فعالیت 10هزار و 810 شرکت تعاونی زنان در ایران

مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور زنان و خانواده آخرین وضعیت شرکت های تعاونی زنان کشور را تشریح کرد.

نیوشا یعقوبی : دکتر وحیده نگین به مناسبت هفته تعاون، با بیان اینکه "شرکت های تعاونی زنان، به شرکت هایی گفته می شود؛ که بر اساس قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران تشکیل و ثبت می شوند و حداقل 70 درصد اعضای آن را بانوان تشکیل می دهند" گفت: بدون شک تعاونی های زنان بستر مناسبی است که به دور از تبعیض و با رعایت برابری اعضاء و در پرتو فرهنگ مشارکت عمومی برای اشتغال شایسته زنان تشکیل شده و از طریق این تعاونی ها مشارکت فعال تر آنان در فعالیت‌های توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی فراهم شده و تحقق عدالت اجتماعی سرعت می‌یابد.
او با بیان اینکه "تاکنون حدود 10810 شرکت تعاونی زنان با عضویت حدود 181 هزار نفر و اشتغالزایی حدود 119 هزار نفر در کشور فعالیت می کنند"، گفت: سرمایه ثبتی شرکت های تعاونی زنان حدود 1545 هزار میلیارد ریال است و این در حالی است که در مجموع تعاونی های فعال کشور حدود 11 میلیون نفر از بانوان عضو شرکت های تعاونی هستند.
نگین به نوع فعالیت تعاونی های زنان اشاره کرد و گفت: بر حسب نوع فعالیت شرکتهای تعاونی فعال بانوان، 61 درصد در بخش تولیدی، 36 درصد در بخش خدماتی و 3 درصد در بخش توزیعی مشغول به کار هستند.
به گفته وی، از نظر تعداد اعضای تعاونیهای فعال بانوان بر حسب نوع فعالیت، 54 درصد در بخش تولیدی؛ حدود 26 درصد در بخش خدماتی و 20 درصد عضو تعاونیهای توزیعی هستند.
مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور زنان و خانواده گفت: از نظر اشتغال ایجاد شده توسط تعاونی های فعال زنان برحسب نوع فعالیت، 65 درصد در بخش تولید، 28درصد در بخش خدماتی و 7 درصد در بخش توزیعی فعالیت می کنند.
او به شرکت های تعاونی زنان از نظر رشته فعالیت اشاره کرد و گفت: شرکت های تعاونی زنان از نظر رشته فعالیت به ترتیب در بخش خدمات با 3693 تعاونی؛ صنعتی با 3321 تعاونی، کشاورزی با 2232 تعاونی و فرش دستباف با 871 تعاونی فعالیت می کنند.
نگین با بیان اینکه "در مجموع شرکت های تعاونی فعال زنان در 96 گرایش از رشته فعالیت های تولیدی، خدماتی و توزیعی اشتغال دارند"، گفت: بیشترین گرایش جهت انجام فعالیت اقتصادی زنان به ترتیب نساجی، چرم و پوشاک؛ سایر(تولیدی و خدماتی)؛ زراعت؛ تولیدی(کلیه شرکتهای تعاونی صنعتی؛ معدنی؛ کشاورزی؛ تامین نیاز تولید کنندگان؛ عمرانی و فرش دستباف تولیدی هستند تفکیک به خوبی صورت نگرفته)؛ صنایع دستی؛ خدمات آموزشی؛ غذایی، دارویی و بهداشتی؛ خدمات رایانه ای و دامپروری بیشترین گرایش تعاونی های فعال زنان را تشکیل می دهند.
او افزود: کمترین فعالیت ها مربوط به تعاونی سهام عدالت؛ تامین نیاز مشاغل؛ مینی بوس داران، مصرف فرهنگیان، مرزنشینان، تعاونی دهیاری ها، اتوبوس داران، مصرف کارمندی و خدمات جمع آوری شیر و فرآورده های لبنی است.
مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور زنان و خانواده، استان تهران را دارای بیشترین تعاونی زنان عنوان کرد و گفت: در این استان بیش از 12770 تعاونی زنان مشغول به فعالیت هستند . این درحالی است که استان قم نیز با 514 تعاونی، کمترین تعاونی زنان را در بین استان های کشور دارد.
او افزود: بیشترین تعداد مدیران عامل زن مربوط به استان های تهران، خوزستان، فارس، کرمان، مازندران، خراسان رضوی، گیلان و چهارمحال و بختیاری است. کمترین تعداد مدیران عامل زن نیز مربوط به استان های قم، قزوین، سمنان، همدان، خراسان جنوبی، کهگیلویه و بویر احمد، البرز و زنجان است.

20106

کد خبر: 674191

وب گردی

وب گردی