حضرتی: جریان مقابل در انتقاد از دولت حمایت می‌شود

الیاس حضرتی که در دوره دهم انتخابات مجلس با لیست امید به صندلی سبز نمایندگی رسید و جزء 5 نفر اول لیست 30 نفره بود سابقه چندین دوره نمایندگی دارد .

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا ،او در دوره های سوم، چهارم و پنجم از حوزه انتخابیه رشت و در دوره ششم از تهران به قوه مقننه راه یافته بود؛ اما پس از آن توان خود را بیشتر بر فعالیت رسانه ای متمرکز کرد و به عنوان مدیر مسئول و صاحب امتیاز روزنامه های "اعتماد" و "تعادل" در این عرصه حضور داشت و البته در کنار همه اینها سابقه فرماندهی لشگر گیلان در ایام جنگ و عضویت در شورای مرکزی حزب اعتماد ملی را نیز در کارنامه خود دارد.

او که حالا در کسوت نماینده تهران یکی از اعضای فراکسیون امید مجلس دهم است در یک روز کاری بهارستان پس از اتمام صحن علنی با حضور در خبرگزاری ایسنا به سوالات متعدد خبرنگار این رسانه پاسخ داد.

به اعتقاد حضرتی، استراتژی جریان تندرو در مدت باقیمانده تا انتخابات تخریب دولت به هر قیمتی است و باید انتظار این را داشت که پرونده سازی ها، دروغ پردازی ها و بی اخلاقی ها علیه شخص رئیس جمهور در حجم بیشتری تا انتخابات ادامه پیدا کند.

نماینده تهران در مجلس در ارزیابی از استراتژی اصلاح طلبان برای انتخابات آینده هم گفت: اصلاح طلبان با سه رویکرد در انتخابات حاضر خواهند شد و برنامه های خود را حول این سه رویکرد اصلی دنبال خواهند کرد؛ اول اینکه، به طور جدی به دنبال طرح مطالبات خود و تحقق خواسته هایی هستند که در بطن جریان اصلاح‌طلبی وجود دارد. نکته دوم اصلاح طلبان این است که نقد منصفانه در فضایی مناسب در مورد دولت مثل بقیه نهادها و ارکان حکومت در جریان بیفتد و برای تحقق آن نیز شرایط را مهیا کنند و در کنار این دو موضوع استراتژی سوم و اصلی اصلاح طلبان حمایت از روحانی است.

وی حمایت از روحانی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده را خواست و برنامه اصلی اصلاح طلبان عنوان کرد و افزود: در جریان اصلاح‌طلبی به طور نسبی روی این موضوع اجماع وجود دارد، البته عده‌ای از افراد در جریان اصلاح طلب بر این باورند که باید شروطی برای روحانی در نظر گرفته شود اما اجماع در حمایت از دولت وجود دارد.

وی در شرایط موجود روحانی را مناسب ترین فرد برای ریاست جمهوری دوره آینده به عنوان گزینه اصلاح‌طلبان دانست و تاکید کرد: اینکه اصلاح‌طلبان هیچ گزینه ای غیر از روحانی برای انتخابات ریاست‌جمهوری بعدی ندارند درست نیست اما در این شرایط ما ایشان را مناسب ترین فرد می دانیم و با چشم باز و زبان منتقد اما منصف در کنار دولت خواهیم بود.

استراتژی تندروها به لجن کشیدن دولت است

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تاکنون هر کجا فضا برای فعالیت سیاسی و اظهارنظر فراهم بوده اصلاح طلبان پیش قدم بوده‌اند گفت: آنچه که ما در جامعه می‌بینیم حضور حداکثری اصلاح طلبان در عرصه سیاسی است و تا جایی که ظرفیت و فضا به اصلاح طلبان اجازه دهد، شخصیت های برجسته اصلاح طلبان با قوت در عرصه سیاسی کشور حضور پیدا می کنند و مطالبات به حق خود و در عین حال حمایت از دولت را با صدای بلند اعلام می کنند.

به اعتقاد حضرتی، دولت و شخص رئیس جمهور نیاز و مقتضیات کشور را به درستی تشخیص داده اند و هدف گذاری خوبی برای حل مشکلات کشور دارند اما ممکن است در مسیر اجرا برخی ضعف ها وجود داشته باشد اما اینکه ما می بینیم در عرصه سیاست خارجی،‌ موضوع حل بحران هسته ای و رفع مشکلات اقتصادی دولت موفق عمل کرده، ناشی از همین تشخیص است.

جریان مقابل در انتقاد از دولت حمایت می‌شود

نماینده تهران در مجلس دهم باواکاوی دلایل تخریب دولت یازدهم از سوی منتقدان تصریح کرد: جریان مقابل محدودیتی به لحاظ قضایی برای انتقاد و تخریب ندارد و با استراتژی تخریب با موتور روشن انتقاد را به هر نحوی انجام می‌دهد و با قدرت در این مسیر حرکت می‌کند و با تمام امکانات مادی و حمایت های قضایی، فرهنگی و سیاسی کار خود را انجام می‌دهد و از این مسیر هم ابتدا ناامیدی مردم از دولت را دنبال می‌کند و پس از آن جنگ روانی علیه آن راه می‌اندازند.

