سالانه ۳۰ هزار مبتلا به سرطان در ایران می میرند/در حال حاضر ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار نفر مبتلا به سرطان هستند

معاون وزیر بهداشت گفت: سالانه 30 هزار ایرانی به علت ابتلا به سرطان فوت می کنند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل ازمیزان، علی اکبر سیاری در حاشیه بازدید از مراکز بهداشتی و درمانی فنلاند این کشور را یکی از کشورهای موفق در کنترل بیماری های غیرواگیر عنوان کرد و گفت: براساس تحقیقات به عمل آمده در دهه ۷۰ میلادی در یکی از مراکز تحقیقاتی این کشور مشخص شده بود که میزان بیماری های قلبی عروقی، سرطان، بیماری های آسم و مزمن تنفسی و دیابت در دهه ۷۰ میلادی در این کشور بالا بوده. به همین دلیل این کشور دو استراتژی اصلاح سبک زندگی مردم و رفتار جامعه را به منظور کاهش بار بیماری های غیرواگیر پیش گرفت.


او با اشاره به مصرف روزانه ۱۶ گرم نمک در دهه ۷۰ میلادی توسط مردم فنلاند، یکی از اقدامات این کشور را برنامه ریزی در جهت کاهش مصرف نمک عنوان کرد و گفت: ثابت شده مصرف زیاد نمک باعث افزایش فشار خون و در نهایت باعث بروز سکته های قلبی و مغزی و مرگ زودرس می شود.

سیاری اقدام دیگر این کشور در کنترل بیماری های غیرواگیر را کنترل میزان مصرف روغن بیان کرد و گفت: کنترل مصرف دخانیات،افزایش میزان مالیات سیگار، کنترل مصرف مشروبات الکلی و اصلاح تکنولوژی در تولید مواد غذایی نیز از دیگر اقدامات این کشور به منظور کنترل و کاهش ابتلا به بیماری های غیرواگیر بوده است.

معاون وزیر بهداشت افزود: این اقدامات باعث شد تا میزان ابتلا به بیماری های قلبی عروقی از سال ۱۹۷۱ تا سال ۲۰۰۶ میلادی ۷۵ درصد ، میزان سکته قلبی به میزان ۷۹ درصد و ابتلا به سرطان ها ۵۳ درصد کاهش یابد و مجموعه بیماری های غیرواگیر از جمله دیابت تا سال ۲۰۰۶ میلادی در این کشور ۵۶ درصد کاهش داشته باشد.

سیاری ادامه داد:به دنبال این موفقیت، قطعنامه ای در سال ۲۰۱۰ میلادی از سوی سازمان بهداشت جهانی مبنی بر ارائه برنامه ای به منظور کنترل بیماری های غیرواگیر قلبی عروقی، دیابت، سرطان و بیماری های مزمن تنفسی و آسم از سوی همه کشورها نوشته شد.

معاون وزیر بهداشت افزود: همچنین سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۵ میلادی قطعنامه ای را صادر کرد که طی این قطعنامه همه کشورها باید برنامه ای ملی برای کنترل بیماری های غیرواگیر داشته باشند تا میزان ابتلا به این بیماری ها تا سال ۲۰۲۵ به میزان ۲۵ درصد کاهش یابد.

او مصرف دخانیات، استفاده از چربی با اسید چرب ترانس، نمک و مصرف الکل را از عوامل خطر رفتاری برای ابتلا به بیماری های غیرواگیر بیان کرد و گفت: فشار خون بالا، قند بالا، چربی بالا و اضافه وزن و چاقی از عوامل خطر بیولوژیک در بتلا به بیماری های غیرواگیر است.

سیاری با اشاره به مصرف روزانه کمتر از ۳ گرم نمک برای افراد بالای ۵۰ سال، گفت: افراد کمتر از ۵۰ سال باید کمتر از ۵ گرم نمک در روز مصرف کنند.

او با بیان اینکه در ایران این ۸ عامل خطر ۷۶ درصد مرگ ها را تشکیل می دهند، افزود: در ایران برنامه ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر با هدف کاهش ابتلا به این بیماری ها و کنترل آنها تدوین و در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی تصویب شد و در حال حاضر در ۴ شهر کشور به صورت پایلوت در حال اجرا است که تا مهر و آبان ماه سال جاری برای کل کشور اجرا خواهد شد.

سیاری با اشاره به سفر به فنلاند و بازدید از مراکز درمانی بهداشتی و تحقیقاتی این کشور، گفت: هدف از این سفر بررسی عوامل موفقیت و دستاوردهای این کشور در کاهش بار بیماری های غیرواگیر بوده است.


او یکی از دستاوردهای بزرگ کشور فنلاند در حوزه سلامت را در حوزه بهداشت دهان و دندان بیان کرد و گفت: طی بررسی هایی که این کشور انجام داده متوجه شدند که دانشکده های دندانپزشکی شان نقش زیادی در کاهش پوسیدگی و تخریب دندان ها نداشته است به همین دلیل در همین راستا برنامه آموزش دندانپزشکی خود را تغییر دادند و به سمت سلامت دهان رفتند.

سیاری به برنامه بهداشت دهان و دندان طرح تحول سلامت ایران اشاره کرد و افزود: در راستای این برنامه حدود هزار واحد دندانپزشکی را در روستاها تجهیز کردیم و ۷ میلیون دانش آموز را وارنیش فلوراید تراپی کردیم.

او با اشاره به برنامه مشترک ایران و فنلاند در زمینه بهداشت دهان و دندان، گفت: در این زمینه ایران و فنلاند چند سال است که همکاری می کنند و در تربیت نیرو هم همکاری دارند و همچنین برنامه وارنیش فلوراید تراپی در فنلاند موفقیت های زیادی داشته است.

معاون وزیر بهداشت در ادامه با بیان اینکه ۴۰ درصد سرطان ها قابل پیشگیری است، افزود: کشور فنلاند موفق شده حدود ۵۳ در صد مرگ ناشی از سرطان ها را از سال ۱۹۷۲ میلادی کاهش دهد که یکی از عوامل موفقیت در این

سیاری با اشاره به افزیش امید به زندگی و افزایش سن، بر لزوم تشخیص زود هنگام و به موقع سرطان تاکید کرد و گفت: در صورت تشخیص زودهنگام سرطان با اقدامات درمانی ساده قابل درمان است.

معاون وزیر بهداشت ضمن اشاره به وجود برنامه جامع سرطان در کشور، گفت: این برنامه شامل چند فاز پیشگیری، تشخیص زودهنگام، درمان جراحی، شیمی درمانی و خدمت تسکینی و دیگر خدمات درمانی است.

او با بیان اینکه در ایران سالانه حدود ۳۰ هزار نفر در اثر سرطان فوت می کنند، افزود: سالیانه حدود ۴۰ هزار نفر مبتلا به سرطان می شوند و در حال حاضر در کشور ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار نفر مبتلا به سرطان هستند و سالانه در ایران حدود ۲ هزار میلیارد تومان به طور مستقیم برای بیماری سرطان هزینه می شود.

سیاری یکی دیگر از اهداف سفر به فنلاند را آشنایی با برنامه سرطان این کشور و بازدید از بیمارستان درمان سرطان این کشور بیان کرد و افزود: امیدواریم بتوانیم از تجربیات این کشور برای ارتقای سلامت در کشور خود، پیشگیری و کاهش بار بیماری های غیرواگیر و افزایش امید به زندگی در کشورمان استفاده کنیم.


105105

کد خبر: 674548

وب گردی

وب گردی