جولان مگس‌های سفید در پایتخت 4 ساله شد/امکان سم پاشی وجود ندارد

گرم شدن هوا و تغییر شرایط اقلیمی باز هم بهانه‌ای شد تا مگس‌های سفید برای چهارمین سال میهمان ناخوانده پایتخت نشینان کشور شوند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از روزنامه ایران،شواهد نشان می‌دهد، وجود مگس‌های سفید باعث اختلال در رفت و آمد شهروندان تهرانی بویژه در فضاهای سبز شهری شده است. هجوم آن‌ها، آنقدر آزاردهنده است که با یک دم و بازدم هر شهروند مقدار قابل توجهی حشره وارد مجرای تنفسی می‌شود. کارشناسان حوزه سلامت بارها از بی‌خطر بودن «مگس‌های سفید» یا «عسلک» یا «سفید بالک» خبر داده‌اند اما باز هم هر ساله ورود آنها به پایتخت باعث نگرانی میلیون‌ها شهروند تهرانی می‌شود. به نظر می‌رسد این مگس‌ها میهمان امروز و دیروز تهرانی‌ها نیستند و 4 سال است که در شهر با کوچک‌ترین نسیمی پرواز می‌کنند؛ بدون آنکه مانع یا عکس‌العمل جدی از سوی مسئولان اتفاق بیفتد اما رحمت‌الله حافظی اعتقاد دارد این مگس‌ها دوره‌ای 8 ساله دارند و پس از 8 سال از بین می‌روند.

امکان سم پاشی وجود ندارد
جالب است بدانید، مگس‌های سفید قدرت پرواز ندارند و تنها از طریق باد جابه‌جا می‌شوند اما کوچ آنها در حد هزار یا میلیون نیست بلکه میلیاردی و تیلیاردی است.در سال 93 و 94، تنها روشی که برای مقابله با این مگس‌ها از سوی شهرداری به کار رفت، نصب نوار‌های زرد به درختان و «آب شویه» بود. هرچند که این روش‌ها کارآمد نبود و سال 95 هم شهروندان تهرانی با هجوم بی‌شماری از مگس‌های سفید روبه‌رو شدند.
رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری، می‌گوید: از اردیبهشت ماه امسال کارگروهی با همکاری شهرداری، سازمان محیط زیست و جهاد کشاورزی تشکیل شد.متأسفانه دردوسال گذشته هر کدام از این سازمان‌ها موضوع را از سر خود باز می‌کردند و مسئولیت آن را به عهده نمی‌گرفتند. تعداد مگس‌های سفید نسبت به سال‌های 93 و 94 کمتر شده اما متأسفانه در چند روز گذشته شاهد افزایش مگس‌های سفید در سطح شهر تهران هستیم. او در ادامه بیان می‌کند: نظرات کارشناسی نشان می‌دهد وجود این مگس‌ها در شهر دوره‌ای 8 ساله دارد و پس از آن از بین می‌روند.

