آیا توهین به رئیس جمهور جرم است؟/ نظر متفاوت دو عضو کمیسیون حقوقی مجلس را بخوانید

این روزها بساط حمله به رئیس جمهور گسترده است و مدتی است که این حملات از صفحات مجازی و کانال‌های تلگرامی و گروه‌های دربسته خارج شده و به فضای رسانه‌ای کشیده شده است.

به گزارش ایسکانیوز، مجید انصاری معاون حقوقی رئیس جمهور با حضور در برنامه متن و حاشیه شبکه 3 سیما گفته است که قانون مجازات اسلامی توهین به مقامات را جرم اعلام کرده است. اگر تهمت‌ها و اهانت‌ها به رئیس جمهور ادامه پیدا کند و ما اقامه دعوی نکنیم این موضوع یک امر عادی تلقی می‌شود که در ادامه حقوق عامه مردم به مراتب بدتر تضییع می‌شود.وی در خصوص شکایت معاونت حقوقی رئیس جمهور از یکی از روحانیون گفت: بنده از یکی از روحانیون که با لحن بسیار بی‌ادبانه و مجرمانه نسبت سو به شخص رئیس جمهور داده بود آن هم نسبت خیانت، به دادگاه ویژه روحانیت شکایت کردم.

در همین حال، دو عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در این خصوص دو نظر متفاوت دارند،یکی از آن ها معتقد است که برای ورود مدعی العموم شکایت شاکی خصوصی نیاز است و دیگری می گوید که توهین به رئیس جمهور نیازمند شاکی خصوصی نیست و دادستان باید به این موضوع ورود کرده و علیه توهین کنندگان به دلیل ارتکاب عمل مجرمانه، اعلام جرم کند.

محمد علی پور مختار که پیش از این و در مجلس نهم رئیس کمیسیون اصل نود بود و به شکایات وارده رسیدگی می کرد در مجلس دهم بنا به توصیه علی لاریجانی به عضویت کمیسیون حقوقی و قضایی در آمده است.

پور مختار:رئیس جمهور قائل به شکایت از سیاسیونی که به او توهین می کنند، نیست

وی در خصوص موضوع چگونگی برخورد با توهین کنندگان به رئیس جمهور به ایسکانیوز گفت: تصریح قانونی برای ورود دادستان به عنوان مدعی العموم نداریم و لازمه این ورود این است که خود فرد شاکی باشد چراکه مثلا الان ادعا شده به آقای رئیس جمهور توهین شده اما خود ایشان قصد شکایت نداشته باشد از این رو، ورود مدعی العموم در این موضوع بی اثر خواهد بود.

وی افزود: اصل بر این است که جرائم جنبه خصوصی دارد و باشکایت شاکی خصوصی تعقیب آغاز می شود اما اگر بعدا معلوم بشود که جنبه عمومی دارد، با گذشت شاکی خصوصی تعقیب، متوقف نخواهد شد.

پور مختار تاکید کرد: هر چند که اصل توهین امری مذموم و ناپسند است و گذشته از جنبه جرمی و مجازاتی نباید اجازه توهین به افراد بدهیم و اخلاق اسلامی و انسانی نیز حکم می کند که افراد به یکدیگر توهین نکنند حال توهین شونده رئیس جمهور و یا غیر از رئیس جمهور باشد

وی با بیان اینکه باید فرهنگ سازی کنیم و دستگاه های مختلف و مسئولان فرهنگی باید این کار را باید انجام دهند، افزود: از سوی دیگر، سطح و آستانه تحمل مسئولان نیز باید بالا باشد چراکه ممکن است فردی حرفی را از سر ناراحتی زده باشد،یا صحبت او جنبه سیاسی داشته باشد از این جهت، خیلی نباید عرصه را به سمت مسائل قضایی ببریم و بگذاریم کمی فضای آزادی بیان که خود دولت بیشتر از همه دنبال آن است و همه را به این امر دعوت کرده است، مخدوش نشود.

وی ادامه داد: ضمن اینکه اظهاراتی که انجام می شود بیشتر از سوی فعالان سیاسی بوده و آن ها فارغ از نگاه مجرمانه به این موضوع می پردازند اما به نظر می رسد که شخص رئیس جمهور قائل به شکایت و مجازات این افراد نباشد.

فتحی: دادستان مکلف به اعلام جرم علیه توهین کنندگان به رئیس جمهور است

این در حالی است که محمد جواد فتحی،عضو دیگر کمیسیون حقوقی و قضایی و نماینده مردم تهران در گفت و گو با ایسکانیوز با بیان اینکه ملت ما ملتی فرهیخته و با ریشه است ، می گوید: ما وقتی با هم صحبت می کنیم باید کاملا متوجه باشیم که با توهین و جسارت کردن چیزی را بدست نمی آوریم و به کسی که توهین می کنیم از او چیزی را نمی توانیم سلب کنیم.

وی افزود: ما می توانیم بادرس گرفتن از اخلاق و آموزه های اسلامی با یکدیگر مذاکره کنیم ،حرف بزنیم و آراء و نظرات مان را به اشتراک بگذاریم از این جهت توهین از طرف هر کسی به هر کسی که باشد محکوم است و فرد توهین کننده شان خودش را زیر سئوال می برد.

این عضو فراکسیون امید مجلس تصریح کرد: از سوی دیگر، بدون شک توهین و افترا جرم است و در قانون عنوان مجرمانه دارد و اگر به مقامات کشور توهین صورت بگیرد جنبه عمومی جرم غالب است و اصلا نیاز به شکایت توهین شونده ندارد و طبق قانون آئین دادرسی کیفری مدعی العموم و دادستان مکلف به اعلام جرم و تعقیب متهم است.

وی ادامه داد: در خصوص توهینی که در یکی دو هفته گذشته به آقای رئیس جمهور می شود و خیلی شدت پیدا کرده است به نظر می رسد در مواردی که فرد توهین کننده روحانی است وظیفه دادستان ویژه روحانیت و در موارد دیگر که افراد غیر روحانی هستند وظیفه دادستان عمومی و انقلاب اعلام جرم است و تحت تعقیب قرار گرفتن این افراد است چراکه نباید اجازه دهیم بی ادبی ها و بی اخلاقی ها در جامعه نهادینه شود و باید آن را برای جامعه سم و آفت بدانیم

وی در پایان در خصوص نحوه برخورد دولت با این قضیه می گوید: من اگر به جای رئیس جمهور باشم از این افراد شکایت نمی کنم چون دولت کارهای مهم تری دارد و نباید به این مسائل بپردازد و این ها حاشیه هایی است که می خواهند دولت را از کار و وظیفه اصلی اش دور کنند اما این کشور دادستانی دارد که وظایف قانونی اش مشخص است و او باید این کارها را انجام دهد و جز وظایف قانونی اوست که شکایت کند و این وظیفه نباید معطل و روی زمین بماند.

204/201

کد خبر: 674890

وب گردی

وب گردی