افراد با پیدا کردن پارتی حق دیگران را پایمال می کنند/پ مثل پارتی مثل پول

شاید شما هم جمله"هیچ کس سر جای خودش نیست" را شنیده باشید و بیشتر در جاهایی استفاده می شود که تحصیلات بیشتر افراد به شغل شان مربوط نیست و برای همین کارایی لازم را ندارند اما اگر این اتفاق را ریشه یابی کنیم می بینیم که این افراد با پارتی بازی مشغول به کار شده اند.

زهره حاجیان- اگر نه همه مردم اما به جرات می توان گفت بیشتر ما ،در سازمان ، اداره و نهادهای دولتی و غیر دولتی دنبال کسی گشته ایم که در انجام کارها کمکمان کند و با ایجاد سهولت در روند کار ما را از پروسه کاغذ بازی و امروز و فردا کردن مسئولان نجاتمان دهد و به اصطلاح پارتی بازی کند و سریعتر از دیگران جواب بگیریم و برویم پی کارمان ...

این اتفاق در کوچکترین و کم اهمیت ترین کارهای روزانه مانند ایستادن در صف نانوایی و خرید نان بدون نوبت گرفته تا بزرگترین و مهمترین امور مانند انتخاب شغل و تعیین سرنوشت افراد بارها می افتد و چه بسا که باعث ایجاد احساس تبعیض و دلخوری عده زیادی از مردم هم می شود .

شاید برای همین است که نیروهای جوان به جای تلاش برای نشان دادن توانایی ها و توانمندی و تخصص شان و قرار گرفتن در چرخه واقعی رقابت به دنبال پیدا کردن فردی هستند که آنها را در جایی مشغول به کار کند که در اصطلاح گفتاری مردم به آن فرد" پارتی" و به کاری که انجام می دهد " پارتی بازی " می گویند.

به اعتقاد کارشناسان بازار کار و جامعه شناسان و آسیب شناسان بیکاری جوانان در شرایط بحرانی قرار دارد و بیشتر جوانان با تحصیلات عالیه به دنبال شغل هستند و آمارها نشان می دهد که بیشتر جویندگان کار ماه ها و حتی یکی دو سال به دنبال کار هستند.

روش های عجیب برای پیدا کردن شغل

در یک جامعه استاندارد روال پیدا کردن کار به این صورت است که جوانان و متقاضیان کار با هر میزان تحصیلات به مراکز کاریابی و دفاتر مشاوره شغلی مراجعه کنند و یا با شرکت در آزمون های استخدامی و آگهی های دعوت به همکاری به دنبال یافتن شغل باشند؛ اما در چند سال اخیر برخی روش های غیر معمول مانند پارتی بازی و سفارش کردن به دوستان و آشنایانی که نفوذ زیادی دارند رواج پیدا کرده است.

بر اساس این گزارش دولت تلاش خود را برای رفع معضل بیکاری می کند و بارها از آن به عنوان یک معضل بزرگ داخلی یاد کرده است و بر اساس دیده ها و گزارش های میدانی تقریبا در هر خانواده یک جوان بیکار وجود دارد و تعداد جوانان تحصیلکرده در جامعه کم نیست اما واقعیت این است که عده ای از افراد با پیدا کردن یک یا چند پارتی فقط حق دیگران را پایمال می کنند.

بدون شک شما هم در صف انتظار ادارات دولتی ، بیمارستان ها و مطب ها ، بانک ها و... افرادی را دیده اید که اسم دوست و آشنای خود را می آورند و بدون نوبت وارد اتاق یا بخش مربوطه شده و در کمال حیرت بدون هیچ معطلی کار خود را انجام می دهند و می روند در این مواقع می توان حس غمگینی و عصبانیت را در چهره تک تک افرادی که در نوبت نشسته اند دید و بارها دیده شده در صورت اعتراض یکی دو نفر به این اتفاق هم تغییری در این روند ایجادنمی شود .

