احداث کمربندی جدید قم به طول ۱۱۰ کیلومتر

مدیرکل راه و شهرسازی قم گفت: احداث قطار پرسرعت تهران– قم– اصفهان و همچنین بهسازی ایستگاه مرکزی راه آهن قم ظرف ۲ سال آینده با اعتبار ۵ میلیارد یورو با سرمایه گذاری خارجی به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش ایسکانیوز از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قم، حسن صبوری به مناسبت هفته دولت گفت: احداث قطار پرسرعت تهران- قم- اصفهان با اهتمام وزارت راه و شهرسازی و اداره کل راه آهن درحال انجام است که یکی از استثنایی‌ترین طرح‌های راه در استان قم محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: با بهره‌ برداری از این طرح تحولی درحمل و نقل استان قم رخ می‌دهد و منشا برکات و خیرات زیادی برای شهروندان است که مسیر قم به تهران و قم به اصفهان را کاهش می‌دهد.

وی بیان کرد: در حال حاضر قطار مسافربری قم- تهران در مدت ۹۰ دقیقه این مسیر را طی می‌کند، در حالی که با احداث قطار پرسرعت، این زمان به ۴۰ دقیقه کاهش می‌یابد.

صبوری با اشاره به طرح احداث ایستگاه مرکزی راه آهن قم، گفت: مشاوری برای بررسی و طراحی مجدد ساختمان قدیمی ایستگاه مرکزی قم که در بهترین نقطه از داخل شهر و دارای ۲۴ هکتار اراضی است، تعیین شده است.

وی اضافه کرد: با توجه به این که راه اندازی قطار سریع السیر تهران- قم - اصفهان باعث ورود حجم زیادی از مسافران به قم می شود، با احداث ساختمان جدید ایستگاه راه آهن قم ظرفیت جدیدی به استان اضافه می‌شود.

وی ادامه داد: ایستگاه مرکزی راه آهن قم در فاصله ۵۰۰ متری از حرم حضرت معصومه(س) قرار دارد که امکان دسترسی به این ایستگاه از دو خیابان ایستگاه و ۲۰ متری زاد فراهم می‌شود.

صبوری ادامه داد: قطار شهری نیز جهت جابه جایی مسافران از ایستگاه مرکزی راه آهن به نقاط مختلف شهر فعال می‌شود و احداث مسیری ۳۰ متری جهت تردد پیاده زائران و همشهریان از ایستگاه راه آهن به سمت حرم مطهر حضرت معصومه(س) در دستور کار است.

وی افزود: درحال حاضر روزانه ۸ رام قطار در مسیر قم– تهران تردد می‌کند که تا پایان سال زمان‌های ورودی و خروجی قطارها در این مسیر افزایش می‌یابد.

وی همچنین گفت: با انعقاد تفاهم نامه‌ای، قطار پرسرعت قم- اراک نیز در دستور کار است و احداث قطار پرسرعت در مراحل بعد به استان‌های شیراز و غرب کشور نیز در برنامه است.

اعتبار ۱۸۰ میلیارد ریالی جهت بهسازی بافت فرسوده

وی گفت: طرح تفصیل شهر قم در حوزه شهرسازی با ۹۰ درصد و طرح جامع شهرستان ناحیه‌ای قم با ۷۰ درصد پیشرفت توسط شهرداری و با نظارت اداره کل راه و شهرسازی در حال انجام است.

صبوری با اشاره به طراحی شهری در خیابان انقلاب واقع در بافت تاریخی قم، افزود: ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برای این طرح از سوی وزارت راه و شهرسازی و معادل همین مبلغ نیز برای طراحی شهری خیابان آذر از محل اعتبارات استانی در نظر گرفته شده است.

وی اضافه کرد: با اجرای این طرح‌ها علاوه بر این که محور تاریخی حفظ می‌شود، این مناطق نسبت به زائده‌های بصری بهسازی و تبدیل به پیاده راه می‌شود تا شهروندان در کمال آسایش و امنیت رفت و آمد کنند.

