جلوگیری از ابتلای نوزادان به بیماری تنفسی از طریق تغذیه با شیرمادر

محققان ثابت کرده اند شیر مادر حاوی ژنی است که ازابتلای کودکان به آسم و مشکلات تنفسی جلوگیری می کند.

به گزارش ایسکانیوز مطالعات جدید نشان می دهد تغذیه با شیر مادر از نوزادان در برابر علائم تنفسی ژنتیکی مرتبط با ابتلا به آسم جلوگیری می کند. این پژوهش امروز در کنگره بین المللی انجمن تنفسی اروپا ارائه می شود.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از مدیکال دیلی،دکتر اولگا گورلانوا پزشک بیمارستان کودکان بازل در سوئیس در این باره می گوید: مطالعات ما برای اولین بار نشان می دهد که تغذیه با شیر مادر می تواند اثر پروفیل های ژنتیکی مرتبط با آسم در علائم تنفسی را در سال های اول زندگی تغییر دهد.

همچنین محققان در مطالعات اخیر خود دریافته اند کودکانی که به صورت ژنتیکی دارای کروموزوم 17q21 هستند با خطر ابتلا به آسم با علائمی مانند افزایش خس خس در سینه در شرایط محیطی خاص قرار می گیرند.

آنچه در حال حاضر مورد توجه محققان قرار گرفته، تاثیر عوامل محیطی خاص در ایجاد علائم ژنتیکی است.آنها در مطالعه اولیه خود به بررسی کودکانی با علائم تنفسی پرداختند که آیا تغذیه صحیح با شیر مادر می تواند ژن های خاص مرتبط با بیماری آسم را در این افراد تحت تاثیر قرار دهد؟
در این مطالعه 368 نفر از نوزادان شهر بازل-برن سوئیس مورد بررسی قرار گرفتند و وضعیت چگونگی تغذیه آن ها از شیر مادر و شدت علائم تنفسی آن ها به ثبت رسید.

نتایج این تحقیق نشان داد که خطر ابتلا به آسم در نوزادانی که در طول هفته با شیر مادر تغذیه و حامل ژنوتیپ این بیماری بودند 27 درصد کاهش پیدا کرده است. این در حالی است که خطر بروز علائم تنفسی در کودکانی که با شیر مادر تغذیه نمی شدند، افزایش یافته بود.

ترجمه از نیوشا یعقوبی

20106

کد خبر: 674945

وب گردی

وب گردی