وی خاطر نشان کرد: بزرگ جلوه دادن ضعف ها از تریبون های مختلف یک استراتژی از سوی جریان مخالف دولت است و به همین دلیل ما می بینیم خطیب محترم نماز جمعه با آن سوز و گداز در مورد فیش های حقوقی صحبت می کند اما به یاد نداریم در مورد فساد های دولت قبل مثل بابک زنجانی، دکل نفتی گم شده، ناپدید شدن بخشی از درآمدهای نفتی، حمایت ساختاری از فساد 3000 میلیاردی و فرار خاوری تاکنون حرفی گفته شده باشد که این نشان دهنده همین رویکرد و استراتژی است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به نحوه عملکرد دولت در خصوص فیش های حقوقی نجومی نیز گفت: پیش از اینکه منتقدین فریاد برآوردند دولت و شخص رئیس جمهور برای مقابله با این آفت پیش قدم شدند و برخلاف دولت قبل اعلام کردند که دولت در برخورد با متخلفین هیچ خط قرمزی ندارد و پیش از هر کاری همه مدیرانی که احساس می شد تخلف کردند کنار گذاشته شدند و بدون تعارف و صریح با همه در هر جایگاهی برخورد شد، منتهی متاسفانه شاهد بودیم جریان مقابل دولت از این موضوع کمال سوء استفاده را کرد و برخی از تخلفات گذشته را به فراموشی سپرد، لذا این استراتژی یعنی به لجن کشیدن دولت روحانی در همه رفتارها نمایان بود.

وی افزود: شاید در آینده پرونده سازی و فضای‌سازی برای رد صلاحیت رئیس جمهور منتخب فعلی نیز، از سوی جریان مقابل آغاز شود اما ما معتقدیم روحانی انسانی مصمم و باهوش است و این فشارها بر ایشان تاثیری نخواهد داشت و ما در گذشته و در زمان ریاست جمهوری سید محمد خاتمی این تجربه را داشتیم که در دور دوم علی رغم برخی انتقادات دولت اصلاحات موفق تر و با رای بیشتری در انتخابات پیروز شد.

دولت باید به اقشار متوسط و پایین توجه بیشتری کند

عضو ناظر مجلس در شورای پول و اعتبار در ادامه تاکید کرد دولت مسیر درستی برای سال پایانی خود انتخاب کرده اما تقویت بنگاه های اقتصادی و کارخانجات کوچک و متوسط برای احیای بخشی از این بنگاه ها که با مشکل مواجه بودند حرکت مثبتی است و در کنار این توجه بیشتر به اقشار متوسط و پایین، می تواند دولت را با رضایت عمومی بیشتری مواجه کند. مسائل معیشتی، اشتغال و بهبود شرایط اقتصادی در بین اقشار ضعیف، شهرها، حاشیه نشین ها و روستاها باید مورد توجه دولت قرار گیرد و کمک های غیر نقدی، ساختاری و زیربنایی برای این اقشار نیاز اصلی کشور است.

نظر رئیس مجلس و رئیس جمهور در مورد برگزاری کنسرت ها به هم نزدیک است

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره نوع نگاه مجلس به موضوع برگزاری کنسرت ها نیز گفت: البته در مجلس نگاه ها و نظرات مختلفی وجود دارد و تک تک نمایندگان موضع خاص خود را دارند و آن را نیز آزادانه بیان می کنند، اما آنچه که مشخص است این است که موضع رئیس دولت و رئیس مجلس، در مورد برگزاری کنسرت ها به هم نزدیک است و روسای این دو قوه موافق برخی اظهارنظرها و عملکردها نظیر برخورد آقای علم الهدی نیستند.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دولت در مورد کنسرت ها یک موضع واحد دارد و نمی توان بین وزارت ارشاد و دولت در این زمینه تفاوتی قائل بود اما وزیر ارشاد تشخیص داد که پرداختن به یک موضوع و ایجاد حاشیه این مساله را حل نخواهد کرد.

وی افزود: ما بعد از انقلاب تفاوت‌های فراوانی با دوران پیش از انقلاب اسلامی داریم؛ آن زمان برخی قوانین به واسطه ایجاد در یک حکومت ظلمه با اسلام مغایرت داشت اما در جمهوری اسلامی ضمانت اجرایی همه قوانین منطبق با شرع مقدس است و فقهای شورای نگهبان بر این موضوع نظارت می کنند. برای همین است که ما در جمهوری اسلامی تخطی از قوانین هم خلاف شرع می دانیم و هم خلاف قانون و این قوانین دایره خاصی ندارند و چه از قوانین فرهنگی و چه از قوانین راهنمایی رانندگی و چه از قوانین سیاسی و اجتماعی اگر تخطی شود به نوعی معتقد هستیم خلاف شرع انجام شده است.