وی اضافه کرد: بافت فرسوده اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س) نیز بهسازی و کف سازی می‌شود و در این راستا مسیر پیاده‌ای برای شهروندان و زائران در نظر گرفته می‌شود تا از بناهای تاریخی که در مسیر هستند بهره ببرند.

به گفته وی، ۱۸۰ میلیارد ریال از اعتبارات جاری امسال جهت بهسازی بافت فرسوده در نظر گرفته شده است.

وی گفت: توسعه درون زای شهری به جای توسعه به خارج از حریم شهر از اهداف بهسازی محله‌های قدیمی، تاریخی و بافت فرسوده است که در این راستا تسهیلات کم بهره و تخفیف در عوارض شهری برای ساکنان این مناطق در نظر گرفته شده است.

احداث بیش از ۴۳ هزار واحد مسکن مهر

صبوری با بیان این که تعهد استان قم در ساخت و واگذاری مسکن مهر ۴۶ هزار واحد است، گفت: بیش از ۴۳ هزار واحد مسکن مهر تکمیل شده و ۲ هزار و ۸۰۰ واحد باقی مانده که امیدواریم تا پایان امسال به بهره برداری برسد.

وی با اشاره به بهره برداری از ۱ هزار و ۱۸ واحد مسکن مهر در هفته دولت، افزود: استان قم از نظر بهره برداری و واگذاری مسکن مهر در رتبه‌های نخست کشوری قرار دارد.

وی با اشاره به این که مشکل ۲ هزار و ۸۰۰ واحد باقی مانده، عدم واریزی هزینه از سوی اعضاست، از متقاضیان درخواست کرد: هر چه سریع تر نسبت به واریزی‌ها اقدام تا تعاونی‌ها بتوانند به تعهدات خود عمل کنند.

مدیرکل راه و شهرسازی قم همچنین با بیان این که خرید و فروش مسکن مهر آزاد است، گفت: تنظیم قرارداد اجاره عرصه در دفاتر رسمی ثبت، پرداخت اقساط وام بانکی و استعلامیه راه و شهرسازی از شرایط خاص خرید و فروش واحدهای مسکن مهر است که باید رعایت شود.

وی افزود: مسکن مهر نیز مانند سایر مجتمع‌های مسکونی پروانه ساخت و ناظر دارد و اگر در ساخت این واحدها نقصی باشد، مالکان باید از مراجع ناظر مطالبه کنند.

وی به طرح‌های مشارکتی در ساخت مجتمع‌ها اشاره و بیان کرد: ۲ مجتمع تجاری با مساحت ۲ هزار و ۵۰۰ مترمربع در محله های ۲ و ۳ منطقه پردیسان در حال ساخت است و تا اوایل سال آینده به بهره برداری می‌رسد.

آسفالت ۱۰۰ کیلومتر از راه‌های استان

صبوری با بیان اینکه در حوزه استحفاظی استان قم ۲۰۹ کیلومتر آزادراه، ۱۹۱ کیلومتر بزرگراه، ۱۷۸ کیلومتر راه اصلی و ۱۵۵ کیلومتر راه فرعی وجود دارد، گفت: سال گذشته ۱۰۰ کیلومتر از راه‌های اصلی، فرعی، بزرگراه‌ها و آزادراه‌های این استان با استفاده از ۱۱۳ هزار تن آسفالت، بهسازی، لکه گیری و روکش شد.

وی با اشاره به این که ۴۲ کیلومتر از راه‌های روستایی نیز با ۳۵ هزار تن آسفالت روکش شد، اضافه کرد: سال گذشته ۱۸ کیلومتر از محور سلفچگان - ساوه روکش حفاظتی، ۱۶ هزار متر درزگیری و ۶۵ هزار و ۷۸۰ مترمربع نیز لکه گیری انجام شد.

