افت بی سابقه درآمد صادراتی اوپک

یک نهاد انرژی ایالات متحده اعلام کرد که درآمد صادرات نفت اوپک در سال ٢٠١٦ به پائین‎ترین میزان در ١٢ سال گذشته می رسد.

به گزارش ایسکانیوز از شانا، اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) پیش بینی کرد که درآمد خالص صادراتی اعضای سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) در سال جاری (٢٠١٦) با ١٦ درصد کاهش نسبت به سال پیش ٢٠١٥ به ٣٣٧ میلیارد و ٩٠٠ میلیون دلار برسد.

همچنین میزان افت درآمد خالص صادراتی اوپک نسبت به سال ٢٠١٤ میلادی، ٥٥ درصد خواهد بود.

بر اساس آخرین گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، این مبلغ، در پائین ترین میزان از سال ٢٠٠٤ به این سو خواهد بود.

این گزارش، می افزاید: روند نزولی قیمت های نفت خام علت اصلی کاهش درآمدهای نفتی از میانه ٢٠١٤ به بعد بوده و قطع برنامه ریزی نشده تولید مانند آنچه در لیبی و نیجریه رخ داده نیز در کاهش درآمدهای نفتی اوپک نقش داشته است.

همچنین خبرگزاری رویترز در بررسی‌های خود پیش‌بینی کرد که عرضه روزانه نفت اوپک در ماه اوت با توجه به افزایش تولید کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس با ٤٠ هزار بشکه افزایش نسبت به ماه ژوئیه، به بیشترین میزان خود در ماه‌های اخیر برسد.

بر اساس گزارش‌های روز چهارشنبه (١٠ شهریور ماه) تولید نفت اوپک در ماه گذشته (اوت) به بالاترین میزان در ماه‌های اخیر رسید، که افت تولید کشورهای نیجریه و لیبی، با این افزایش تولید نفت عربستان و دیگر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس جبران شده است.

بر اساس بررسی ها، عربستان عمده‌ترین صادرکننده عضو اوپک، به منظور تأمین افزایش تقاضای داخلی فصلی و در پی تلاش برای حفظ سهم بازار خود، تولید نفت خود را دست کم در حد ماه پیش (ژوئیه) نگه داشته است.

دیگر تولیدکنندگان بزرگ خاورمیانه نیز، بجز ایران، تولید نفت خود را در ماه اوت افزایش داده اند.

اطلاعات مربوط به حمل و نقل دریایی و اطلاعات به دست آمده از منابع صنعت نفت نشان داد که عرضه روزانه نفت کشورهای عضو اوپک از ٣٣ میلیون و ٤٦٠ هزار بشکه در ماه ژوئیه (با ٤٠ هزار بشکه افزایش ) به ٣٣ میلیون و ٥٠٠ هزار بشکه درماه اوت افزایش یافت.

طبق این بررسی‌ها، تولید نفت عربستان در ماه اوت در حد تولید ماه ژوئیه این کشور، در سطح بی سابقه ١٠ میلیون و ٦٧٠ هزار بشکه در روز، باقی ماند.

عرضه نفت ایران در ماه اوت در همان سطح ماه پیشین خود باقی ماند. ایران در حال رساندن حجم تولید خود به میزان پیش از تحریم‌ها و به دنبال سرمایه‌گذاری برای افزایش تولید است.

پیش بینی می شود بیشترین افت عرضه کشورهای عضو اوپک در ماه گذشته (اوت) مربوط به نیجریه و به دلیل حملات نظامی به تأسیسات نفتی این کشور بوده است. تولید نفت لیبی و ونزوئلا نیز در این مقطع زمانی به دلیل بحران اقتصادی کاهش یافت.

607/602

کد خبر: 674664

وب گردی

وب گردی