اشباع بازار نفت در ٢٠١٧ پایان می‎یابد

رئیس آژانس بین‎المللی انرژی اعلام کرد عرضه مازاد نفت در بازارهای جهانی، در سال آینده میلادی پایان خواهد یافت.

به گزارش ایسکانیوز از خبرگزاری رویترز، فاتح بیرول، رئیس آژانس بین‎المللی انرژی، اعلام کرد با توجه به پایان تدریجی وضع کنونی اشباع بازار نفت، عرضه و تقاضای این کالا در سال ٢٠١٧ میلادی به توازن می‎رسد.

پیش از این، آژانس بین‎المللی انرژی در گزارش ماه اوت خود اعلام کرده بود در نیمه دوم سال ٢٠١٦ میلادی، فاصله عرضه و تقاضای نفت به تدریج رو به کاهش خواهد گذاشت.

بیرول گفت: عرضه بیش از حد نفت به تدریج کاهش می‎یابد و توازن میان عرضه و تقاضا در بازار نفت در سال ٢٠١٧ میلادی به تدریج به توازن نزدیک می‎شود.

به گفته وی، دو عامل مهمترین تأثیر را بازگشت توازن به بازار نفت خواهند داشت که نخستین آنها، کاهش ٩٠٠ هزار بشکه‎ای تولید روزانه نفت از سوی کشورهای غیر عضو اوپک در سال جاری میلادی و دومین عامل، رشد یک میلیون و ٤٠٠ هزار بشکه‎ای تقضای نفت جهان است.

رئیس آژانس بین‎المللی انرژی گفت: برآورد ما کمی بیش از دیگر نهادهاست، زیرا نسبت به رشد تقاضای اروپا و کشورهای در حال توسعه آسیا، خوشبین‎تر هستیم.

با این همه، بیرول اعلام کرد کاهش سرمایه‎گذاری در بخش بالادستی نفت و گاز نگران‎کننده است، زیرا موجب افزایش نوسان در قیمتها خواهد شد.

607/602

کد خبر: 675015

وب گردی

وب گردی