بررسی توسعه همکاری های علمی، آموزشی و فرهنگی ایران و زنگبار 

به منظور بررسی و توسعه همکاری های علمی، آموزشی و فرهنگی میان ایران و زنگبار، صبح روز چهارشنبه دهم شهریورماه ابراهیمی رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به طور جداگانه با مسِئولان فرهنگ و آموزش زنگبار دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش ایسکانیوز، ابوذر ابراهیمی ترکمان که روز سه شنبه نهم شهریورماه به منظور تبادل نظر و توسعه روابط علمی و فرهنگی با منطقه آفریقا، وارد زنگبار در تانزانیا شد. امروز در در وزارت فرهنگ زنگبار حضور یافت و با مسئولان این وزارت خانه در خصوص توسعه همکاری ها و به ویژه برگزاری هفته فرهنگی دو طرف به تبادل نظر پرداخت.


در این دیدار طرف زنگباری ضمن خوش آمد گویی و خرسندی از دیدار با رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به روابط فرهنگی عمیق دو طرف و سابقه حضور ایرانی ها و به ویژه شیرازی ها اشاره و حضور دکتر ابراهیمی را فصل جدیدی در توسعه همکاری ها توصیف و بر علاقه مندی در جهت توسعه همکاری ها تاکید کرد.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی هم ضمن تشکر از دعوت به عمل امده گفت :همکاری های فرهنگی بیش از آن که به پروتکل و موضوعات رسمی ارتباط داشته باشد به روابط فرهنگی و ارتباطات قلبی وابسته است و ایران و زنگبار اشتراکات فرهنگی فراوانی را در اختیار دارند که می تواند بستر مناسبی برای اقدامات هنری و فرهنگی محسوب گردد.

او با اشاره به وجود چنین سابقه تاریخی و نگاه عمیق موجود دو طرف بیان کرد:این دیدار و سفر به زنگبار نشانه علاقه مندی دو طرف برای برقراری روابط بیشتر فرهنگی میان دو طرف و به ویژه برگزاری هفته فرهنگی میان زنگبار و شیراز است و این آمادگی وجود دارد که با امضاء سند همکاری روند اقدامات تسهیل گردد.


ابراهیمی تصریح کرد:شاهد هستیم که گذشتگان ما بدون در اختیار داشتن امکانات پیشرفته امروزی توانستند اقدامات عمیق، باسابقه ، ماندگار و ارزشمندی را پایه گذاری نمایند و این مهم با توجه به شرایط امروز باید بیش از گذشته ادامه یابد و وظیفه سنگین تری بر عهده ما و شما قرار گرفته است.

در ادامه این ملاقات دیگر مسئولان و معاونین وزارتخانه در زمینه های مختلف همچون سابقه حضور و فعالیت ایرانیان در زنگبار، برگزاری و معرفی جشن نوروز، حفظ و حراست از میراث فرهنگی ناملموس ، نمایشگاه های فرهنگی، فعالیت های مشترک در زمینه موسیقی و تامین تجهیزات با توجه به اشتراکات موجود و سنتی در این بخش، زمینه های مرتبط با فیلم و سینما، فعالیت ها و همکاری های رسانه ای و ... نظرات خود را بیان و خواستار بهره برداری از تجارب جمهوری اسلامی ایران در این حوزه ها گردیدند.

ابراهیمی در ادامه دیدار های خود با حضور در وزارت آموزش زنگبار با مسیولان این وزارتخانه نیز دیدار و در خصوص همکاری های آموزشی بحث و تبادل نظر کرد.
رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به تجربیات فراوان فرهنگی میان دو کشور اشاره و با تقسیم زبان به دو نوع زبان علم و زبان معرفت گفت: در زبان علم همه مخاطبان یک درک واحد را دریافت می کنند اما در زبان معرفت هر فرد می تواند برداشت خود را داشته باشد و ما در آموزش در سطوح مختلف تنها در زمینه زبان علم فعالیت می کنیم در صورتی که باید برای زبان معرفت و نزدیکی فرهنگی هم برنامه ریزی کنیم و قابلیت های علمی و آموزشی را تربیت و رشد دهیم.


وی به جریانات افراطی و تروریستی که با نام اسلام جنایت می کنند هم اشاره کرد و گفت: متاسفانه این ها زبان معرفت و قابلیت لازم را ندارند و ما باید در آموزش به این مهم دقت داشته باشیم و جوانان را با معرفت آموزش دهیم تا درمان درستی را برای مبارزه با افراط گرایی ارایه کرده باشیم.


رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با عنایت به ضرورت درک اهمیت توسعه همکاری های آموزشی بر تجارب جمهوری اسلامی ایران در این زمینه ها برای ارایه به طرف زنگباری تاکید کرد.


در این دیدار ها آقا جعفری سفیر و باقری رایزن فرهنگی کشورمان در تانزانیا حضور داشتند.

203

کد خبر: 674127

وب گردی

وب گردی