نمی‌گوییم با دیگران مذاکره نمی‌کنیم؛می‌گوییم نگاهتان به این نباشد که زندگی شما دست آنهاست

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه مقام معظم رهبری بر نگاه توحیدی تکیه می‌کنند و به آحاد مردم این معنای قرآنی را تذکر می‌دهند که چشمانتان به بیرون نباشد و به حق تعالی اتکا کنید، گفت: نمی‌گوییم با دیگران مذاکره نمی‌کنیم؛ بحث این است که نگاهتان به این نباشد که زندگی شما دست آنهاست و رزق‌تان را آنها می‌دهند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از میزان آیت الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه در هفدهمین اجلاس سالانه سازمان بسیج اساتید با عنوان «اقتصاد مقاومتی در جایگاه قدرت بین المللی جمهوری اسلامی» در سالن صبای شهر مشهد، تصریح کرد: سیاست‌های کلی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری در باب اقتصاد مقاومتی پیوندی است که مربوط به بحث گفتمان سازی مباحث اقتصاد مقاومتی است.


رئیس قوه قضائیه افزود: در بند 21 سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی که در بهمن ماه سال 92 ابلاغ شد، مقام معظم رهبری به تبیین و گفتمان سازی ابعاد اقتصاد مقاومتی از دیدگاه علمی، آموزشی و رسانه‌ای اشاره داشتند و این عبارت روشن و صریحی است و از سازمان بسیج که در این راستا گام بلندی برداشته است، تشکر می‌کنم.

آیت‌الله آملی لاریجانی ادامه داد: برخی از امور گرچه اختصاصی به بحث اقتصاد مقاومتی ندارد، ولی تاثیر آن در اقتدار جمهوری اسلامی ایران، دیپلماسی کشور و اقتصاد مقاومتی و بسیاری از مسائل مهم دیگر فراتر از چیزی است که به ذهن می‌رسد.

رئیس دستگاه قضا اظهار کرد: شاید به نظر برسد نگاه توحیدی که یک بحث نظری و ایمانی است، با اقتصاد مقاومتی متفاوت است؛ اما این نگاه در همه شئون فردی و اجتماعی ما تاثیر فراگیر و عمیقی دارد و زندگی فردی و اجتماعی ما را دگرگون می‌کند. البته این مهم شرط و شروطی دارد و باید نگاه توحیدی را با همان عمق قرآنی بپذیریم.

آیت الله آملی لاریجانی گفت: چنانچه نگاه توحیدی را با همان عمق توحیدی بپذیریم، در این صورت است که مشخص می‌شود که این نگاه در دیپلماسی، سیاست خارجی، اقتصاد و فرهنگ، زندگی و سلوک ما چه تاثیری می‌گذارد.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به اصل دوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: در اص دوم قانون اساسی که یکی از پیشرفته ترین و متقن ترین قوانین اساسی دنیاست، تصریح شده که جمهوری اسلامی ایران بر پایه ایمان است و بر این مبنا به چند مولفه اشاره شده است که از جمله آن اعتقاد و تسلیم در برابر خدای یکتا (لاالا اله الله) است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه اختصاص حاکمیت در این نظام بر تشریع خداوند است، گفت: بسیاری از افرادی که در دوره اصلاحات آمدند و از سکولاریسم دفاع کردند، قانون اساسی را قبول نداشتند. آنها می‌گویند دین یک امر فردی است و در ساحت اجتماعی باید شیوه‌های عقلانی و قانونگذاری حاکم باشد.

رئیس دستگاه قضا افزود: همین یک بند کوچک از قانون اساسی (اصل دوم) در متن خود مضمون بسیار بالایی دارد و حد فاصل است بین کسانی که قانون اساسی را به تمامه قبول دارند و یا ندارند.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: مقام معظم رهبری بر نگاه توحیدی تکیه می‌کنند و به آحاد مردم این معنای قرآنی را تذکر می‌دهند که چشمانتان به بیرون نباشد و به حق تعالی اتکا کنید.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: نمی‌گوییم با دیگران مذاکره نمی‌کنیم؛ بحث این است که نگاهتان به این نباشد که زندگی شما دست آنهاست و رزق‌تان را آنها می‌دهند.