وی تاکید کرد: مگر می شود یک امام جمعه در یک شهر بگوید در استان ما کسی حق پرداخت مالیات ندارد یا حکم کند که قوانین راهنمایی و رانندگی به نحو دیگری باید در استان اجرا شود یا برای مصلحت های خاصی قوانین کلی کشور را زیر سوال برد در این صورت اداره کشور حالت ملوک الطوایفی پیدا می کند و به هیچ وجه منطقی نیست.

وی تاکید کرد: کل ایران در زیر سایه مضجع شریف امام رضا(ع) قرار دارد و امام رضا متعلق به یک سرزمین و یک مکان نیست و تنها به مشهد اختصاص ندارد و همه باید از برکات آن بهره ببرند.

فراکسیون امید در مجموع موفق عمل کرده است

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی درباره نحوه حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس و رویکرشان برای حضور در انتخابات بعدی، اظهار داشت: برای انتخابات مجلس اصلاح طلبان استراتژی خود را حضور حداکثری و نه به تندروها قرار داده و با وجود رد صلاحیت های گسترده حضور جدی در انتخابات داشتند.

وی افزود: اصلاح طلبان در انتخابات به دنبال تنش اجتماعی و ایجاد هزینه برای نظام نبودند و کسانی که پیش بینی می کردند رد صلاحیت شوند در انتخابات حاضر نشدند، بر همین اساس جایی که اصلاح طلبان واقعی به عنوان کاندیدا انتخاب شدند از آنها حمایت کردند اما آنجا که اصلاح طلبان حضور نداشتند به سراغ اعتدالیون رفتند و جائی که اعتدالیون نیز حضور نداشتند به سراغ مستقلین رفتند و بعضا از اصولگراهای معتدل در مقابل اصولگراهای تندرو حمایت کردند و دایره حضور در انتخابات اینگونه تعریف شد.

حضرتی ادامه داد: با چنین شرایطی مجلس دهم تشکیل شد و 70 درصد نسبت به مجلس قبل تغییر کرد و در این شرایط با جمع اصلاح طلبان واقعی، اعتدالیون و مستقلین آمدیم و حتی اصولگراهای معتدل جمعا حدود 250 نفر بودند و ویژگی مشترکشان حمایت کلی، تعامل مثبت با دولت بود و با این سیاست هم رئیس مجلس در داخل این 250 نفر بود و هم بخش اعظمی از هیات رئیسه که البته رقابتی برای آن ایجاد شد؛ اما نگاه دیگری نیز وجود داشت که تنها کسانی که در لیست امید بودند، مورد توجه قرار بگیرند که این افراد نیز حدود 170 نفر بودند که البته باز هم در این تقسیم بندی آقایان عارف و لاریجانی هر دو در لیست امید قرار داشتند.

افرادی که در لیست امید بودند ملزم به حرکت در مسیر مرامنامه و اهداف خاص اصلاح طلبی نشدند

وی تصریح کرد: در زمان انتخابات و تشکیل لیست امید به هیچ فردی گفته نشد که شما باید در انتخابات هیات رئیسه مجلس به شخص خاصی رای دهید و حتی نگفتیم که باید در طول چهار سال نمایندگی ملزم به رعایت مرامنامه ای خاص و حرکت در مسیر اهداف خاص اصلاح طلبی باشید بلکه سیاست کلی ما تنها حمایت از دولت و تعامل سازنده با دولت است و با این ملاک ها برنامه‌ریزان لیست امید و مجموعه لیست امید و کسانی که با حمایت لیست امید به مجلس آمدند موفق عمل کردند و اجازه داده نشد عده زیادی از تندروها به مجلس راه پیدا کنند، تا هر روز نتوانند حاشیه سازی ها و تصمیم‌سازی هایی علیه دولت اتخاذ کنند.

حضرتی ادامه داد: مجلس در کنار دولت است؛ به طور کلی که دیدیم در تصویب اصلاحیه بودجه با وجود برخی اشکالات غیرقابل دفاع 64 رای برای پیشبرد اهداف دولت داده شد. همچنین اصلاح‌طلبان در انتخابات هیات منصفه مطبوعات یا شورای نظارت بر صدا و سیما موفق بودند و از این جهت برخلاف برخی دوستان که با عجله فراکسیون را نقد می کنند، من عملکرد فراکسیون امید را موفق می‌دانم لذا باید هوشیار بود و مردم را از فراکسیون امید ناامید نکرد و مطمئنم شرایط این فراکسیون نسبت به گذشته بهتر خواهد شد.

وی در پایان تاکید کرد: قطعا شاهد نقش آفرینی خوب فراکسیون امید در انتخابات ریاست جمهوری خواهیم بود و کسانی که در لیست امید هستند علاقه مند به تداوم دولت فعلی هستند و قطعاً اشخاصی خارج از این لیست نیز از دولت حمایت مطلوب خواهند کرد.

205/201

کد خبر: 674730

وب گردی

وب گردی