مهمترین رویدادهای خبری حوزه دولت در هفته گذشته

دستور رئیس جمهوری برای پیگیری جدی رهنمودهای رهبری و آغاز به کار فاز اول شبکه ملی اطلاعات از مهمترین رویدادهای خبری حوزه دولت در هفته گذشته بود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا، در پی رهنمودهای رهبر معظم انقلاب به دولت یازدهم در دیدار هیات دولت، رئیس جمهوری در دستور ویژه ای از هیات دولت خواست رهنمودها و توصیه های رهبری را با جدیت پیگیری کند. همچنین در هفته گذشته فاز اول شبکه ملی اطلاعات کلید خورد و گزارشی درباره مبارزه با پولشویی و کمک مالی به گروه های تروریستی و همچنین عملکرد مناطق آزاد در هیات وزیران قرائت شد.
سخنان رئیس جمهوری در شورای اجتماعی کشور و جشنواره شهید رجایی و همایش دولتمردان دوران دفاع مقدس و همچنین پیگیری مصوبات کاروان تدبیر و امید در برخی استان ها ، از دیگر رویدادهای مرتبط با دولت در هفته گذشته بود.

**دو رئیس جمهوری در یک قاب
شنبه گذشته حسن روحانی رئیس جمهوری به همراه آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس جمهوری اسبق ، شانه به شانه وارد سالن اجلاس سران شدند تا در همایشی شرکت کنند که برای نخستین بار در تاریخ جمهوری اسلامی ایران برگزار می شد.
در این همایش که تحت عنوان نشست دولتمردان دفاع مقدس برپا می شد ، رییس جمهوری تأکید کرد که برای ادامه راه شهیدان و حفظ نظام و انقلاب، راهی جز وحدت، اتحاد، هماهنگی، اخوت، ایثار و فداکاری وجود ندارد.
روحانی به مجاهدت ها، پایداری ها و مدیریت انقلابی دولتمردان در دوران دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: اینکه امروز توانسته ایم بدخواهی های دیگران علیه ملت را از بین برده و با برداشتن دیوارهای تحریم، فضا را برای فعالیت اقتصادی مردم بگشاییم، پیروزی بزرگی است که در سایه وحدت، اتحاد و هدایت های رهبری به دست آمده است.
رئیس جمهوری با ابراز خرسندی از حضور آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در این مراسم، اظهار کرد: ایشان در دوران دفاع مقدس در کنار حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ، به عنوان نماینده امام(ره) در شورای عالی دفاع بودند و سپس در دورانی که تمشیت امور نیروهای مسلح به عهده رهبری بود در مقطعی از سال 62 فرماندهی جنگ را بر عهده داشتند.
حسن روحانی با اشاره به اینکه در ابتدای جنگ در شرایطی قرار داشتیم که برخی تجهیزات ما در انبارهای ارتش قابل شناسایی نبود و نیروهای ما کاربرد آن را نمی دانستند، گفت: در شرایط آغاز دفاع مقدس و ماه های اولیه جنگ، اگر قرار بود بار مسئولیت تنها بر دوش عزیزان ارتشی باشد، امکان مقاومت وجود نداشت و لازم بود همه عناصری که می توانند نقش آفرینی کنند، به صحنه بیایند.
رئیس جمهوری ادامه داد: در آغاز جنگ همه آنهایی که می توانستند در میدان مبارزه قرار گیرند، به صحنه آمدند و ما شاهد تکامل و هماهنگی ارتش و سپاه و دیگر بخش ها در حین حرکت و در صحنه مبارزه بودیم.
روحانی تأمین بودجه جنگ و رفع نیازهای ریالی و ارزی و حفاظت از تولید، فروش و صادرات نفت را از سخت ترین کارهای دولت در دوران دفاع مقدس برشمرد و افزود: در آن دوران تولید و صادرات نفت به قدری حائز اهمیت بود که بخش عظیمی از امکانات پدافند هوایی کشور در خارک مستقر شده بود.
دو روز بعد از این نشست ،رئیس جمهوری در مراسم اختتامیه جشنواره شهید رجایی بر ضرورت تحول در نظام اداری تاکید کرد و خطاب به مسئولان گفت:«مردم را در طبقات و میزهای ادارات سرگردان نکنید، باید در یک نقطه به کار مردم رسیدگی شود»
روحانی با تاکید بر اینکه « از کارمندان دولت قدردانی و دست کارگران و کشاورزان را می بوسم» ویژگی شاخص شهیدان رجایی و باهنر را «دانش، اخلاص و فداکاری در خدمت به مردم» بیان کرد.
رئیس جمهوری از «نقد منصفانه و توام با ارائه راه حل» استقبال و خاطرنشان کرد: اینکه تصمیمات دولت تا این حد مورد بحث عمومی و رسانه هاست، سنت حسنه ای است که باید به سایر قوا و نهادها نیز تعمیم یابد.

