آخرین وضعیت بهداشت در زندان‌ها/با ارتقای شاخص‌های بهداشت شاهد کاهش بیماریهای واگیر در زندان‌هاخواهیم بود

مسئول برنامه بهداشت محیط زندان‌ها در وزارت بهداشت، آخرین وضعیت بهداشت محیط در زندان‌ها پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت را تشریح کرد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، رضا غلامی درباره وضعیت کنترل بهداشت زندان‌ها که مدتی است از سوی مسئولان وزارت بهداشت و قوه قضاییه مورد توجه و تاکید قرار گرفته‌، گفت: با توجه به هماهنگی‌های انجام شده طی دو سال اخیر میان وزارت بهداشت و سازمان زندان‌ها، کنترل وضعیت بهداشت زندان‌ها منظم‌تر و بهتر از گذشته انجام می‌شود، اما برخی محدودیت‌ها و مشکلات در منابع دستگاه‌های اجرایی وجود دارد که باعث می‌شود صد در صد آنچه انتظار داریم، انجام نشود.

او با اشاره به تاکید وزیر بهداشت برای ارتقای وضعیت بهداشتی زندان‌ها از ابتدای طرح تحول نظام سلامت، ادامه داد: در برنامه ششم توسعه و همچنین ابلاغیه مقام معظم رهبری، بحث ارتقای بهداشت زندان‌ها مطرح شده‌است. دید عمومی مردم با شاخص‌های بهداشت زندان‌ها تفاوت دارد. درحال حاضر به طور مستمر بر مواد غذایی توزیعی در زندان نظارت می‌شود. ضمن اینکه در مراکز بهداشت زندان‌ها یک نفر مسئول این برنامه است و به عنوان مثال در سال 94 هیچ مسمومیت ناشی از غذا در تمام زندان‌ها نداشتیم؛ این امر ناشی از کنترل کیفی درست است.

غلامی با تاکید براینکه با ارتقای وضعیت شاخص‌های بهداشت شاهد کاهش بار بیماریهای واگیر در زندان‌ها خواهیم بود، افزود: یکی از بحث‌های مورد توجه در زمینه بهداشت زندان‌ها، انجام نظافت و تامین نور کافی و تهویه مناسب در بندها است، البته ممکن است تعدادی از زندان‌ها به دلیل قدیمی بودن ساختمان امکان تغییر نداشته باشند.

مسئول برنامه بهداشت محیط زندان‌ها در وزارت بهداشت ادامه داد: پس از بازدید وزیر بهداشت و آقای جهانگیری و رییس سازمان زندان‌ها از زندان رجایی شهر کرج، فعالیت‌ها در این زمینه تشدید شد.

او وضعیت فعلی بهداشت زندان‌ها از لحاظ شاخص‌های تخصصی تعریف شده در وزارت بهداشت را "قابل قبول" اعلام کرد و گفت: برنامه بهداشت محیط زندان‌ها از سال‌ها قبل وجود داشته‌است، ولی در طرح تحول منسجم‌تر شد. بعد از اجرای طرح، کمیته بهداشت محیط زندان‌های کشور متشکل از کارشناسان بهداشت محیط دانشگاه‌های علوم پزشکی و ادارات کل بهداشت و درمان زندان‌ها تشکیل شد. بعضی شاخص‌های نظارت و پایش از نظر سازمان بهداشت زندان‌ها و وزارت بهداشت با هم تفاوت داشت که بعد از تشکیل این کمیته، یکسان‌سازی آن نیز در دستور کار قرار گرفت و انجام شد.

20106

کد خبر: 673943

وب گردی

وب گردی