افزایش تولید منابع هیدروکربوری با استفاده از فرازآوری طبیعی با گاز

امروزه تولید نفت به دلیل کاهش ذخایر و فشار مخازن با چالش‌های بسیاری روبروست که نیاز به استفاده از روش‌های تکمیلی برداشت نفت را سبب شده است.

به گزارش ایسکانیوز از شانا، نیاز روزافزون به افزایش تولید از مخازن نفتی و کاهش منابع هیدروکربنی منجر به تشدید چالش عرضه و تقاضا شده که در پی آن راهکارهای مقابله با این چالش به یکی از ضرورت‌های اصلی عرصۀ نفت مبدل شده است.

کاهش تولید نفت که ناشی از کاهش نیروی طبیعی سازوکارهای رانش مخزن و همچنین کاهش تراوایی نسبی است با استفاده از روش‌های مصنوعی تولید بهبود می‌یابد که یکی از این روش‌های بهبود برداشت، فرازآوری با گاز دو روش طبیعی و مصنوعی است.

فرآوری با گاز طبیعی، از گاز موجود در لایه‌های مجاور لایۀ نفتی استفاده می‌کند. در این روش گاز لایه‌های مجاور به درون لوله مغزی هدایت می‌شود و بر این اساس نفت، سبک و تولید افزایش پیدا می‌کند. در این فرآیند گاز لایه‌های مجاور از طریق یک شیر جانبی به داخل لوله مغزی وارد شده و از این طریق نفت را سبک کرده، فشار ته‌چاهی را کاهش داده و به مخزن اجازۀ تولید می‌دهد.

بررسی‎های انجام شده در این باره حاکی از آنست که مقایسۀ تولید لایه‌های نفتی و گازی یک میدان به طور طبیعی و پس از استفاده از عملیات فرازآوری با گاز به مراتب بیشتر و افزایش هزینه‎ها نیز بسیار ناچیز است.

607/601

کد خبر: 674200

وب گردی

وب گردی