«آب شویه» در حال حاضر بهترین گزینه برای کاهش مگس‌های سفید محسوب می‌شود اما این اقدام باید به صورت منظم و متناوب صورت گیرد. «سم پاشی» نیز یکی ازروش‌های دیگری است که بواسطه آن می‌توان با مگس‌های سفید مبارزه کرد اما این روش دارای آسیب‌های زیست محیطی گوناگون است و در حال حاضر انجام آن توصیه نمی‌شود.
حافظی با اشاره به اینکه به شهروندان توصیه می‌شود در مکان‌هایی که تراکم این حشرات زیاد است، از ماسک استفاده کنند، می‌گوید: مگس‌های سفید آفتی گیاهی محسوب می‌شوند و آسیبی به انسان‌ها وارد نمی‌کنند.
رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، در پاسخ به این سؤال که چرا راهکارهای دیگری برای مبارزه با مگس‌های سفید ارائه نمی‌شود، بیان می‌کند: بر اساس نظر کارشناسان، روش فیزیکی مانند آبشویه و نصب برچسب‌های زرد بهترین کاری است که در حال حاضر می‌توان انجام داد و هنوز روش دیگری مورد تأیید کارشناسان قرار نگرفته است. برچسب‌های رنگ زرد این حشرات را جذب می‌کنند و چون حالت چسبندگی دارند باعث دفع آنها نیز می‌شوند. این برچسب‌ها علاوه بر دفع حشرات، باعث شناسایی مناطقی می‌شوند که هجوم مگس‌های سفید در آنجا بیشتر است.
وقتی «عسلک ها» عاشق تاکسی‌های زرد می‌شوند
شهریور ماه سال گذشته مرتضی طلایی در پست اینستاگرامی خود نوشت: هفته پیش یکى از رانندگان تاکسى هاى شهر که سر درد دلش باز شده و از مزاحمت این حشرات کوچک به ستوه آمده بود می‌گفت این حشرات ریز و کوچک علاقه خاصى به رنگ زرد دارند و هر روز براى آنان ایجاد مزاحمت می‌کنند! گزارش‌های میدانی هم نشان می‌دهد که تعداد زیادی از تاکسی داران به این وضعیت اعتراض دارند. یکی از رانندگان تاکسی می‌گوید: «این مگس‌ها هم ما را کلافه کرده‌اند هم مسافران را. بنابراین باید برای کاهش آنها سازو کار‌های محکمی ارائه شود.» اما حافظی در پاسخ به این اعتراض‌ها بیان می‌کند: مگس‌های سفید علاقه زیادی به رنگ زرد دارند و تعدادی از تاکسی داران از این وضعیت ناراضی هستند. بنابراین کارشناسان باید راهکارهای مؤثری ارائه کنند.
مبارزه فیزیکی تنها راه حل فعلی
به اعتقاد محمد حسین بازگیر، رئیس اداره محیط زیست شهر تهران، امکان مبارزه با مگس‌های سفید از طریق روش‌های شیمیایی وجود ندارد. او می‌گوید: در حال حاضر علاوه بر اینکه از طریق روش‌های فیزیکی با این حشرات مبارزه می‌کنیم، به دنبال راهکارهای مفید دیگری نیز هستیم. مبارزه فیزیکی مانند برچسب‌های زرد و آب‌شویه در حال حاضر تنها گزینه‌ای است که می‌توان از آن استفاده کرد، چراکه روش‌های دیگر سلامت انسان را تهدید می‌کنند. بازگیر با اشاره به اینکه سازمان جهاد کشاورزی طرح مطالعاتی ای را از سال گذشته برای شناسایی چرخه زندگی و عوامل کنترل‌کننده مگس‌های سفید آغاز کرده است، بیان می‌کند: هنوز نتایج این مطالعات اعلام نشده است اما امیدواریم با اعلام نتایج این طرح بتوانیم راهکار مؤثری برای کاهش مگس‌های سفید در سطح شهر پیدا کنیم.
وضعیت فضاهای سبز نگران‌کننده است
وجود مگس‌های سبز در پارک‌ها و فضای سبز باعث دور شدن مردم از این مکان‌ها شده است. چندین شهروند هم این موضوع را تأیید می‌کنند. یکی از شهروندان، می‌گوید: «هر روز برای رفتن به محل کارم از یکی از پارک‌های اینجا می‌گذرم و گاهی چند دقیقه در پارک قدم می‌زنم اما چند روز است که تعداد مگس‌های سفید به حدی زیاد شده که سعی می‌کنم از نزدیک پارک هم عبور نکنم.» او ادامه می‌دهد: «شهرداری برای کاهش این مگس‌ها نوار‌های زردی را روی درختان چسبانده اما این اقدام نتیجه‌ای برای کاهش مگس‌ها نداشته است، چراکه به برگه‌های زرد که نگاه می‌کنی تنها چند مگس روی آنها وجود دارد.» این در حالی است که کمتر از دو ماه پیش بود که علی محمد مختاری، مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران اعلام کرد که در سال‌جاری حتی یک پیام در این باره در فضای سبز شهری از طریق سامانه‌های ۱۳۷ و ۱۸۸۸ ثبت نشده است.

20106

کد خبر: 674286

وب گردی

وب گردی