لحظه تخریب ماهواره «عاموس6»  و ضربه‌ای سنگین به اسرائیل

سازمان فضایی اسرائیل اعلام کرد انفجار «ماهوارۀ مخابراتی» این رژیم در یک مرکز فضایی در امریکا، «خسارات سنگینی» به صنایع هوا- فضای این رژیم وارد کرده است.


روز پنجشنبه (11 شهریور) راکت متعلق به شرکت خصوصی اسپیس ایکس (SpaceX) که قرار بود روز شنبه یک ماهوارۀ اسرائیلی را در مدار قرار دهد، منهدم شد. این انفجار در«کیپ کاناورال» در شهر بروارد کانتیِ ایالت فلوریدا روی داد. این انفجار باعث شد ماهواره بر «فالکون 9» و ماهوارۀ «عاموس 6» تخریب شوند. یک مقام ارشد در آژانس هوافضای اسرائیل ارزش ماهواره «عاموس 6» را که در این انفجار نابود، شد بیش از 200 میلیون دلار اعلام و آن را «ضربه‌ای سنگین» به صنایع فضایی این رژیم توصیف کرد. اسحاق بن اسرائیل، رئیس آژانس هوافضای رژیم اسرائیل گفت نابودی این ماهواره ضربه‌ای سنگین بود که اگر جبران نشود آینده صنایع هوا فضا را با تردید روبروخواهد ساخت.
وی در گفت و گو با کانال 10 تلویزیون اسرائیل گفت جایگزینی و ساخت این ماهواره دستکم 3 سال زمان نیاز دارد.

وی افزود: «انفجار (این ماهواره) ضربه‌ای سنگین بوده است و حتی اگر شرکت ارتباطات ماهواره‌ای بتواند بحران آینده را مدیریت کند و تصمیم به ساخت ماهواره دیگر بگیرد، ساخت ماهواره جایگزین، دستکم سه سال طول خواهد کشید.»

صنایع هوافضای اسرائیل نیز که این ماهواره را ساخته بود در بیانیه‌ای اعلام کرد خسارات کلی ناشی از نابودی این ماهواره «تاثیرقابل توجهی بر شرکت خواهد گذاشت.»

به گفته اسپیس ایکس این انفجار به دلیل «ناهنجاری» در جریان پرتاب آزمایشی روی داد. این حادثه تلفاتی نداشته است ولی موجب لرزه ساختمان‌های منطقه شد و ستونی از آتش و دود ایجاد کرد.

شرکت اسپیس ایکس مستقر در کالیفرنیا در ماه ژوئن (خرداد) نیز پرتاب ناموفقی را تجربه کرده بود.

کد خبر: 674583

وب گردی

وب گردی