**دستور رئیس جمهوری بر اجرای دقیق رهنمودهای رهبری
به دنبال سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار هیات دولت ، حسن روحانی دستورات لازم را برای اجرای دقیق رهنمودهای رهبر معظم انقلاب صادر کرد.
رئیس جمهوری با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری درباره مبارزه قاطع و جدی با مساله قاچاق کالا و همچنین در حوزه اقتصاد دانش بنیان سخنانی بیان کرد و سپس به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب درباره مساله فضای مجازی و نیز موضوع افتتاح شبکه ملی اطلاعات در دولت یازدهم اشاره کرد.
وی در ادامه سخنانش اظهار داشت:اگر برای آینده امید اجتماعی ایجاد نکنیم در هیچ زمینه ای نمی توان پیشرفت کرد.
روحانی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری درباره لزوم انتقاد منصفانه و توام با ارائه راه حل در کشور، تاکید کرد: بسیار مهم است که درباره این سخنان مقام معظم رهبری تبلیغ بیشتری شود و انتقادها توام با راه حل و با هدف پیشرفت اهداف کشور باشد.
رئیس جمهوری از متولیان فرهنگ در دولت یازدهم از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علوم، تحقیقات و فناوری و آموزش و پرورش خواست که با عمل دقیق به منویات رهبر انقلاب درباره مسائل فرهنگی، اشکالات در این زمینه را برطرف کنند.
روحانی همچنین بر لزوم توجه جدی به تاکیدات مقام معظم رهبری درباره شتاب بیشتر علمی درکشور، پیگیری اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی در سراسر جهان و حل و فصل نهایی و تکمیل برنامه ششم توسعه تاکید کرد.

** راه اندازی شبکه ملی اطلاعات
یکی از پروژه هایی که رهبر معظم انقلاب و دولت یازدهم بر اجرای سریع و صحیح آن تاکید دارند ، راه اندازی شبکه ملی اطلاعات است که فاز اول آن در هفته دولت کلید خورد. در همین رابطه رئیس جمهوری شنبه هفته گذشته در جلسه شورای عالی فضای مجازی گفت: اگر مردم احساس کنند که شبکه ای ملی، قابل اعتماد، پایدار، با کیفیت و با دسترسی امن و آسان در اختیار دارند، نقش مؤثرتری نیز در فرآیند پیشرفت کشور بر عهده خواهند گرفت.
رئیس شورای عالی فضای مجازی تاکید کرد: طراحی و اجرای این شبکه عظیم اطلاعاتی توسط نیروهای توانمند داخلی اقدامی ارزشمند و گامی مهم در مسیر دسترسی همگانی به اطلاعات و تسهیل و تسریع روند توسعه است.
براساس اقدامات انجام شده، ظرفیت های ملی برای ذخیره، پردازش و توزیع داده های حجیم در سطح ملی به وجود آمده و با توسعه شبکه های دسترسی، امکان مبادله دیتا در داخل شبکه ملی برای کاربران مختلف با تعرفه های مناسب تر حاصل شده است. ادامه ارتقاء این شبکه نیز براساس مصوبه اصول فنی حاکم بر شبکه ملی خواهد بود که در نشست های آتی مورد بررسی دقیق تر و تصویب اعضای شورا قرار خواهد گرفت.