صدها هزار نفر در جستجوی یک پارتی کارآمد و محکم برای پیدا کردن شغل هستند

قطع ارتباط بین بازار کار و دانشگاه ها و فراهم نبودن زمینه های شناخت نیازهای روز کشور که بتوان طی آن برای جوانان تقاضای تحصیل برنامه ریزی کرد باعث شده تا طبق آخرین آمارها یک میلیون و ۲۰۰ هزار بیکار فارغ التحصیل دانشگاهی در کشور وجود داشته باشد و صدها هزار نفر در جستجوی یک پارتی کارآمد و محکم برای پیدا کردن شغل هستند در حالیکه استفاده از پارتی به جای قرار دادن توانمندی، مهارت و تخصص برای جذب نیرو رواج زیادی پیدا کرده است.

نتایج یک تحقیق جدید توسط وزارت کار نشان می دهد در حال حاضر، جستجو برای شغل در ایران تنها از چند طریق انجام می شود که یکی از این روش ها ثبت نام یا پیگیری در مراکز خدمات اشتغال و کاریابی های غیردولتی است. این روش در سال ۹۲ باعث شد تا یک میلیون و ۴۰۰ هزار کارجو برای ثبت نام در دفاتر مشاوره شغلی و انتظار برای شغل یابی اقدام کنند.

همچنین طبق این تحقیق، کم نیستند تعداد جوانانی که به دلایل توضیح داده شده از یافتن کار از طریق دفاتر مشاوره شغلی خسته و ناامید شده اند.

گاهی خودمان باعث رواج پارتی بازی می شویم !

بدون شک خود ما یکی از عوامل مهم در رواج پارتی بازی هستیم چرا که برای انجام ساده ترین کارها در ادارات و سازمان ها روزها سرگردان بوده این و همین امر باعث شده به فکر پیدا کردن فردی برای انجام سریعتر کارها باشیم اما پارتی بازی تنها به سازمان ها و ادارات دولتی و خصوصی ختم نمی شود و حتی برای انجام کارهای غیر اداری خود نیز به دنبال پارتی می گردیم مانند مراجعه به مطب پزشک و حتی آرایشگاه و مرون و....و این نشان می دهد که بیشتر افراد برای پیش پاافتاده ترین امور خود قبل از اینکه خودشان امتحان کنند که می توانند انجام دهند یا نه به دنبال پارتی و آشنا می گردند تا بتوانند زودتر به اهداف خود برسند.

فرهنگ سازی و آموزش مشکل را حل می کند

حمید فتاحی جامعه شناس معتقد است اگر در جامعه موضوع پارتی بازی آسیب شناسی و مورد بررسی و درمان انجام نگیرد به گسترش فساد و رشوه در جامعه می انجامد و لازم است به صورت جدی تری به این مقوله بپردازند و این بیماری پنهان را حل کرده و فرهنگسازی های لازم را انجام دهند.

او می گوید : اگر به مراجعه کننده در بدو ورود گفته شود که چه مدت زمانی برای انجام کارهای اداری لازم است و چه پروسه ای باید طی شود او متوجه می شود که باید منتظر بماند تا زمان مورد نظر طی شود و هر روز بیهوده برای پیگیری به اداره مراجعه نکند و با این کار مراجعه کننده حتی به داشتن و پیدا کردن پارتی فکر هم نمی کند و می داند که در زمان گفته شده کارش انجام خواهد شد.

افراد با پیدا کردن پارتی فقط حق دیگران را پایمال می کنند

واقعیت این است که افراد با پیدا کردن پارتی فقط حق دیگران را پایمال می کنند و به نظر می رسد اگر بحث دولت الکترونیک و انجام فعالیت های اداری به صورت الکترونیکی با جدیت بیشتری پیگیری شود، تأثیر زیادی در کاهش پارتی بازی و رابطه بازی خواهد داشت و دیگر شاهد پارتی بازی نخواهیم بود.

105105

کد خبر: 674580

وب گردی

وب گردی