رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی:  تعداد متقاضیان برخی رشته‌های فوق تخصصی رو به کاهش است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تأکید بر اینکه مباحث صنفی بر سرنوشت آموزش برخی رشته‌های فوق تخصصی سایه افکنده است، گفت: متأسفانه علیرغم نیاز جامعه تعداد متقاضیان برخی رشته‌های فوق تخصصی رو به کاهش است و اگر برای پیش‌بینی مشوق‌ها و عوامل انگیزشی تجدید نظر نشود، در آینده تأمین برخی خدمات فوق تخصصی با چالش جدی مواجه خواهد شد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر علی‌اصغر پیوندی در مراسم افتتاحیه سی‌امین دوره آزمون دانشنامه فوق‌تخصصی پزشکی که امروز در دانشکده پرستاری و معماری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، بیان کرد: این آزمون یکی از رویدادهای مهم و بزرگ پزشکی کشور به شمار می‌آید که سال‌های متمادی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افتخار میزبانی آن را داشته است و امسال در شرایطی این میزبانی تکرار می‌شود که این دانشگاه در رتبه‌بندی آموزشی دانشگاه‌ها رتبه نخست را کسب کرده است.

وی در ادامه تصریح کرد: برای آزمون امسال میزبان 205 نفر از اساتید دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور هستیم که برای طراحی سوال و اجرای آزمون دانشنامه فوق‌تخصصی به این مراسم آمدند تا دانش و مهارت بیش از 350 داوطلب این آزمون را در 24 رشته بسنجند.

دکتر پیوندی با تأکید بر اینکه جایگاه و اهمیت آزمون دانشنامه تخصصی و فوق‌ تخصصی پزشکی ناشی از اهمیت و جایگاه خطیر جان انسان‌هاست، گفت: برگزیدگان آزمون این شایستگی را کسب می‌کنند که در مراکز معتبر دانشگاهی علاوه بر خدمات درمانی فوق تخصصی عهده‌دار تربیت پزشکان متخصص و فوق تخصص آینده کشور شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تأکید کرد: پیشرفت پزشکی ایران در رشته‌های فوق تخصصی مایه افتخار کشور، خودکفایی در علوم پزشکی و دستیابی به برتری و مزیت‌های علمی در منطقه است. در واقع تداوم این خودکفایی و برتری مرجعیت مستلزم ارتقای کیفی و کمی آموزش‌های فوق تخصصی است.

وی در ادامه اضافه کرد: ارزشیابی استاندارد و هدفمند آزمون‌ها از نظر حفظ حقوق بیماران، رعایت حقوق دستیاران و تضمین کیفیت اعضای آینده هیأت علمی دانشگاه‌ها در رشته‌های فوق تخصصی بالینی بسیار ضروری است.

به گفته دکتر پیوندی هر میزان که برای انسان ارزش قائل هستیم، جا دارد که به آموزش پزشکی بویژه آموزش تخصصی و فوق تخصصی توجه داشته باشیم و برای آن سرمایه‌گذاری کنیم. بنابراین باید از فرصت اجرای تحول آموزش به صورت مطلوب برای ارتقای آموزش فوق تخصصی استفاده کرد و به ابعاد مختلف آن نقادانه بنگریم و شجاعانه برای رفع اشکالات آن بکوشیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود تعداد پزشکان فوق تخصص مورد نیاز، پیش‌بینی و راه‌اندازی رشته‌های فوق تخصص، تعیین حدود صلاحیت‌های حرفه‌ای میان تخصص‌ها و فوق تخصص‌های مختلف،‌ تغییر نگرش نسبت به حقوق مادی و معنوی و هویت دستیاران فوق تخصصی و همچنین مدیریت انگیزه‌های داوطلبان آموزش فوق تخصصی مورد توجه ویژه مسؤولان قرار گیرد.

دکتر پیوندی با تأکید بر اینکه مباحث صنفی بر سرنوشت آموزش برخی رشته‌های فوق تخصصی سایه افکنده است، گفت: علیرغم نیاز جامعه تعداد متقاضیان برخی رشته‌های فوق تخصص رو به کاهش است و اگر برای پیش‌بینی مشوق‌ها و عوامل انگیزشی متناسب با نیازهای جامعه تجدید نظر نشود در آینده تأمین برخی خدمات فوق تخصصی با چالش‌های جدی مواجه خواهد شد.

وی همچنین اضافه کرد: دستیاران سهم مقابل ملاحظه‌ای در ارائه خدمات درمانی به جامعه در مراکز دانشگاهی دارند. بر این اساس حفظ حقوق بیماران مستلزم تغییر نگرش نظام سلامت به دستیاران تخصصی و فوق تخصصی است. بنابراین حقوق مادی و معنوی دستیاران در نتیجه تعلیق هویت میان فراگیرنده و ارائه دهنده خدمت آسیب دیده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: ما معتقدیم زمان اصلاحات در تحصیلات تکمیلی فرا رسیده است و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به عنوان پیشگام اصلاحات آموزش پزشکی در این زمینه اعلام آمادگی می‌کند.

وی همچنین افزود: ما بر این باوریم که محتوای آموزش تخصصی باید بیش از دانش بر مهارت بالینی و اخلاق حرفه‌ای متمرکز شود و این مهم باید با تصحیح جهت‌گیری‌ها، رویکردها و ارتقای آزمون گواهینامه و دانشنامه تخصصی تضمین شود.

دکتر پیوندی اضافه کرد: باید کارشناسان و صاحب‌نظران آموزش پزشکی و مراکز توسعه آموزش پزشکی در ارتقای کیفی این آزمون‌ها با بهره‌گیری از اصول علمی، مشارکت بیشتری داشته باشند. بنابراین توجه به دیدگاه‌ها و بازخوردهای دستیاران فوق تخصصی و انجمن‌های علمی در این مسیر سودمند و ضروری است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پایان خاطرنشان کرد: این دانشگاه همه ظرفیت‌های خود را طی سال‌های گذشته بسیج کرده تا هر آنچه برای اجرای شایسته آزمون از سوی معاونت آموزشی وزارت بهداشت لازم بوده را فراهم کند. بنابراین دانشگاه ماه دخالتی در محتوای آزمون نداشته و آمادگی داریم که میزبانی را به سایر دانشگاه‌ها واگذار کنیم. همچنین برای ارتقای کیفیت آزمون‌ها اعلام مشارکت می‌کنیم.

20101

کد خبر: 674306

وب گردی

وب گردی