پیش‌بینی سکته مغزی با آزمایش خون

پژوهش محققان دانشگاه مک مستر کانادا به سرپرستی دکتر اشکان شعامنش نشان می‌دهد که تنها با یک آزمایش خون ساده می‌توان شانس ابتلای شخص به سکته مغزی را در آینده پیش‌بینی کرد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از پایگاه خبری تایمز آو دموکرات‎، به منظور انجام این تحقیق گروهی از محققان کانادایی سطوحی از سیگنال‌های شیمیایی را که توسط خون حمل می‌شوند در بیش از سه هزار و 200 شخص با میانگین سنی 61 سال اندازه گرفتند. تمامی این افراد حدود 9 سال مورد بررسی قرار گرفتند که در این بین 98 نفر از افراد دچار سکته مغزی شدند.

این تیم تحقیقاتی گزارش داد که افزایش سطوح چهار نشانگر زیستی با افزایش خطر سکته مغزی مرتبط است.

سطوح بالای هموسیستئین موجود در خون در مقایسه با میزان پایین همین ماده در بدن سایر افراد، با افزایش 32 درصدی خطر سکته مغزی مرتبط بود.

افزایش سطوح سه نشانگر زیستی دیگر با نام‌های فاکتور رشد اندوتلیال عروقی، پروتئین واکنشی C و گیرنده فاکتور نکروز تومور 2 نیز با افزایش خطر سکته مغزی مشابه هموسیستئین عنوان شد.

نتایج از این حیث قابل اهمیت است که می‌توان بیماران پر خطر را شناسایی و اقدامات پیشگیرانه را پیش از مقابله با سکته مغزی پیاده‌سازی کرد.

شعامنش گفت که هرچند این تحقیق در مراحل ابتدایی به سر می‌برد اما با تشخیص افراد در خطر سکته مغزی می‌توان تعیین کرد که کدام افراد از درمان‌های جدید یا فعلی بهره بهتری می‌برند.

این پژوهش در مجله "Neurology" منتشر شده است.

20103

کد خبر: 673407

وب گردی

وب گردی