**قرائت دو گزارش اقتصادی در هیات دولت
هیات وزیران در آخرین جلسه هفته گذشته به ریاست حسن روحانی به بررسی دو گزارش راهبری اقتصادی پرداخت که در خروج از رکود ، حمایت از تولید و صادرات و افزایش مناسبات اقتصادی با خارج از کشور ، موثر است.
در این جلسه که روز چهارشنبه هفته گذشته برگزار شد ، گزارشی درخصوص «شکل گیری و روند تحولات مناطق آزاد تجاری – صنعتی و نقش آن در توسعه اقتصادی کشور» مورد بررسی قرار گرفت.
در این گزارش ، عملکرد سازمان های مناطق آزاد در دوران سی ماهه اقتصاد مقاومتی (ابتدای اسفند 92 الی انتهای مرداد 95) طی گزارشی به هیات دولت ارائه شد. انتقال فناوری های پیشرفته، گسترش و تسهیل تولید، صادرات کالا و خدمات و نیز تأمین نیازهای ضروری و منابع مالی از خارج از مواردی است که در این گزارش به آن اشاره شده است.
بر اساس این گزارش جمعا 104 واحد تحقیقاتی و صنعتی در حوزه فناوری های پیشرفته و دانش بنیان در سازمان های مناطق آزاد تجاری – صنعتی مستقر شده اند و در حوزه گسترش و تسهیل تولید، درحال حاضر بیش از یک هزار واحد صنعتی – تولیدی در مناطق آزاد تجاری – صنعتی مستقر است.
همچنین بیش از 340 طرح سرمایه گذاری صنعتی نیز در این دوره موفق به اخذ مجوز سرمایه گذاری و آغاز فعالیت های ایجادی و ساخت و ساز شده و در حوزه صادرات کالا و خدمات، ارزش صادرات کالای تولیدی در مناطق آزاد به خارج کشور بالغ بر 760 میلیون دلار گزارش شده است.
همچنین در ادامه این جلسه ، وزارت امور اقتصادی و دارایی گزارشی درخصوص «اقدامات مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم و تعامل با گروه کاری اقدام مالی (FATF) در قالب برنامه اقدام» به هیات وزیران ارایه کرد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی به نمایندگی از اعضای شورای عالی مبارزه با پولشویی توضیحاتی درخصوص ابهامات مرتبط از جمله بحث تبادل اطلاعات مالی، تعیین مصادیق تروریسم، پیوستن به کنوانسیونهای بین المللی و نحوه اجرای قطعنامه های سازمان ملل متحد در چارچوب قانون اساسی و مصالح ملی به هیات وزیران ارایه داد.
گروه ویژه اقدام مالی (FATF) در سال 1989 با هدف تنظیم استانداردها و ارتقای اجرای موثر قوانین و مقررات، اقدامات عملیاتی و تنظیم مقررات به منظور مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم و دیگر تهدیدات مرتبط با نظام مالی بین المللی تشکیل شد.

**ادامه سلسله دیدارهای صمیمی رئیس جمهوری با جانبازان و خانواده شهدا
حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی شامگاه سه شنبه در ادامه سلسله دیدارهای صمیمی و سرزده با جانبازان و خانواده شهدا با سید حسن سیادت جانباز سرافراز و خانواده وی دیدار و گفت وگو کرد.
رییس جمهوری ، ایثار ، فداکاری و صبر جانبازان را ستودنی و افتخارانگیز توصیف کرد و گفت: کار بزرگی که شما جانبازان عزیز انجام دادید با هیچ چیزی مادی و دنیوی قابل ارزیابی و ارزش گذاری نیست و بی تردید خداوند پاداش و اجر بزرگی به کسانی که در راه دفاع از کشور و اسلام جانفشانی کردند، عطا خواهد کرد.
سید حسن سیادت جانباز 70 درصد دوران دفاع مقدس در سال 1360 و در سن 21 سالگی در منطقه جنوب به درجه جانبازی نایل آمده است.
روحانی همچنین همزمان با سالگرد شهادت شهید عراقی در دیدار با همسر و فرزندان شهید حاج مهدی عراقی، از یاران نستوه و خستگی ناپذیر امام خمینی(ره) ضمن تجلیل از مجاهدت ها و فداکاری های این شهید والامقام در مسیر نهضت و انقلاب اسلامی و بیان خاطراتی از وی، گفت: فداکاری، اخلاق و ایثار شهید عراقی برای همگان نمونه بود و شهادت آن بزرگ مرد برای همه ملت و مسوولان سخت بود.
شهید حاج مهدی عراقی به عنوان فدایی اسلام و مجاهد نستوه و خستگی ناپذیر جنبش امام و انقلاب اسلامی پس از ٣٤ سال مبارزه علیه استبداد و خودکامگی رژیم ستم شاهی و استکبار جهانی صبح روز یکشنبه چهارم شهریورماه 1358 به همراه فرزند ١٨ ساله خود شهید حسام عراقی توسط سه موتورسوار از گروهک فرقان، مورد حمله تروریستی قرار گرفته و با رگبار گلوله به شهادت رسید.