به گفته وی، امسال جاری، روکش‌ها و آسفالت با جدیت بیشتری نسبت به سال گذشته در حال انجام است و در ماه‌های اخیر عمده مسیرهای باقی مانده آسفالت شده و مسیر رفت کمربندی قم نیز از بعد از ورودی عمار یاسر به سمت میدان ولیعصر(عج) در حال انجام است و مسیر برگشت نیز تا پایان سال به اتمام می‌رسد.

تبدیل محور قم – جعفریه به شبکه بزرگراهی

مدیرکل راه و شهرسازی قم با اشاره به مهم‌ترین طرح‌های بهسازی در استان، بیان کرد: قطعه اول محور قم- جعفریه به طول ۱۲ کیلومتر، محور قم- نیزار به طول ۱۴ کیلومتر، سلفچگان- راهجرد به طول ۳۰ کیلومتر و باند دوم جاده قدیم قم تهران ۱۴ کیلومتر در اسفند ۹۴ به بهره برداری رسید.

وی با بیان این که جاده قم- جعفریه در ۴ قطعه تعریف شده، اضافه کرد: قطعه دوم این طرح در مرحله زیرسازی و آماده آسفالت است و زیرسازی قطعه سوم با تملکات انجام شده تا پایان سال به اتمام می‌رسد.

وی بیان کرد: قطعه چهارم نیز که از محور جعفریه تا انتهای حوزه استحفاظی قم ادامه دارد، به طول ۴.۵ کیلومتر است که با انجام آن، تمام مسیر قم- جعفریه که به طول ۴۰ کیلومتر است از راه اصلی به شبکه بزرگراهی تبدیل می‌شود.

صبوری ادامه داد: به دلیل حجم ترددها در محور قم– جعفریه، این محور بلافاصله بعد از بزرگراهی شدن، تبدیل به آزادراه می‌شود.

وی افزود: با آزادراه شدن این مسیر ۴۰ کیلومتری، مسیری به سمت شمال غرب و غرب کشور باز می‌شود که ورودی به آزادراه‌های قزوین- زنجان و آذربایجان غربی و شرقی ایجاد می‌شود که مسیر سفر را کوتاه‌تر می‌کند.

وی به اجرای ابنیه فنی در محورها اشاره و بیان کرد: تعمیر پل عسگرآباد در آزادراه قم- تهران، اجرای حفاظ و نرده ۷۲ پل آبرو در حوزه استحفاظی استان، تعریض آبروهای محور قدیم قم- سلفچگان- ساوه و تعریض و بهسازی ۶۰ دستگاه پل و آبرو، ۸ دستگاه پل بزرگ واحداث کنارگذر و تعمیر پل نعل بندان از ابتدای امسال در دستور کار است.

صبوری اضافه کرد: با توجه به این که پل ونارچ بعد از بلوار الغدیر از نقاط حادثه خیز استان است، پل دیگری با اعتبار ۴۵ میلیارد ریال درکنار آن احداث می‌شود تا خطر تصادف کاهش یابد.

وی با تاکید بر بهسازی و رفع خطر از نقاط حادثه خیز استان، بیان کرد: پل ۷۲ تن به سمت عوارضی تهران نیز از نقاط حادثه خیز است که با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال بهسازی است.

وی، نصب نیوجرسی مفصلی در کمربندی فعلی قم و همچنین آزادراه قم- تهران برای حفظ ایمنی را از برنامه‌های پیش رو دانست و گفت: امسال ۵۰ کیلومتر گاردریل با اعتبار ۵۰ میلیارد ریال در محورهای استان نصب می‌شود

صبوری افزود: در راستای حفظ ایمنی ۱ هزار و ۳۹۰ کیلومتر خط کشی راه‌ها انجام شده و پیش‌بینی می‌شود ۱ هزار و ۷۵۰ کیلومتر دیگر خط کشی شود.

وی با بیان این که روشنایی‌های استان ۱۶۸ کیلومتر است، اضافه کرد: بیشترین طول روشنایی در کشور مربوط به قم است و هر سال مبلغی برای تعمیر و نگهداری این مسیر هزینه می‌شود.

