به یاد شهیدان رجائی و با هنر      

حجت الاسلام علی عسکری *

شهیدان رجائی و باهنر دو چهره عاشق و خدومی بودند که در پیروزی و پاسداری از انقلاب اسلامی ایران نقش اثر گذار و غیر قابل انکاری داشتند.

امام راحل (ره) پس از شهادت آنان به دست منافقین کوردل فرمود: در عین حال که شهادت این دو بزرگوار برای من بسیار مشکل است در عین حال می دانم که آنها به رفیق اعلی متصل شده اند و برای آنان آرامش هست و اینطور گرفتاری هایی که الان برای ما هست دیگر برای آنها نیست آنها رسیدند به مطلوب خودشان و از این جهت به آنها و به خانواده های آنها و ملت اسلامی تبریک عرض می کنم که چنین شهدایی تقدیم کردند. همگان می دانیم تمام همت و تلاش شهیدان گرانقدر دولت(رجایی و باهنر) مبتنی براین مطلب بود که مدیریت اسلامی در جامعه دینی و انقلابی ایران ،مبنا نظر قرار بگیرد و دولت اسلامی سامان و سازکار مطلوب پیدا کند .

آرمان بزرگی که بعدها مقام معظم رهبری در این راستا فرمود : ما امروز در مرحله دولت اسلامی و کشور اسلامی قرار داریم. باید دولت اسلامی ایجاد کنیم. امروز دولت ما سهم خوبی از حقایق اسلامی و ارزشهای اسلامی را دارد اما کافی نیست . آنچه ما مسئولان احتیاج داریم این است که کارآمدی خود و نظام را افزایش دهیم. کار آمدی هم باید در جهت تحقق خواسته ها و اهداف اسلامی باشد. این سخن و کلام رهبری حاکی از این است که تحقق مکتب اسلام با جاذبه های نیرومند و الگو بودنش باید در دولت جمهوری اسلامی ایران به عنوان هدف و استراتژی مبنای نظر قرار گیرد . طبیعی است دولت مطلوب و اسلامی دولتی است که درمانده و منفعل نباشد و فعال و سازنده، هم در تولید فکر و تصمیم سازی جامع و گره گشایانه و هم در عمل پیش تاز باشد. دولتی که امروزش از دیروز، آن متفاوت گشته و در عمل رضایت مردم را که فلسفه مهم حکومت است منظور نظر قرار داده و بدان پایبند باشد. از شاخص های ارزشمند مدیران و کارگزاران دولت مقبول و اسلامی صرف نظر از زن و مرد بودن آنها، درستی، فروتنی ، شور و شوق عرفانی و جهاد و پیکار بی امان در راه خدا و عشق به هم نوعان است آنها باید بیش از دیگران امکان جذب دلها ی مؤمنان حق طلب را دارا باشند . عقلانیت و خرد جمعی را رعایت نموده و با نقد پذیری و پرهیز از استبداد و خودکامگی زمینه استفاده و بهره مندی از همه افکار و اندیشه ها را فراهم سازند و در صدد باشند که تنوع و تکثر سلایق و گرایش ها را در جهت اصول و ارزشهای مشترک اسلامی و انسانی به کار بگیرند .حق تقدم را در قبول پست های مدیریتی به انسان ها ی شایسته روا بدارند که پیامبر ( ص ) فرمود : اِنّ الّریاسةَ لٰا تُصْلِحُ اِلّٰا لِاَهْلِهٰا . تحقیقاً ریاست برای کسی که اهلیت آن را ندارد صلاح نیست .

مفهوم روشن این کلام پرمغز رسول خاتم(ص) این است که اگر فردی لیاقت و شایستگی مسئولیتی را دارا نباشد و بدان گمارده شود نتیجه عمل او جز فساد و تضییع حقوق دیگران اثری نخواهد داشت.