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به اینکه این اصل در قانون اساسی اشاره دارد که اساس نظام سیاسی ما "لا اله الا الله" است، گفت: نگاه توحیدی واقعیتی است که هم زندگی فردی و هم اجتماعی را در ساحت‌های مختلف دگرگون می‌کند و همه قدرت‌ها و رزق‌ها از ناحیه او است و هر رزقی و هر کمالی از آن مبدا می‌آید.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: قرآن حق متعال را اصل حقیقت هستی می‌داند و خداوند در سوره آل عمران می‌فرماید: تمام عزت‌ها و ذلت‌ها از ناحیه او می‌آید و سلطنت حق تعالی حقیقی است و تمام عوالم وجود که از ساحت‌ حق خلق شده است، در قبضه اوست و همه چیز به او قائم است.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: اگر به حق متعال توجه کردیم و او را در همه جا، حاضر و ناظر دیدیم، نگاه ما به خود، اطرافمان و امور سیاسی و اقتصادی تغییر پیدا می‌کند و در آیات قرآن به این موضوع اشاره شده است و خداوند متعال در جای جای قرآن هشدار می‌دهد؛ اما چرا ما در این زمینه غفلت می‌کنیم؟ نگاه توحیدی در قرآن و روایات موج می‌زند و در سوره حدید نیز خداوند می‌فرماید «هو الاول و الآخر و الظاهر و الباطن». اوست که در همه جا متجلی است.

رئیس قوه قضائیه با طرح این سئوال که آیا فردی که نگاه توحیدی دارد، از آمریکا و قدرت‌های استکباری می‌ترسد، اظهار کرد: امام خمینی (ره) در زمانی فرمودند: «آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند»، این حرفِ معنادار و عزتمندانه‌ای بود. البته یک عده‌ای شاید بارو نداشتند؛ اما واقعیت این است که انسان موحد نمی‌تواند غیر از این باشد. فرض کنید آمریکا بمب افکن دارد؛ اما انسان موحد که پشتگرم به نیروی الهی است، مگر در این زمینه خوفی به خود راه می‌دهد. انسان موحد هیچگاه سر تسلیم فرود نمی‌آورد و به خداوند متکی است.

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه آیا انسان موحد که همه رزق را از خداوند می‌داند، از تحریم می‌ترسد؟ گقت: زمانی مقام معظم رهبری در بحث برجام فرمودند: من با اینکه اعتقادی ندارم که این کشورهای سلطه اهل وفا باشند و بخواهند واقعا مذاکره کنند، اما منع نمی‌کنم. ایشان همچنین در بحث اقتصاد مقاومتی مکرر فرمودند که شما استعدادهای درونی‌تان را زنده کنید و نگاه‌تان به درون باشد. گرچه ما در را نمی‌بندیم و با کشورهای دیگر مذاکره، تعامل و روابط اقتصادی داریم، اما انسان موحد نگاهش به حق تعالی است، ما نمی‌گوییم انسان موحد گوشه اتاق ذکر بگوید؛ اما انسان موحد به حق تعالی اتکاء دارد واین همان نگاه توحیدی است.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: مقام معظم رهبری بر نگاه توحیدی تکیه می‌کنند و به آحاد مردم این معنای قرآنی را تذکر می‌دهند که چشمانتان به بیرون نباشد و به حق تعالی اتکا کنید، نمی‌گوییم با دیگران مذاکره نمی‌کنیم، بحث این است که نگاهتان به این نباشد که زندگی شما دست آنهاست و رزق‌تان را آنها می‌دهند.

عضو مجلس خبرنگان رهبری افزود: امام خمینی (ره) توحید را باور داشت و یک موحد بود و هرچه می‌گفت، رجوع به خداوند داشت و «انالله و انا الیه راجعون» تفسیر حال ایشان بود و هرکجا سخن می‌گفت، حضور حق تعالی را در نظر داشت. ایشان وقتی فرمود آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند، این سخن یک بحث ادبی و مجاز نیست؛ او حقیقتا این معنا را می‌فهمید که با خدا نمی‌توان از چیزی ترسید. بنده در جلسه‌ای که با سفرای جمهوری اسلامی ایران داشتم، همین مسئله را بیان کردم و گفتم شما نماینده جمهوری اسلامی ایران هستید و این نظام بر اساس توحید الهی است.

