وبگاه صهیونیستی در گزارشی به سه فرضیه موجود در مسیر شکست پروژه ارسال پیشرفته‌ترین ماهواره تل‌آویو به فضا اشاره کرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از فارس، وبگاه صهیونیستی «دبکا فایل» نزدیک به جامعه اطلاعاتی رژیم اسرائیل در گزارشی اختصاصی از احتمال خرابکاری در پرتاب ماهواره «عاموس -6» اسرائیل که قرار بود توسط موشک ماهواره بر آمریکایی «فالکون-9» در ایستگاه کیپ کارناوال به فضا پرتاب شود، خبر داد و نوشت: کارشناسان اسرائیلی فاجعه‌ای که در پرتاب ماهواره عاموس-6 اتفاق افتاد را برای دیگر ماهواره‌ها به خاطر نمی‌آورند. اینک آن‌ها سوء ظن خود در این زمینه تا شکل‌گیری تیم تحقیقاتی متشکل از ناسا و نیروی هوایی آمریکا نگه خواهند داشت.

دبکا فایل در ادامه به سه فرضیه کارشناسان اسرائیلی درباره دلایل سقوط ماهواره موشک بر آمریکا در مسیر ارسال ماهواره عاموس-6 به فضا اشاره کرد و نوشت: رقابت سختی بین شرکت‌های هشت کشور دارای صنعت تولید ماهواره وجود دارد. ساخت ماهواره عاموس 200 میلیون دلار هزینه در بر داشته و هوشمندترین ماهواره اسرائیلی بود که تاکنون ساخته شده است. شاید برخی رقبای بین‌المللی تصمیم گرفته بودند که با تخریب جدیدترین ماهواره اسرائیل، تل آویو را از عرصه رقابت خارج سازند. این امر به واقع صنعت ماهواره‌ای اسرائیل را سال‌ها به عقب می‌برد.

وبگاه صهیونیستی در ادامه به مورد دوم احتمالی در مسیر برهم خوردن پروژه ارسال ماهواره عاموس -6 به فضا اشاره کرد و نوشت: انگیزه بعدی در مسیر این حادثه شاید این بوده که قرار بود عاموس-6 اولین ماهواره فیسبوک باشد.

«مارک زاکربرگ» مدیر عامل فیسبوک اعلام کرده بود که پرتاب سوم سپتامبر عاموس-6 به فضا گشایشی درزمیه بر قراری اینترنت مستقیم به بخش‌های بزرگی در منطقه جنوب صحرای بزرگ آفریقا است. شکست رخ داده اینک موجب می‌شود که زاکربرگ این پروژه را به تعویق بیاندازد. این در حالی بود که این پروژه همراه با فعالیت‌های مخفی اسرائیل در سه سال گذشته برای گسترش روابط با آفریقا به خوبی پیش رفت.

دبکا فایل با اشاره به مورد سوم و پایانی نوشت: شرکت فضایی اسرائیل (اسپیس کام) به تازگی قرارداد 285 میلیون دلاری را با شرکت چینی «بیجینگ ژین وی» مشروط به پرتاب موفقیت آمیز عاموس-6 منعقد کرده بود. ممکن است یکی از رقبای اسرائیل به دنبال قراردادی با این شرکت چینی بوده است.

روزنامه «ایندیپندنت» نیز در باره این حادثه نوشت: ماهواره‌بر فالکون قرار بود بامداد شنبه ماهواره عاموس- 6 ساخت شرکت هوا و فضای اسرائیل را در مدار قرار دهد. عاموس-6 در پروژه‌ای به کارفرمایی فیسبوک و با هدف رساندن اینترنت باند پهن به بخش‌هایی از آفریقا و پخش تلویزیونی در خاورمیانه و اروپا ساخته شده بود.

300300

کد خبر: 675183

وب گردی

وب گردی