محمد جواد حق شناس: دانشگاه آزاد اسلامی یک الگوی توسعه در حوزه آموزش و پژوهش است

حق شناس گفت: اگر بخواهیم یک نگاه کامل و دقیق به عملکرد دانشگاه آزاد اسلامی بیندازیم، از این مجموعه علمی می توانیم به عنوان یکی از بهترین سرمایه های اجتماعی کشور یاد کنیم. دانشگاه آزاد یکی از افتخارات جمهوری اسلامی است و از آن می توان به عنوان یکی از طرح های موفق نام برد؛ الگوی توسعه در حوزه آموزش و پژوهش .

محمدجواد حق شناس درباره عملکرد دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه های مختلف به ایسکانیوز گفت: اگر نگاهی به عملکرد دانشگاه آزاد بیندازیم، صرف نظر از این که تمام سازمان‌ها، نهادها و موسسات دارای فراز و فرودهایی هستند و دانشگاه آزاد هم مستثنی نیست اما معمولا وقتی می خواهند درباره عملکرد نهادی قضاوت کنند در کل کارکرد و آثاری که توانسته در جامعه و کشور ایجاد کند باید مورد توجه قرار گیرد.

او افزود: اگر بخواهیم یک نگاه کامل و دقیق به عملکرد دانشگاه آزاد بیندازیم، از این مجموعه علمی می توانیم به عنوان یکی از بهترین سرمایه های اجتماعی کشور یاد کنیم. دانشگاه آزاد یکی از افتخارات جمهوری اسلامی است و از آن می توان به عنوان یکی از طرح های موفق نام برد؛ الگوی توسعه در حوزه آموزش و پژوهش. ضمن این که باید توجه کنیم که در گذشته بحث آموزش عالی و هزینه های آن، عمدتا از بودجه عمومی کشور بوده است.

حق شناس ادامه داد: وقتی که دانشگاه آزاد اسلامی پس از انقلاب اسلامی متولد شد، هزینه های این مجموعه علمی در ابتدا با بودجه هایی که از طریق افراد خیر و همین طور کمک های نهادهایی که دولتی بودند تامین می شد و رفته رفته خود مردم نیز دراین کار شریک شدند تا این نهاد بزرگ شکل گرفت و عملا یک صرفه جویی قابل توجه در حوزه بودجه های دولتی در مورد آموزش عالی اتفاق افتاد.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: موضوع دیگری که می توانیم به آن اشاره کنیم این است که در دوره ای که استادان صاحب نام دانشگاه ها با بی مهری و نگاه بسته از سوی در نهادهای آموزشی دولتی روبرو می شدند و یا با آن ها قطع ارتباط می کردند، دانشگاه آزاد آن ها را جذب می کرد وعملافرصتی را برای تقویت دانشجویان فراهم کردند.

او در ادامه گفت: نکته دیگر که اهمیت دارد، توسعه نامتوازن آموزش عالی در کشور است. اما دانشگاه آزاد به خوبی در مناطقی که در آن جا دانشگاه وجود نداشت حضور پیدا کرد و با این کار توازن آموزش عالی و عدالت آموزشی برقرار شده است. در ساده ترین حالت تعداد دانشجویان و استادانی که در دانشگاه آزاد حضور دارند،‌نشان دهنده اتفاق عظیمی است که در دانشگاه آزاد اسلامی رخ داده است.

حق شناس در ادامه به رشد کمی دانشگاه آزاد اسلامی در گذشته اشاره کرد و افزود: در دوره مدیریت جدید دانشگاه آزاد رشد کیفی نیز در دستور کار این مجموعه قرار گرفته و می تواند رقیب جدی برای بخش دولتی باشد که نتیجه آن تقویت پایه های علمی کشور و افزایش نقش پژوهش و تحقیقات در توسعه ملی خواهد بود.

او در ادامه گفت: البته در این بین به نظر می رسد تنگ نظری هایی که به خصوص در مقطعی شکل گرفت، عادلانه نبود و برخورد مجلس اصولگرای سابق در خصوص وقف هیات امنای دانشگاه مناسب نبود. در آن دوره با این کار به نوعی می خواستندبا تغییرات در اساسنامه دانشگاه و هیات امنا سلطه خود را به دانشگاه آزاد هم منتقل کنند. و در نهایت همه این اقدامات باعث شد تا در مقطعی یک فردی به ریاست دانشگاه منصوب شود که هیچ سابقه ای در دانشگاه آزاد و مجموعه علمی کشور نداشت. خوشبختانه با تغییر دولت و تغییراتی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی اتفاق افتاد، خوشبختانه دوباره دانشگاه به مسیر مناسب تری بازگشت که تا حدودی بتواند جبران این مدت عقب افتادگی را انجام دهد.

20101

کد خبر: 675192

وب گردی

وب گردی