یک روش جدید برای مراقبت از پوست در برابر نور خورشید

توصیه‌ پزشکان استفاده از کرم‌های ضد آفتاب برای مراقبت از پوست در برابر نور‌ خورشید است. به تازگی دانشمندان روشی جدید و البته بهتر برای مقابله با اشعه‌های مضر خورشید پیدا کرده‌اند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از زومیت، کرم‌های ضد آفتاب با ایجاد پوششی بر روی پوست اشعه‌های مضر را از سطح بدن بازتاب می‌دهند و بدین ترتیب مانع از برخود این اشعه‌ها با پوست می‌شوند. هرچند این کرم‌ها کارایی بالایی دارند اما نیازمند به پیشرفت هستند. ماده‌ی جدید معرفی شده مراقبت از سلول‌های پوستی از داخل سلول را به ارمغان می‌آورد.

مزیت اصلی این روش محافظت از داخل سلول‌های پوستی است که بیشترین صدمات از پرتوهای فرابنفش نوع A را متحمل می‌شوند. بنابر ادعاها این ماده‌ی جدید پوست را در برابر سرطان، چین و لک افتادن مقاوم می‌کند.

ماده‌ی ساخته شده به داخل سلول نفوذ می‌کند و مانع از انتشار نوعی آهن شده که با برخورد نور خورشید در داخل سلول منتشر می‌شود؛ انتشار این نوع آهن در داخل سلول باعث تخریب سلول خواهد شد.

قرار گرفتن در معرض نور خورشید فعال شدن سریع‌تر اکسیژن در پوست را در پی دارد که در نهایت منجر به آسیب‌های دی‌ان‌ای، غشای سلولی و پروتئینی می‌شود. در همین حال اشعه‌های مضر خورشید مسبب انتشار آهن از میتوکندری سلول هستند که خود منجر به افزایش آزادسازی اکسیژن می‌شود. این فرآیند‌ها سرعت تخریب سلول را افزایش می‌دهند که سرطان پوست، پیری زودرس پوست، افزایش چروک و ایجاد لکه‌های پوستی از جمله عوارض آن است.

گروهی از محققین دانشگاه Bath و کالج سلطنتی بریتانیا برای مراقبت از پوست به ترکیبی دست پیدا کرده‌اند که با وارد شدن به داخل سلول و چسبیدن به آهن مانع از انتشار بیش از حد آن می‌شود.

شراره پورزند یکی از اعضای تیم تحقیقات در این مورد می‌گوید:نقش آهن به هنگام تابش پرتو‌های فرابنفش نوع A در تحقیقات علمی نادیده گرفته شده است. برای جلوگیری از نقش تخریبی آزادسازی آهن به کی‌لیت‌های خیلی قوی نیاز است که خود عوارض زیادی دارد. ماده‌ی تولید شده با هوشمندی به اتم‌های آهن می‌چسبد و مانع از انتشار آن در سلول می‌شود.

مرحله‌ی بعدی تحقیقاتی تولید همین ماده به شکل اسپری و کرم با مقاومت در برابر با پرتوهای فرابنفش نوع B است. در حال حاضر ماده‌ی تولید شده در مقیاس کم و درشرایط آزمایشگاهی مورد سنجش قرار گرفته، بنابراین برای رسیدن به دست مصرف‌کنندگان باید چند سالی صبر کرد.

20104

کد خبر: 673588

وب گردی

وب گردی