به شکل پرتاب اشیا یا کتک زدن افراد ضعیف تر نمود پیدا می کند.

او ادامه می دهد : ببیشتر والدین سعی می کنند با توبیخ و مواخذه خشم و پرخاشگری کودکان خود را کنترل کنند این برخورد پسندیده ای نیست زیرا کودکان ممکن است تا آن لحظه خشم و عصبانیت را تجربه نکرده باشند و گیج و سردرگم شوند. در چنین شرایطی والدین باید به کودکان خود بیاموزند چگونه خشم خود را کنترل کنند و در رویارویی با هیجانات قوی چه رفتاری داشته باشند.

او با اشاره به نشانه های پرخاشگری در کودکان 6 تا 12 سال می گوید: کودکان در این دوره سنی کودکان واکنش های عاطفی خود را به صورت غیر مستقیم ابراز می کنند و به جای گریه کردن ترجیح می دهند خشم و ناراحتی خود را با کج خلقی و قهر نشان دهند.

دلایل پرخاشگری در کودکان را بشناسید

کودکان از رفتار اعضای خانواده و اطرافیان خود الگو برداری می کنند.موسوی با بیان این مطلب می گوید: در صورتی که اعضای خانواده با عصبانیت و پرخاشگری با یکدیگر رفتار کنند، کودک نیز از رفتار آن ها الگو برداری کرده و پرخاشگر خواهد شد. حتما لازم نیست خود کودک مورد پرخاشگری قرار گیرد ممکن است در فضای مهد کودک شاهد پرخاشگری مربی با یکی از همکارانش باشد و در شرایطی مشابه همین رفتار را تکرار کند.

او با اشاره به تضادهای درونی کودکان می افزاید: گاهی کودکان ممکن است برای تصمیم گیری دچار دوگانگی شوند زیرا نمی دانند کدام تصمیم به صلاح آنهاست به همین دلیل ممکن است عصبی و مضطرب شوند. در چنین شرایطی والدین می توانند با روشن کردن ابعاد مختلف تصمیم گیری هم از اضطراب آن ها بکاهند و هم قدرت تصمیم گیری را در کودکان پرورش دهند.

او در پایان تاکید می کند: داشتن آرامش از ابتدای بشریت دغدغه بسیاری از انسان ها بوده است. اگر فکر کودکان آرام باشد می توانند سریع تر مطالب علمی را فرا گیرند و با اطرافیان خود بهتر برخورد می کنند و در نهایت در زندگی موفق تر هستند ، پس والدین باید تلاش کنند با صبر و عطوفت با فرزندان خود برخورد کنند.

سوپر من و بتمن باعث افزایش پرخاشگری می شوند

جرالد پاترسون و همکارانش در مرکز یادگیری اجتماعی شهر اورگون به بررسی پیچیده ترین و جامع ترین روش هایی که برای درک پرخاشگری در خانواده پرداخته اند. آنان برای مطالعه الگوهای کنش متقابل خانوادگی در خانه و مدرسه و ارتباط آن با مشکلات رفتاری کودکان مشاهدات مستقیمی انجام داده اند. افراد مورد مطالعه از خانواده هایی بودند که به دلیل مشکلات رفتاری مانند پرخاشگری، دزدی و سایر رفتارهای ضداجتماعی فرزندانشان به درمانگاه مراجعه کرده بودند.

نتایج این تحقیقات نشان داد به هنگام بروز واکنش های خشونت آمیز اعضای خانواده به افراد پرخاشگرانه فرد دامن می زنند. برای مثال برادری بر سر خواهرش فریاد می زند، خواهر در جواب او صدایش را بالاتر می برد و ناسزا می گوید. ممکن است در چنین شرایطی برادر به تنبیه فیزیکی متوسل شود و این چرخه ممکن است ادامه پیدا کند و تکرار شود. والدین می توانند در پاداش دادن و تنبیه کردن فرزندانشان با ثبات بیشتری رفتار کنند و سعی کنند با صحبت کردن با او پرخاشگری کودکان را کنترل کنند.

محققان در این بررسی دریافتند یکی دیگر از عواملی که رفتار پرخاشگرانه را در کودکان پرورش می دهد تلویزیون است.به طور مثال در بسیاری از برنامه های تلویزیونی آمریکایی خشونت از ارزش های جامعه تلقی می شود و پرخاشگری وسیله ای برای رسیدن به هدف افراد شناخته می شود. کودک در این برنامه ها شاهد پرخاشگری و خشونت های فیزیکی خواهد بود.

محققان به مدت 21 روز رفتار کودکان 4 ساله در هنگام بازی در بررسی کردند و آنها را از لحاظ رفتار پرخاشگرانه به دو گروه بالای متوسط و زیر متوسط طبقه بندی کردند .در طول چهار هفته بعد، کودکان را به 2 گروه تقسیم کردند برای گروه اول به مدت 30 دقیقه برنامه پرخاشگرانه مثل بت من و سوپرمن و برای گروه دوم فیلم های معمولی پخش کردند. کودکانی که از اول از لحاظ پرخاشگری در حد بالای متوسط بودند به نسبت کودکانی که برنامه های معمولی تماشا کرده بودند در بازی از خود پرخاشگری بیشتری نشان می دادند.

20106

کد خبر: 673236

وب گردی

وب گردی