رحمانی: سامان بخشیدن به توسعه شبکه حمل و نقل ایران و روسیه ضروری است

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور تولید گفت: وضعیت صادرات ایران به روسیه رضایت بخش نیست و باید شبکه حمل و نقل بین دو کشور در ابعاد زمینی، دریایی و هوایی توسعه یابد.

یه گزارش ایسکانیوز، «رضا رحمانی» امروز (سه شنبه) در همایش «حضور پایدار در بازار روسیه» افزود: یک سال پیش در مذاکرات دو طرف موضوع هایی مانند ایجاد خط کشتیرانی، موافقتنامه ترجیحی و ارتباط زمینی مورد بررسی گرفت و این همایش می تواند فرصتی را برای شناخت نسبت به توانمندی دو کشور فراهم آورد.
رحمانی اضافه کرد: همه امور بین دو کشور نباید از سوی دولت سازماندهی شود، بلکه اصل برنامه بر عهده بخش خصوصی است که باید روابط تهران- مسکو را عمق ببخشند و موانع را برطرف سازند.
به گفته وی، بر اساس برنامه ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت امسال پنج هزار و 400 واحد تولیدی جدید با هدف اصلی صادرات به بهره برداری می رسد.
رحمانی از سیاست دولت های پیشین انتقاد کرد که با صدور یک بخشنامه ممنوعیت های صادراتی اجرا می کردند، در حالی که مدت ها وقت صرف شناسایی نیازهای یک بازار و صدور کالا به آن صورت گرفته بود.
وی گفت: اکنون در دولت یازدهم تلاش شده است از اینگونه شوک ها جلوگیری شود.
این مسئول برپایی نمایشگاه غذایی مسکو (بیست و دوم تا بیست و پنجم شهریورماه) را فرصت مناسبی برای شناسایی نیازهای این بازار دانست و افزود: باید نیازهای این بازار بزرگ در ابعاد مختلف کالایی (کشاورزی، باغی و...) شناسایی و برای حضور در آن برنامه ریزی شود.
به گفته وی، سفارت جمهوری اسلامی در مسکو به منظور شناسایی راه های حضور در این بازار و عرضه کالاهای صادراتی کشور ما با بازرگانان و تولیدکنندگان کشور همکاری لازم را دارد.
رحمانی یادآوری کرد: به ارزیابی مبادلات روسیه با کشورهای دیگر نیازی نیست، بلکه بازرگانان ایرانی باید فعالیت خود را به گونه ای تنظیم کنند که جمهوری اسلامی بتواند سهم خود را در این بازار به دست آورد.
به باور وی، سامان بخشی به فعالیت در قالب کنسرسیوم در روسیه اثرگذار است و فعالیت خرد و جزیی در این بازار نمی تواند ثمربخش و تضمین کننده منافع کشور باشد.
رحمانی فراهم سازی زیرساخت های صادراتی را ضروری دانست و گفت: باید به بازارهای صادراتی نگاه بلندمدت داشت؛ زیرا اکنون که نهضت گسترده تولید در کشور شکل گرفته است باید فعالیت ها هدف دار و صادرات محور باشد.
همایش «حضور پایدار در بازار روسیه» به منظور فراهم سازی بستر همکاری با این کشور با مشارکت شماری از فعالان تجاری ایالت داغستان روسیه با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران در مرکز همایش های صدا و سیما برپا شده است.
بر پایه تحلیل آمارهای منتشر شده گمرک جمهوری اسلامی ایران، در سه ماه نخست امسال فدراسیون روسیه در جایگاه پنجم کشورهای طرف معامله واردات در سه ماهه نخست سال 1395 بود.
بر اساس آمار سازمان توسعه تجارت ایران، در این مدت ارزش واردات از روسیه 539 میلیون و 546 هزار و 241 دلار شد که 5.99 درصد مجموع واردات کشور را تشکیل می داد.
در سه ماه نخست سال 1394، ارزش واردات از روسیه 143 میلیون و 137 هزار و 371 دلار اعلام شد که سهم ارزشی آن از کل صادرات در آن دوره 1.38 بود.
در همسنجی دو سال روشن می شود درصد تغییر وزنی واردات از روسیه در سه ماه نخست امسال به منفی 21.63 و از نظر ارزشی به مثبت 276.94 رسید.

607/601

کد خبر: 673705

وب گردی

وب گردی