اصغر فرهادی از  «رقص در غبار» ناموفق در گیشه تا «فروشنده»

«جدایی نادر از سیمین» تا کنون موفق ترین فیلم اصغر فرهادی در گیشه است، این فیلم به همراه «درباره الی» پر فروش ترین فیلم های فرهادی هستند، که نام هر دو در میان فیلم های پرفروش سالی که اکران شده اند به چشم می آید؛ اما با موفقیت «فروشنده» در روزهای نخست این انتظار می رود که این فیلم بتواند در صدر پرفروش ترینهای اصغر فرهادی تا به امروز باشد.

به گزارش ایسکانیوز، فیلم «فروشنده» در روز اول اکران توانست رکورد روز اول نمایش یک فیلم را در ایران به نام خود ثبت کند، مجموع فروش این فیلم در تهران و دو شهر مشهد و کرج بعد از سه روز بیش از یک میلیارد تومان شده است.

پیش بینی می شود با توجه به فروش فیلم سینمایی «فروشنده» در سه روز اول، این فیلم بتواند پرفروش ترین ساخته اصغر فرهادی در بیش از یک دهه فعالیت این فیلمساز در سینمای ایران باشد. اما اصغر فرهادی در مقام کارگردان تا کنون 7 فیلم سینمایی را ساخته است که دو فیلم از او توانستند به عنوان پرفروش های سال معرفی شوند. «درباره الی» و «جدایی نادر از سیمین» تا به امروز دو فیلم موفق اصغر فرهادی در گیشه هستند.
اما آیا آثار فرهادی فیلم های موفقی در گیشه بوده اند؟! «رقص در غبار» اولین ساخته اصغر فرهادی به عنوان نویسنده و کارگردان است این فیلم سال 1381 ساخته شد، ایرج تقی پور تهیه کننده «رقص در غبار» درباره مقدار فروش این فیلم در آن سال به ایسکانیوز، گفت: رقم فروش این فیلم را به یاد ندارم اما «رقص در غبار» نتوانست در گیشه موفق باشد و حتی هزینه هایی که برای ساخت این فیلم صرف شده بود را هم نتوانست برگرداند. برای تولید فیلم در آن سال ها حدود 150 میلیون تومان هزینه می شد که «رقص در غبار» کمتر از این مقدار فروخت.

فرهادی یک سال پس از «رقص در غبار»، فیلم «شهر زیبا» را باز هم به تهیه کنندگی ایرج تقی پور ساخت، این فیلم در سال 83 اکران شد و به گفته تقی پور دومین ساخته اصغر فرهادی باز هم نتوانست در گیشه موفق باشد و حتی نتوانست هزینه های تولید را بازگرداند.

سومین فیلم کارگردان برنده اسکار «چهارشنبه سوری» است، او این فیلم را به تهیه کنندگی سید جمال ساداتیان ساخته است که در سال 85 اکران شد، ساداتیان در گفتگو با ایسکانیوز درباره مقدار فروش این فیلم گفت: «چهارشنبه سوری» حدود 600 میلیون تومان فروخت که نسبت به فروش سال 85، تقریبا متوسط است و فیلم پر فروشی به حساب نمی آید اما توانست هزینه های ساخت را جبران کند.

سه سال پس از «چهارشنبه سوری»، فرهادی به سراغ ساخت «درباره الی» رفت. این فیلم اولین فیلمی است که فرهادی خود، آن را تهیه کرده است، «درباره الی» سال 88 اکران شد و به عنوان دومین فیلم پرفروش سال معرفی شد، «درباره الی» اولین ساخته اصغر فرهادی است که با استقبال مخاطبان روبرو شده است و پس از «اخراجی ها 2» پرفروش ترین فیلم سال لقب گرفت. این فیلم موفق شد در 99 روز اکران و با در اختیار داشتن 30 سالن سینمایی فروشی بیش از یک میلیارد تومان داشته باشد.

«جدایی نادر از سیمین» پنجمین فیلمی است که فرهادی آن را بر پرده سینماها برد، این فیلم هم توسط کارگردان اسکاری ایران تهیه شد تا دومین فیلمی باشد که فرهادی به عنوان نویسنده، کارگردان و تهیه کننده در آن حضور داشته است، «جدایی نادر از سیمین» فروردین سال 90 اکران شد و 67 روز در سالن های سینما به نمایش درآمد تا با فروش بیش از دو میلیارد تومان، سومین فیلم پر فروش سال 90 باشد، این فیلم در فروش روزانه هم در مقام سوم پر فروش های سینمای ایران در همان سال قرار گرفت و توانست در یک روز 31 میلیون تومان بفروشد.

با توجه به یکسان بودن قیمت بلیت در سال 88 و 90 که 2500 تومان بوده است می توان به این نتیجه رسید که «جدایی نادر از سیمین» تا به امروز موفق ترین فیلم فرهادی در گیشه بوده است.

برنده نشان نخل طلای کن پس از «جدایی نادر از سیمین» به سراغ ساخت «گذشته» رفت، این فیلم در کشور فرانسه تولید شد و تهیه کنندگی آن بر عهده الکساندر مالت گای بود، این اولین فیلمی است که فرهادی در خارج از ایران و با تهیه کننده ای غیر ایرانی ساخته است.

«گذشته» در سال 2013 میلادی ساخته شد و سال 92 در ایران به نمایش درآمد این فیلم 66 روز بر پره سینماها بود و در مجموع توانست 3 میلیارد و ششصد میلیون تومان بفروشد. «گذشته» در نسبت با «درباره الی» و «جدایی نادر از سیمین» فیلم موفقی در گیشه نبود.
503502

کد خبر: 674708

وب گردی

وب گردی