رئیس قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنانش به مقوله نگاه ارزشی و عدالت اشاره و تصریح کرد: در برهه‌ای دانشمندان علوم ریاضی بیان کردند که علوم بیطرف و نسبت به ارزش‌ها خنثی هستند؛ اما در حال حاضر در فلسفه علم کمتر فیلسوفی این موضوع را قبول دارد. زمانی عده‌ای داشتند این حرف را به ما غالب می‌کردند که اقتصاد یک علم است و علم بیطرف است و نباید به بحث‌های ارزشی ربط داده شود. در دوران اصلاحات گروهی می‌خواستند توصیه‌های اصلاحات را برای توسعه ارائه دهند و بنده شنیدم که در این زمینه 400 تا 500 صفحه کار کردند و آنرا بعنوان مشاوره، تحویل دولت اصلاحات دادند و همچنین در بخشی هم آوردند که اگر ما می‌خواهیم توسعه اقتصادی در کشور روی دهد و اتفاق بیفتد، باید بحث ارزش‌ها را کنار بگذاریم، آیا انسان توحیدی اینگونه سخن می‌گوید؟

آیت الله آملی لاریجانی ادامه داد: مقام معظم رهبری از سال 89 که بحث اقتصاد مقاومتی مطرح شد در برخی از سخنرانی‌ها فرمودند اقتصاد مقاومتی نمی‌تواند خارج از بحث عدالت باشد. برای انسان موحد این امر روشن است و نمی‌شود نگاه ارزشی و عدالت و توجه به محرومین را در توسعه کنار گذاشت. باید وضع محرومین بهتر شود و این اقتصاد باید در زندگی آنها تاثیر محسوس بگذارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به روایتی در تفسیر فرات کوفی که از امیرالمومنین (ع) نقل شده است، گفت: پیغمبر اکرم (ص) به امیر‌المومنین (ع) فرمودند «یَا عَلِیُّ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى وَهَبَ لَکَ حُبَّ الْمَسَاکِینِ وَ الْمُسْتَضْعَفِینَ فِی الْأَرْضِ» خداوند محبت فقرا را به تو عنایت فرموده است. این یک نگاه توحیدی است، آیا آقای ترامپ، کلینتون و اوباما هم اینطور هستند؟

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: بسیج و سپاه ما با بلایی که بر سر ناوگان آمریکایی در خلیج فارس آوردند و آبرویی که از آنها بردند، نشان دادند که این اقدام جز با اتکاءِ به قدرت حق متعال امکانپذیر نبود.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: ما به قرآن و روایات عالی اهلبیت (ع) باید توجه خاصی داشته باشیم و ریشه‌های اصلی آن را دنبال کنیم، شکافتن تاثیرات نگاه توحیدی در ساحت‌های مختلف بسیار مهم است و در قانون اساسی نیز به آن اشاره شده است. فردا نیایند عده‌ای بگویند ما سکولار هستیم؛ ولی قانون اساسی را قبول داریم؛ آنها دروغ می‌گویند؛ چراکه قانون اساسی ما می‌گوید نظام جمهوری اسلامی ایران بر مبنای اعتقاد به خداوند است.

آیت الله آملی لاریجانی با تاکید بر اینکه باید روی مسئله نگاه توحیدی و تاثیرات آن در علم، عوامل اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و ... کار شود، گفت: آقایی کتابی در مورد حقوق جزا به بنده هدیه داد؛ وقتی مقدمه آن را خواندم، همانشب با او تماس گرفتم و گفتم آیا شما این مقدمه را قبول دارید؟ در مقدمه آن کتاب بیان شده بود که جزائیات اسلام و بحث‌های اینچنینی مربوط به 1400 سال پیش است و به آن، بگونه‌ای پرداخته شده بود که بنده به آن فرد گفتم مگر شما مسلمان نیستید؟ از شما تعجب می‌کنم که چرا چنین چیزهایی را ترویج می‌کنید؛ آیا انسانِ موحد اینگونه فکر می‌کند؟

عضو مجلس خبرگان رهبری، چاپ چنین کتاب‌هایی را مورد انتقاد قرار داد و گفت: این کتاب در جمهوری اسلامی ایران چاپ شده و در دانشگاه‌های ما تدریس می‌شود. در همین جمهوری اسلامی ایران این کتاب‌ها را چاپ می‌کنند و به خورد دانشجویان می‌دهند. بنابراین مسئله نگاه توحیدی و تاثیرات آن در ساحت‌های مختلف موضوعی است که باید روی آن کار شود.

آیت‌الله آملی لاریجانی گفت: انسان موحد، دنیا را مزرعه آخرت می‌داند و در آیات قرآن نیز اشاره شده که اجر عظیم نزد خداوند است و اموال و فرزندان ما امتحان الهی هستند. این هشداری است به امثال بنده که حواسمان جمع باشد.

رئیس قوه قضائیه در پایان ضمن آرزوی سلامتی و طول عمر برای مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری محور برکت و اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران است و امیدواریم خداوند قلوب ما را به معرفت الهی و انوار اهلبیت (ع) منور کند.

105105

کد خبر: 673680

وب گردی

وب گردی