** اولویت های پنجگانه در آسیب های اجتماعی
حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی سه شنبه هفته گذشته و در جلسه شورای اجتماعی کشور، حرکت دقیق بر مبنای اولویت های پنجگانه در آسیب های اجتماعی را حائز اهمیت خواند و افزود: استفاده مؤثر و عملی از دانشگاه ها، مراکز تحقیقاتی، مرور تجربه ها و هماهنگی دستگاه ها و دانش محور بودن، لازمه موفقیت در کنترل و مدیریت آسیب های اجتماعی است.

**پیگیری مصوبات استانی سفر کاروان تدبیر و امید
رئیس جمهوری همچون گذشته ، هفته پیشین نیز مصوبات سفرهای استانی کاروان تدبیر و امید را پیگیری و بررسی کرد. طبق رویه معمول مصوبات سفرهای استانی رئیس جمهوری در جلسات استانداران با رئیس جمهوری مورد بررسی قرار می گیرد.
بر این اساس سه شنبه هفته گذشته غلامرضا شریعتی، جاسم جادری و رسول زرگرپور، استانداران خوزستان، هرمزگان و اصفهان به طور جداگانه با رییس جمهوری دیدار و گزارشی از اقدامات و تصمیمات اتخاذ شده درباره مصوبات سفرهای استانی کاروان تدبیر و امید به این استان ها ارائه کردند.
رییس جمهوری در این دیدارها ، با اشاره به منویات و تاکیدات مقام معظم رهبری درباره اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، بر ضرورت اتمام طرح های نیمه تمام عمرانی و اجرایی و عملیاتی شدن مصوبات سفرهای استانی کاروان تدبیر و امید و همچنین لزوم توجه به گردشگری ، شرکت ها و اقتصاد دانش بنیان به منظور رونق اقتصادی و اشتغالزایی جوانان تحصیلکرده تاکید کرد.

**منتقدینی که از یکجا تغذیه می شوند
دوشنبه هشتم شهریور ماه و همزمان با آخرین روز از هفته دولت ،اسحاق جهانگیری در نشست معاونان امور مجلس دستگاه های اجرایی با اشاره به فضاسازی های برخی جریان های مخالف دولت اظهار کرد: در حال حاضر برخی از گروه های سیاسی منتقد دولت به دنبال نقد سازنده و دریافت پاسخ از دولت نیستد بلکه هدفشان از مخالفت، تخریب دولت است.
وی افزود: دولت مبنایش استقرار آرامش در کشور است زیرا به عنوان قوه مجریه این موضوع را وظیفه خود می داند.
جهانگیری با اشاره به اینکه برخی سایت ها و رسانه ها به صورت مستمر علیه دولت به انتشار تیتر و مطالب مختلف اقدام می کنند، خاطرنشان کرد: ممکن است مشاهده این گونه تیترها باعث دلسردی برخی مدیران شود اما باید توجه داشته باشیم که این رسانه ها نمایندگان گروه های مختلف سیاسی نیستند که در مورد ضعف دولت به اتفاق نظر رسیده باشند بلکه اکثر این رسانه ها از یک جا تغذیه می شوند و ماموریت دارند که علیه دولت بنویسند.
جهانگیری از معاونان امور مجلس دستگاه های اجرایی خواست از برنامه ها و سیاست های دولت دفاع کنند و با توضیحات کارشناسی و استدلال های قوی تلاش کنند تا صدایی واحد از دولت منعکس شود.

205/201

کد خبر: 674643

وب گردی

وب گردی