موفقیت  دولت در ایجاد فضای آزاد در دانشگاه‌ها

رئیس دانشگاه آزد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به عملکرد دولت یازدهم در دانشگاه‌ها عنوان کرد: یکی از محاسن دولت فعلی ایجاد فضای آزاد در دانشگاه‌ها و موفقیت در تحقق این هدف بوده است در حالی که در دولت پیشین فضای بسته‌ای بر دانشگاه‌ها حاکم بود. اکنون تشکل‌ها با سلایق و گرایش‌های سیاسی مختلف در حال فعالیت هستند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، دکتر عباس شیخ‌الاسلامی با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه مسائل کیفی و کمی مطابق مصوبات قانونی چشم‌اندازی را ترسیم کرده است، گفت: توسعه تحصیلات تکمیلی یکی از اهدافی که در این چشم‌انداز تعیین شده است.

او با بیان اینکه امروزه بسیاری از دانشجویان برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌هایی که از کیفیت چندانی برخوردار نیستند، به کشورهای دیگر مهاجرت می‌کنند، ادامه داد: از این‌رو همانطورکه در سیاست‌های دولت تدبیر و امید نیز به آن تاکید شده است، توسعه تحصیلات تکمیلی مخصوصا در مقطع دکتری محور اصلی در برنامه‌های تدوین شده قرار گرفت. توسعه تحصیلات تکمیلی در راستای سیاست‌های دولت، محور اصلی در چشم‌انداز ترسیم شده توسط دانشگاه آزاد اسلامی است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مشهد با تاکید بر اینکه علاوه بر توسعه کمی، در راستای توسعه تحصیلات تکمیلی در دانشگاه کیفی‌گرایی نیز مورد توجه قرار گرفته، افزود: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای جلوگیری از کاهش کیفیت آموزش در این مقاطع شروطی را برای دانشگاه‌ها گذاشته و حداقل‌هایی را تعیین کرده است که از میان آن‌ها می‌توان به لزوم استفاده از اساتید تمام‌وقت که حداقل دانش‌یار باشند برای اخذ مجوز ارایه رشته‌ای در مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکتری اشاره کرد. دانشگاه نیز برای اجرای بهتر این برنامه نظارت لازم را خواهد داشت.

شیخ‌الاسلامی در خصوص میزان جذب هیات علمی در دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان گفت: در راستای تحقق محور اصلی برنامه‌های تعیین شده از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از ابتدای سال جاری حدود 50 تن جذب هیات علمی در دانشگاه‌های استان شده‌اند و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال این تعداد به 100 عضو برسد تا در مقاطع تحصیلات تکمیلی بتوانیم با اساتید جوان، توانمند و دارای سابقه قوی کار کنیم.

او با بیان اینکه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تاکنون بخش‌نامه خاصی در زمینه تقلب علمی به دانشگاه‌ها ابلاغ نکرده است، ادامه داد: با این وجود دانشگاه آزاد با نرم‌افزارهایی که در اختیار دارد، پایان‌نامه‌ها را قبل از دفاع چک کرده و از تقلب در تحقیقات علمی جلوگیری می‌کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به اینکه دانشگاه درصدد استفاده از نرم‌افزارهای به‌روزتر در این زمینه است،گفت: واحد مشهد در زمینه کنترل و نظارت واحدی قوی است و در صورتی که تشخیص داده شود، پایان‌نامه‌ای حتی به صورت رونویسی تهیه شده‌ است، مردود اعلام خواهد شد.

شیخ‌الاسلامی خراسان رضوی را در زمینه شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار فعال تلقی و بیان کرد: در حال حاضر 15 شرکت دانش‌بنیان فعال و ثبت شده در دانشگاه آزاد اسلامی استان وجود دارد که در زمینه‌های مختلفی فعالیت می‌کنند.

او از تولید انبوه بالش ضدآسم توسط یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان زیر نظر دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت حیدریه خبر داد و گفت: تاکنون علاوه بر این مورد حدود 5 شرکت در استان طرح‌های خود را به مرحله تولید و توزیع رسانده‌اند و سایر آن‌ها نیز در مرحله تجاری‌سازی هستند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به فعالیت 16 دانشکده، مرکز و پردیس در واحد مشهد گفت: اگر در بعضی مراکز تعداد دانشجویان اندک باشد یا آن مرکز از کیفیت کافی برخوردار نباشد، هیات امنا درصدد تعطیلی آن اقدام و یا آن مرکز را به عنوان پردیسی از دانشگاه مشهد تلقی خواهد کرد. خوشبختانه 16 دانشکده و مرکز واحد مشهد با استقبال دانشجویان روبه‌رو بوده و تصمیمی در خصوص تعطیلی دانشکده یا مرکزی وجود ندارد.

شیخ‌الاسلامی در خصوص رویکرد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در زمینه مراکز آموزش عالی افزود: دولت پیشین در جهت تضعیف دانشگاه آزاد این موسسات را که از کیفیت چندانی نیز برخوردار نبودند، تاسیس کرد که دلیل اصلی آن را می‌توان رقابت با دانشگاه آزاد دانست. خوشبختانه دولت یازدهم به این رشد رسیده که موسسات فاقد کیفیت را تعطیل کند. درحالی که درخواست تعطیلی برای این موسسات در حیطه اختیارات دانشگاه آزاد نیست اما از این اقدام دولت استقبال خواهد کرد.

او گفت: دانشگاه آزاد محدودیتی برای فعالیت اساتید این دانشگاه در سایر مراکز آموزش عالی ایجاد نمی‌کند. اگر اساتید در ساعات اضافه خود به دنبال انجام فعالیتی باشند چه بهتر که این فعالیت در محیط آموزشی باشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد در راستای سیاست‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری سعی در بازنگری در تمام رشته‌های تحصیلی خود دارد، ادامه داد: در این خصوص توسعه رشته‌های میان رشته‌ای صورت گرفته است. همچنین جایگزینی برای رشته‌های سنتی که طرفدار کمتری دارند در نظر گرفته شده است. شاید در سال جاری ایجاد رشته‌های جدید در تمام مقاطع امکان پذیر نباشد اما در سال آینده حتما شاید این تغییرات خواهیم بود.

شیخ‌الاسلامی دانشگاه آزاد را فضای آزادی برای فعالیت تشکل‌ها دانست و افزود: به جرات می‌توان گفت که دانشگاه آزاد بستری مناسب برای فعالیت دانشجویی در تشکل‌هاست. در حال حاضر تعداد تشکل‌های دانشجویی در این دانشگاه به 8 تشکل رسیده است. هیات نظارت همواره درخواست آزادی عمل دانشجویان در این عرصه را داشته است.

او رویکرد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را در زمینه فعالیت تشکل‌های دانشجویی مثبت تلقی کزد و گفت: یکی از محاسن دولت فعلی ایجاد فضای آزاد در دانشگاه‌ها و موفقیت در تحقق این هدف بوده است در حالی که در دولت پیشین فضای بسته‌ای بر دانشگاه‌ها حاکم بود. اکنون تشکل‌ها با سلایق و گرایش‌های سیاسی مختلف در حال فعالیت هستند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به اینکه در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر عدم برگزاری کنسرت در دانشگاه‌ها، دولت نیز همین رویکرد را در پیش گرفته است، گفت: وزارتخانه و دانشگاه‌ها مطیع فرامین مقام معظم رهبری هستند.

20103

کد خبر: 673861

وب گردی

وب گردی