کارگزار شایسته و مدیر لایق کسی است که خودساختگی پیشه کند و افزون طلب نباشد. زیرا که کارگزار برخوردار از روحیه تجاوز و طغیان، انحصار طلبی، غصب و ظلم به انسانها و افراد جامعه در قاموس مدیریت و دولت اسلامی پذیرفته نیست. با این مقدمه ای که بیان شد لازم است در سالروز شهادت رجائی عزیز و باهنر اندیشمند و معتدل عرض کنم که در اراده ها، خصلتها، انگیزه ها و منشهای این بزرگان به حق و اصل کارآمدی موج می زد و رفتارشان درس آموز و ثمربخش بود.

مکتبی بودن آنها باعث مردمی آنها بود بطوری که در کنار خدا دوستی ، نوع دوست و مردم دار بودند. به میزانی که به مردان جامعه ارج می نهادند به همان میزان و بلکه بیشتر برای بانوان و جوانان ارج و احترام روا می داشتند. چون در مکتب فکری آنان فرقی بین زن و مرد و پیر و جوان وجود نداشت و به مصداق آیه کریمه قرآن ( اِنَّ اَکرَمَکُم عِندَالله اَتقاکُم ) معیار کرامت در نزد آنها تقوی بود . روی همین جهت برای ایجاد محیط مساعد برای رشد فضائل اخلاقی بر اساس ایمان و تقوی تلاش می‌کردند و رسیدگی به امور مردم را با چاشنی اخلاص و ساده زیستی همراه کرده بودند. حق را توصیف و عامل و پایبندی به آن را نصب العین خود قرار می دادند.

از اعتماد به نفس، وجدان کاری و مسئولیت پذیری بالایی برخوردار بودند و هرگز در مسیر خدمت به مردم خسته و افسرده نمی شدند. از بوروکراسی اداری پرهیز داشته و نظارت و پیجویی های مجدانه را به عنوان یک وظیفه به زیر مجموعه های خود در دولت توصیه می نمودند فراموش نمی کنم مرحوم شهید باهنر در یکی از اجلاس های کانون مدیران و کارگزاران دولتی که در عضویت حزب جمهوری اسلامی قرار داشتند اعلام کرد: کار" اجرایی" و" مدیریتی " لازمه اش تحرک زیاد فیزیکی نیست بلکه تمرکز و نظارت است. افراد امین دارای تخصص و تعهد را باید شناخت و به آنها مسئولیت داد و از نظارت بر آنها هم نباید غافل بود.

اصل مهم و انکار ناپذیری که در دولت های اخیر کمتر مورد توجه و عمل قرار گرفت و باعث فساد و اتلاف سرمایه های معنوی و مادی کشور و نظام شد. براستی اگر مدیران ارشد کشور و نظام تا آخرین لحظه به قانون گرایی تمسک جسته و اعمال نظارت ، بازرسی دقیق ، صحیح وظیفه مندانه را دنبال می کردند، آیا وضعیت مطلوب تر از این نبود که الان هست؟!

به نظر می رسد بایدها و نبایدها درست در نظام اداری کشور رعایت نشده و پای بندی به نظم و قوانین که اساس کار است در دو دهه اخیر کمتر مورد توجه بوده است نکته تأسف آمیز دیگر اینکه نظارت اعتقادی و درونی در خیلی از افراد و مدیران به کم رنگی گرائیده است.

امیرالمومنین علی (ع) فرمود: فَبادِرُ اَلعَمَلَ وَ خاٰفُوا بَغْتَةَ الْاَجَلَ – مبادرت بورزید به عمل و از وارد شدن ناگهانی اجل و مرگ بترسید.این توصیه و سفارش حضرت برای این است که معلوم نیست تا یک ساعت دیگر زنده باشیم.

امید آنکه با اقتداء به روح بلند شهیدان رجائی و باهنر و الگو گیری از آنها بتوانیم در کار خود موفق و در روز واپسین و قیامت پاسخگوی عمل خود باشیم.

*معاون پارلمانی دانشگاه آزاد

20101

کد خبر: 673506

وب گردی

وب گردی