وی ادامه داد: اجرای سیستم روشنایی برای ۷.۵ کیلومتر از راه‌های استان با اعتبار ۲۸ میلیارد ریال در سال جاری در دستور کار است.

وی به مسیر قم- سلفچگان- راهجرد که مسیری پرتردد با توجیه اقتصادی بالاست، اشاره کرد و گفت: فراخوان عملیات احداثی این مسیر اسفندماه سال گذشته در روزنامه منتشر شد و امیدواریم با مشارکت بخش خصوصی عملیات تبدیل این مسیر به آزادراه سریع‌تر آغاز شود.

مدیرکل راه و شهرسازی قم، تبدیل محور قم– جعفریه به آزادراه، اتصال محور قم- پردیسان- کهک به بزرگراه قم– سلفچگان در سال جاری در دستور کار است و عملیات طرح به زودی در قالب سرمایه گذاری و مشارکت آغاز می‌شود.

وی، محور قم- آوه با میزان اعتبار ۱۵۰ میلیارد ریال، بهسازی محور قم- نیزار به طول ۶.۵ کیلومتر، احداث روشنایی محور قنوات حدفاصل روستای مبارک آباد تا آزادراه کاشان به طول ۵ کیلومتر با اعتبار ۱۰ میلیارد ریال، اصلاح نقاط حادثه خیز محورهای روستایی از جمله قاهان، نویس، فردو، وصف و وشنوه با هزینه ۱۰ میلیارد ریال و اجرای زیرسازی و ابنیه فنی محور جنت آباد در جاده کاشان به طول ۳ کیلومتر از جمله طرح‌هایی برشمرد که امسال افتتاح می‌شود.

به گفته وی، احداث قطعه دوم دیوار حائل راه آهن با اعتبار ۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال، احداث روشنایی در ۹ نقطه حادثه خیز در چند محور روستایی از جمله قلعه چم، طایقان، فوجرد، پیچ غزل آباد و پیچ نورآباد نیز با اعتبار ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال انجام شده از دیگر طرح‌های قابل افتتاح است.

کمربندی جدید قم به طول ۱۱۰ کیلومتر احداث می‌شود

وی گفت: با توجه به این که قم مسیر مواصلاتی ۱۷ استان کشور است و حجم ترددهای بسیار زیادی در این استان در حال انجام است، ارتقاء راه‌ها در اولویت است.

صبوری با اشاره به افزایش حجم تردد شهروندان در کمربندی فعلی و تبدیل این مسیر به خیابان شهری، افزود: درحال حاضر کمربندی فعلی کارکرد شهری دارد و حجم ترددها و ورودی و خروجی‌ها نشان از استفاده شهروندان قم دارد که با شکل گیری کمربندی جدید این مسیر به عنوان معبر شهری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: کمربندی جدید قم به طول ۱۱۰ کیلومتر در فاز نخست از آزادراه تهران به سمت محور قم – سلفچگان، فاز دوم از محور قم - سلفچگان به سمت آزادراه قم - کاشان و در فاز سوم از آزادراه قم – کاشان به سمت آزادراه قم - تهران احداث می‌شود.

وی گفت: طرح احداث کمربندی جدید قم قرار است در اعتبارات سال آینده در ردیف اخذ بودجه قرار گیرد تا عملیات اجرایی آن آغاز شود.

بهره‌برداری از مرکز آموزشی فنی و حرفه‌ای تا پایان امسال

وی احداث مرکز آموزشی فنی و حرفه‌ای را از دیگر طرح‌های در دست اقدام دانست و گفت: سال گذشته ۲۵ میلیارد ریال اعتبار برای این طرح در نظر گرفته شد و اعتبار باقی مانده مورد نیاز نیز امسال تامین می‌شود.

صبوری با اشاره به پیشرفت ۴۵ درصدی طرح افزود: در صورت تامین اعتبار، این مجموعه در ۲ طبقه با مجموع زیربنای ۳ هزار و ۲۰۰ مترمربع تا پایان امسال به بهره برداری می‌رسد.

607/602

کد خبر: 673876

وب گردی

وب گردی