از لزوم آمایش سرزمینی تا بازارهای دستچین و درهم میادین میوه و تره‌بار

مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار گزارشی در مورد عملکرد این سازمان ارائه و اعضای شورای اسلامی شهر تهران نیز نظرات خود را در این باره بیان کردند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، در ادامه جلسه امروز شورای شهر عبدالحسین رحیمی، رئیس سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهر تهران به ارائه گزارش پرداخت ودرباره میوه‌های قاچاق افزود: یک کیلوگرم میوه قاچاق نیز در مراکز میوه و تره‌بار شهرداری تهران ارائه نمی‌شود و فروش میوه‌های قاچاق در مراکز میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران غیرقانونی است و اساساً نیز نمی‌توان این میوه‌ها را عرضه کرد چرا که قیمت‌گذاری ما 20 تا 40 درصد زیر قیمت بازار است.

تو به احداث سه میدان میوه و تره‌بار در شهر تهران اشاره کرد و درباره فروش غیرحضوری اقلام مراکز میوه و تره‌بار گفت: این طرح به دلیل سلیقه‌ای بودن انتخاب میوه‌ها نتوانستیم اجرایی کنیم ولی در محصولات بسته‌بندی شده مانند عرضه دام می‌توان این اقدام را انجام داد.

او درباره ضایعات میوه‌ها نیز گفت: در بازارهای میادین میوه و تره‌بار به ندرت ضایعات باقی می‌ماند چرا که این ضایعات نیز به نحوی مورد استفاده برای کنسرو و حتی خرد شدن قرار می‌گیرد و می‌توان مجدداً این مواد را عرضه کرد.

رحیمی درباره ساعت کاری میادین نیز گفت: در حال حاضر با کمبود نیرو در میادین مواجه هستیم و این افراد حدود 12.5 ساعت در طول روز کار می‌کنند که البته باید شیفت‌بندی لازم اتفاق بیافتد.

او درباره فروش محصولات تراریخته نیز افرود: بنده از مخالفین سرسخت محصولات تراریخته هستم و این محصولات نباید در کشور ما وارد شود چرا که موجب تغییرات ژنتیکی می‌شود و در مراکز میوه و تره‌بار شهرداری تهران نیز به هیچ وجه این محصولات به فروش نخواهد رسید.

در ادامه اعضای شورای شهر تهران به ارائه سوالات خود در خصوص این سازمان پرداختند که احمد مسجد جامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه جمع بندی کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات فعالیت های این سازمان را رو به رشد ارزیابی کرد و گفت: در میادین بخشی با هدف تکریم مراجعان ایجاد شده است که به نظر می رسد نیازمند ارائه آموزش های لازم به مسئولان آن است.

او همچنین به قیمت کالاهای عرضه شده در میادین اشاره کرد و ادامه داد: صاحبان غرف دلیل قیمت بالای کالاها را به دلیل بالا بودن اجاره غرفه ها می دانند.
مسجد جامعی بر لزوم آمایش سرزمینی میادین میوه و تره بار تاکید کرد و خواستار ارائه گزارش سازمان مدیریت میوه و تره بار در این باره شد.
او در پایان به وجود بازارهای دستچین و درهم اشاره و خواستار افزایش کیفیت میوه ها در بازارهای فروش درهم شد.

غلامرضا انصاری، عضو شورای اسلامی شهر تهران بر لزوم فرهنگ سازی در کنار کارهای خدماتی در شهرداری تهران تاکید کرد و گفت: سازمان میادین در همین خصوص می تواند به ترویج فرهنگ عدم استفاده از پلاستیک برای جلوگیری از تخریبات زیست محیطی ناشی از استفاده از مواد پلاستیکی بپردازد.

او ادامه داد: محصولات ارگانیک و ارائه آن موضوع دیگری است که سازمان میادین می تواند برای افزایش سلامت شهروندان به آن توجه داشته باشد.

انصاری در ادامه به ارائه سبزیجات و تفکیک و امتیاز دهی به آنها بر اساس میزان سلامتشان به عنوان پیشنهاد، اشاره کرد.

او همچنین به مضر بودن مرغ پیرمادر و خروس اشاره و تاکید کرد: در بخش مواد پروتیئنی می بایست تفکیک های لازم برای مشخص شدن انواع مرغ و انواع گوشت از جمله بز و گوسفند صورت گیرد.

ولی اله شجاع پوریان دیگر عضو شورا به تفکیک بازارهای عرضه محصولات دستچین و درهم اشاره کرد و گفت: باید سازمان میادین مراقب باشد که بازار دستچین تبدیل به بازار ویژه برای یک عده خاص نشود.
او در ادامه بر ضرورت آراستگی و یک دست بودن لباس کارکنان در سازمان میادین تاکید کرد و در ادامه پیشنهادی مبنی بر افزایش ساعت کاری برای این میادین به ویژه در ابتدای روز شد.
رضا تقی پور، عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز همچون احمد مسجد جامعی و ولی اله شجاع پوریان خواستار ارائه گزارش در خصوص آمایش سرزمینی میادین میوه و تره بار شد و گفت: با اجرایی شدن اقدام خوب دستچین در این سازمان به نظر می رسد میزان ضایعات رو به افزایش باشد که باید مدیریت شود.

او در ادامه به حضور این سازمان در فضای مجازی اشاره و بر لزوم استفاده از شبکه های داخلی فضای مجازی تاکید کرد.

عبدالحسین رحیمی در پاسخ به سوالات اعضای شورای شهر تهران به موضوع پراکنش میادین میوه و تره بار اشاره کرد و گفت: هم اکنون این گزارش در حال تهیه شدن است.

او همچنین با تاکید بر عدم ارائه میوه های قاچاق در بازارهای میوه و تره بار شهرداری تهران گفت: با توجه به نظارت دقیق این سازمان بر قیمت ها و نرخ گذاری پایین به هیچ عنوان عرضه کنندگان علاقه ای به حضور در این میادین ندارند.

رحیمی همچینین درباره فروش غیر حضوری میوه و تره بار گفت: پیش از این، این طرح به صورت آزمایشی انجام شده بود که به دلیل ناموفق بودن به دلیل نوع محصول و گزینشی بودن آن، این کار دیگر انجام نمی شود.

او همچنین با اشاره به اقدامات سازمان میادین برای موضوع ضایعات گفت: با این اقدامات به ندرت ضایعاتی باقی می ماند.

او درباره محصولات تراریخته افزود: من به عنوان یک کارشناس در موضوع کشاورزی و محصولات آن از مخالفین جدی ارائه این محصولات هستم چرا کشورهای تولید کننده، این محصولات را در کشور خودشان و یا کشورهایی که آنها را پذیرفته اند تست نمی کنند و من نیز تا زمانی که به لحاظ دستورات بالادستی مجبور نشوم اجازه ورود اینگونه محصولات را به سازمان میادین نخواهم داد.

20106

کد خبر: 673767

وب گردی

وب گردی