مولاوردی: عزم ملی برای بهبود وضعیت زنان وجود ندارد

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده، نرخ پایین مشارکت سیاسی و اقتصادی بانوان را 2 چالش اساسی حوزه زنان دانست و گفت: برای بهبود وضعیت این قشر نیازمند عزم ملی هستیم که هنوز این مهم شکل نگرفته است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا، شهیندخت مولاوردی روز سه شنبه در جمع زنان فعال چهارمحال وبختیاری افزود: حوزه زنان و خانواده از مهمترین حوزه هایی است که دولت یازدهم از همان ابتدا تلاش داشته با رفع مشکلات و پیگیری مطالبات زنان نقش موثری در این حوزه ایفا کند.
وی با اشاره به تدوین اطلس وضعیت زنان، رفع مشکلات حوزه زنان و خانواده و ایجاد تعادل جنسیتی را به عنوان دغدغه اصلی این معاونت عنوان کرد.
معاون رئیس جمهوری ادامه داد: توسعه نامتوازن یا عدم توازن در توسعه یکی از مهمترین مواردی است که جامعه ما همچنان از آن رنج می برد و این موضوع در حوزه زنان بیش از سایر حوزه ها مشهود است.
مولاوردی اظهارکرد: ضروری است با بهره گیری از توان و ظرفیت زنان کشور بتوان در تعادل بخشی به توسعه در بخش های مختلف گام برداشت.
وی، بی توجهی به توانمندی های زنان در 2 حوزه سیاسی و اقتصادی را از چالش های فراروی حوزه زنان دانست و گفت: در وضعیت فعلی جامعه که در مسیر پیشرفت و توسعه قرار گرفته است، به نظر می رسد مشارکت زنان به طور متوازن در همه عرصه ها اهمیت بسزایی دارد چرا که بدون بهره مندی از توان و ظرفیت نیمی از سرمایه انسانی کشور، نمی توان به اهداف مورد نظر که همان توسعه متوازن و پایدار است دسترسی پیدا کرد.
معاون رئیس جمهوری، نرخ مشارکت اقتصادی زنان را در سال گذشته را 13.9 درصد اعلام کرد و افزود: براساس آمارهای موجود نرخ مشارکت اقتصادی زنان در همین سال در مقایسه با نرخ مشارکت اقتصادی زنان در نخستین سال های پیروزی انقلاب اسلامی هیچ تغییر محسوسی نداشته و این مساله نشان دهنده این موضوع است که در این سال ها در توان افزایی زنان کشور اقدام های موثری صورت نگرفته است.
مولاوردی خاطرنشان کرد: با توجه به این که زنان نیمی از سرمایه انسانی کشور را تشکیل می دهند و با توجه به رشد روز افزون دانش آموختگی این قشر از جامعه، بخشودنی نیست که نقش زنان را تنها به پرداختن به فعالیت های فرهنگی کاهش داد و از اثرگذاری آنها در فعالیت های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی غافل شد.
وی، تحقق عدالت جنسیتی را از مهمترین راهبردهای معاونت زنان و خانواده دانست و اظهار کرد: از آنجا که دسترسی زنان و مردان با منابع و فرصت ها یکسان نیست و در تقسیم مسئولیت ها و پست های مدیریتی و فعالیت های اقتصادی و اجتماعی شاهد نبود تعادل جنسیتی هستیم، رفع این مساله به عنوان یک ماموریت در حوزه زنان و خانواده دولت یازدهم تعریف شده است.
مولاوردی با اشاره به تدوین سند اجتماعی حمایت از زنان افزود: این سند به زودی در کمیسیون اجتماعی مجلس مورد بررسی قرار می گیرد.
معاون رئیس جمهوری، تبیین نقش و جایگاه زن در تحقق سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی را از دیگر برنامه های مهم این معاونت برشمرد و گفت: توان افزایی زنان به ویژه در مسائل اقتصادی از مهمترین موضوعاتی است که می تواند در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی نقش مهمی ایفا کند.
وی، تدوین برنامه ملی طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، تهیه بسته حمایتی زنان شاغل، پیگیری مطالبات زنان در حوزه های مختلف و تلاش برای کاهش آسیب های اجتماعی حوزه زنان را از دیگر برنامه های مهم این معاونت برشمرد.
مولاوردی ادامه داد: با وجود اقدام ها و تلاش هایی که در حوزه زنان در دولت تدبیر و امید انجام شده است، اما باید گفت در بسیاری از موارد بخش زیادی از وقت و انرژی ما، صرف خنثی سازی تخریب های مخالفان دولت یازدهم می شود.
وی با بیان این که دولت یازدهم از نعمت ظرفیت کامل رسانه ملی محروم است، تاکید کرد: باید تلاش کرد تا همگان برای تحقق برنامه ها و اهداف دولت به یک رسانه تبدیل شوند و از این طریق دولت را یاری دهند.
مولاوردی با بیان این که تخریب برنامه های دولت منجر به ناامیدی مردم می شود، افزود: ما به آینده امیدواریم و تلاش داریم تا با بیان دستاوردهای دولت، مردم را نیز به آینده امیدوار کنیم.
معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده خاطرنشان کرد: درحالی که دولت در حوزه های مختلف به توفیق های خوبی دست یافته است، اما باید ارزیابی عملکرد دولت یازدهم با توجه به شرایط به ارث رسیده به این دولت بررسی شود.
در این نشست نمایندگان اقشار زنان دغدغه ها و مطالبات خود را در زمینه کاهش ساعات کاری زنان شاغل، افزایش امکانات ورزشی، توجه به وضعیت زنان بدسرپرست و بی سرپرست، رفع مشکلات حقوقی، توجه به ورزش زنان روستایی مناطق محروم، رسیدگی به مطالبات زنان فرهنگی، اشتغال، توجه به بحث عفاف و حجاب در دانشگاه ها، تغییر فرهنگ مردسالاری و تغییر نگرش های تبعیض جنسیتی به زنان و بومی گزینی معلمان مطرح کردند.

202

کد خبر: 673728

وب گردی

وب گردی