طه هاشمی: آغاز طرح سیمای زندگی در دانشگاه آزاداسلامی از مهر امسال

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاداسلامی تاکید کرد که یکی از راهکارهای اساسی پیشگیری از ناهنجارهای اجتماعی ، ارتباط مستمر خانواده ها با بخش هایی از جامعه مثل دانشگاه است.

به گزارش ایسکانیوز، سید طه هاشمی در اختتاحیه نخستین همایش کانون‌های خانه و دانشگاه در واحد نجف آباد با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان بزرگ انقلاب اسلامی به ویژه شهید رجایی و شهید باهنر در هفته دولت ، آنان را شهیدان تعلیم وتربیت خواند و بیان کرد: خدا را شاکریم که یکی دیگر از طرح های ماندگار فرهنگی در دانشگاه آزاداسلامی در حال شکل گیری است.
وی ادامه داد: بحث کانون های خانه و دانشگاه در زمره طرح های ماندگاری است که از مهر 92 و همزمان با حضور دکتر میرزاده و تیم مدیریتی جدید در دانشگاه آزاد اسلامی در دستور کار قرار گرفته و خوشبختانه تا به امروز روند مطلوبی را طی کرده است.
عضو هیات رییسه دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به سرعت چشمگیر توسعه علم و تکنولوژی در دنیا افزود: در 50 یا 100 سال گذشته نمی شد باور کرد که جامعه به این میزان از رشد علمی برسد. حالا هم نمی دانیم که در 100 یا 200 سال آینده چه اتفاقی خواهد افتاد. با این وجود با درنظر گرفتن میزان تحول و سرعت پیشرفت تکنولوژی در دنیا می توان گفت به طور کلی انسان عوض خواهد شد ؛ کما اینکه انسان امروز حتی با انسان 10 سال پیش قابل مقایسه نیست.
هاشمی با اشاره به برخی از ناهنجاری های اجتماعی در عصر حاضر گفت: برنامه ها و شبکه های مخرب ماهواره ای و فضای مجازی ، خانواده ها را در معرض آسیب قرار داده و این واقعیتی انکارناپذیر است اما اینکه چه طور جلوی این امواج گرفته یا امکانی فراهم شود تا جوان ما نیازی به برنامه های ماهواره ای نداشته باشد مربوط به خانواده نیست و دست برنامه ریزان فرهنگی مملکت است.
وی اضافه کرد: شاید امروز بزرگ ترین وظیفه اجتماعی حکومت این است که سبک و مدل زندگی متناسب با نیاز جامعه ایرانی اسلامی را تعریف کند و در اختیار مردم قرار دهد ؛ موضوعی که مقام معظم رهبری هم بارها به آن اشاره فرموده اند. امروز اگر به جوان ، متناسب با نیاز و شرایط امروز الگو ندهیم از جای دیگری الگو می گیرد و شاهد افزایش ناهنجاری ها خواهیم بود.
هاشمی اضافه کرد: دانشگاه آزاد اسلامی پس از بررسی و مطالعه جامع فرهنگی ، طرح ملی سبک زندگی ایرانی اسلامی را تعریف کرد تا شیوه زندگی ائمه و همچنین بزرگان علمی و دینی به عنوان یک اندوخته و الگو با معرفی مشاهیر و مفاخر هر منطقه و سبک زندگی آنان در قالب پایان نامه و کار علمی امکان لازم را برای ارائه یک سبک زندگی متناسب فراهم کند.
معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاداسلامی با بیان اینکه باید در یک نظام اسلامی رابطه اجتماعی به طور علمی و درست تعریف و عرضه شود ، توضیح داد: وقتی می گوییم حضرت فاطمه (س) یک الگو برای بانوان است فقط یک تصویر ذهنی کلی داده ایم در حالی که باید ترسیم کنیم اگر او در این دوره پر آشوب بود چگونه زندگی می کرد.
وی خاطرنشان کرد: هدف ما از تشکیل کانون‌های خانه و دانشگاه ، برقراری ارتباطی است که بتواند نیازها و اقتضاعات درون خانواده را به دانشگاه منتقل کند و برای رسیدن به مقصود ، هم پژوهشکده ها را فعال کردیم و هم طبق طرح استاد معتمد از استادان خواستیم در زمان موظفی شان وارد این طرح فرهنگی شوند. این یک کار بزرگ علمی برای مشخص کردن سبک زندگی و الگو دادن به جوانان است. در این کانون ها باید طبق یک تعامل علمی به نوع رفتارسازی که امروز جامعه جوان ما به آن نیاز دارد برسیم.
عضو هیات رییسه دانشگاه آزاد اسلامی در بخش دیگری از سخنانش از آغاز طرح سیمای زندگی از مهر امسال و همزمان با شروع سال تحصیلی جدید خبر داد و افزود: این طرح در تعامل با دانشجو ، آسیب های اجتماعی موجود در دانشگاه را شناسایی می کند و با برنامه ریزی درست و اصولی به وضعیت موجود بهبود می بخشد.
هاشمی تصریح کرد: دانشگاه ، برشی از جامعه است و البته تربیت فرزند قبل از لقاح شروع ، در دوره جنینی و متعاقب آن بعد از تولد در خانه و سپس دبستان و دبیرستان تکمیل می شود. دانشگاه دخالتی در تربیت اولیه دانشجو ندارد و خیلی ها از این موضوع غافلند. در دانشگاه آزاد اسلامی نگاه به دانشجو ، نگاه پدرانه است و در صورتی که دانشجو دچار اشتباه شد باید با او همراهی کرد و از مراکز مشاوره مدد گرفت.
گفتنی است، نخستین همایش سراسری کانون های خانه و دانشگاه از صبح دوشنبه هشتم شهریور به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد و با حضور 130 نفر از 40 واحد جامع آغاز شد و امروز با سخنرانی دکتر سیدطه هاشمی به کار خود پایان داد.

به گزارش ایسکانیوز، بر اساس دستورالعمل سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی، واحدهای جامع موظف به تشکیل کانون خانه و دانشگاه هستند. ارتباط و تعامل بین مسوولان فرهنگی دانشگاه با خانواده دانشجویان، مشارکت‌پذیری دانشگاه از طریق همکاری با خانواده دانشجویان، آشنایی خانواده دانشجویان با ضوابط و مقررات فرهنگی دانشگاه، شناسایی خانواده‌های صاحب‌نظر در مسائل فرهنگی، افزایش توانمندی‌ها و مهارت‌های خانواده دانشجویان و استفاده بهینه از ظرفیت آنها از مهم‌ترین اهداف راه‌اندازی این کانون‌هاست.
شرکت‌کنندگان در این همایش از مباحث مطرح شده در کارگاه‌های خانه و دانشگاه عرصه پیوند فرهنگ و دانش، ارتقای جایگاه و کارکرد خانواده، مهارت‌های برقراری ارتباط موثر، آگاهی از آسیب‌های اجتماعی و اهمیت خانواده از منظر قرآن و اهل بیت (ع) بهره مند شدند.
دکتر محمدصادق مهدوی، دکتر فروغ احراری ، دکتر منصوره شایسته و دکتر محمود نصیری ، مدرسان کارگاه‌های جانبی نخستین همایش کانون‌های خانه و دانشگاه بودند.

نهیه و تنظیم گزارش: بهروز آرمان

20101

کد خبر: 673775

وب گردی

وب گردی