سخنگوی وزارت امور خارجه :  FATF ربطی به برجام ندارد

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: در مورد اجرای تعهد FATF نگرانی نداریم و این مقرارت ربطی به برجام ندارد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل ازخبرگزاری صداوسیما،بهرام قاسمی در نشست هفتگی با خبرنگاران گفت: مقررات اف. ای. تی.اف از سال ها قبل مطرح بوده است. برخی ایرادات و ایجاد نگرانی ها بی مورد است و ما آنرا رد می کنیم. برخی اطلاعات و برداشت ها غلط است.

وی افزود: البته برخی نگرانی ها از روی حسن نیت است و ما هم آنرا درک می کنیم. این مقرارت علیه گروههای تروریستی شناسنامه دار پلید و کودک کش مانند داعش، القاعده، النصره و ... است. ما حزب الله را افتخار لبنان و جهان اسلام می دانیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین از سفر رئیس جمهور به ونزوئلا برای تحویل ریاست جنبش عدم تعهد به کاراکاس خبر داد.

وی همچنین گفت: ارتقای روابط با انگلستان در حد سفیر در دستورکار است.

* توضیحات درباره FATF

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه ما هیچ مشکلی در مورد FATF نداریم گفت: ولی نهایتاً‌ سیستم بانکی ما و مجموعه اقتصادی کشور و حتی وزارت امور خارجه دشواری ها و نگرانی هایی را برای آینده دارند ولی به قول ایرانی ها؛ ما از ترس مرگ خودکشی نمی کنیم.

قاسمی در پاسخ به سؤالی در خصوص توافق FATF و نظر برخی کارشناسان مبنی بر ورود ایران به فاز خودتحریمی در پی امضاء این توافقنامه تصریح کرد: چنین چیزی را رد می کنم، این توافق هیچ ربطی به برجام ندارد و بحث جدایی است.

وی افزود: در دولت پیشین این موضوع در قالب لایحه ای به تصویب رسید و پس از ارائه به مجلس وقت مورد تصویب قرار گرفت منتها به دلیل تحریم های ظالمانه علیه ایران و قطع ارتباط مالی و بانکی ما با جهان شاید این مسئله را نمی دیدیم و به آن توجه نداشتیم.

قاسمی ادامه داد: امروز که تحریم ها برداشته شده و تا حد زیادی از این موضوع عبور کردیم در حال ورود به فرآیند جدیدی برای همکاری بانکی، اقتصادی و تجاری بین المللی هستیم که این مسئله خود را نشان می دهد که FATF باید وجود داشته باشد و چگونه وجود داشته باشد.

وی گفت: FATF سیستمی است که تعداد کشورهای عضو در آن بیش از تعداد اعضاء سازمان ملل است و برای همکاری بین المللی و بانکی در هر نقطه ای از جهان یکسری ضوابط بین المللی را مجبور به رعایت هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه ما نگران این توافق نیستیم، خاطر نشان کرد: این توافق در دو محور استوار است که یکی از آنها بحث پولشویی و قاچاق پول است که در جهت شفاف سازی کار می کند که البته ما مشکلی با این موضوع نداریم و می خواهیم سیستمی شفاف داشته باشیم.

وی افزود: اما این موضوع به این معنا نیست که متأسفانه در برخی از رسانه ها به غلط و یا به عمد نوشته می شود که مثلاً‌ ً‌ایران باید تمام اطلاعات داخلی خود را در اختیار بگذارد، چنین چیزی وجود ندارد و من این موضوع را رد می کنم.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تصریح کرد: ولی در این کنوانسیون نهایتاً‌ نوعی از ضوابط وجود دارد که باید توسط بانک های ما برای کارهای بین المللی طبق قوانین مقرر در جهان به مرحله اجرا گذاشته شود تا بتوانند مرحله پس از تحریم شروع و کار جدی را در عرصه بانکی و پولی و مالی بین المللی داشته باشند.

وی محور دومِ این توافق را موضوع مبارزه با تروریسم خواند که موجب نگرانی برخی شده و افزود: ما خود به عنوان کشور قربانی تروریسم که صدماتی زیادی را در این راستا متحمل شده ایم خود را پیش قراول مبارزه با تروریسم می دانیم لذا آنانی امروز نمی توانند از این شبکه پولی و بانکی استفاده کنند که همان گروه های تروریستی کودک کش تکفیری هستند که در منطقه و سایر جهان فعالیت می کنند و علاقمند به شفافیت نیستند.

قاسمی در خصوص نگرانی رسانه ها در این باره خاطر نشان کرد: برخی از این نگرانی ها از روی حسن نیت به حق است ولی برخی از رسانه ها این مطالب را با حسن نیت مطرح نمی کنند و نگران رابطه ایران با گروه هایی چون حزب الله لبنان هستند که ما حزب الله را افتخار جهان اسلام و افتخار لبنان و همچنین حزب سیاسی فعال در منطقه می دانیم که گروه تروریستی شناخته نمی شوند لذا مشکلی در این خصوص متوجه ما نیست.

وی گفت: مشکل اصلی متوجه گروه های تروریستی شناسنامه داری مانند داعش، النصره، طالبان،‌ القاعده و دیگرانی است که در منطقه و سایر نقاط جهان فعالیت می کنند.

قاسمی تصریح کرد: ما هیچ مشکلی در مورد FATF نداریم و نگران نیستیم ولی نهایتاً‌ سیستم بانکی ما و مجموعه اقتصادی کشور و حتی وزارت امور خارجه دشواری ها و نگرانی هایی را برای آینده دارند ولی به قول ایرانی ها؛ ما از ترس مرگ خودکشی نمی کنیم.

وی ادامه داد: ممکن است در آینده مسائلی وجود داشته باشد اما ما باید برای آنها راه حلی پیدا کنیم و راه و کار خود را با دقت تمام پیش ببریم و بتوانیم در سیستم بانکی و بین المللی حضور داشته باشیم و اقدامات بخش خصوصی و دولتی خود را تسهیل کنیم که در واقع به معیشت و زندگی روزمره مردم ما مرتبط است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اگرچه ما در کنار این موضوع از سیاست های اقتصاد مقاومتی بهره می بریم و در کنار آن برنامه ریزی های لازم انجام می شود و کار می کنیم.

وی با اشاره به نام سال جاری به نام؛‌ اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل،‌ خاطر نشان کرد: وزارت امور خارجه در این خصوص فعال است و سفرهای دوره ای جدید ما در منطقه و امریکای لاتین،‌ آفریقا و آسیا در چارچوب همین شعار و اقدامات است.

قاسمی افزود: فکر می کنم کسانی که در این خصوص صحبت می کنند تاحدی دارند با استفاده از فضای خاص و ارائه اطلاعات غلط افکار عمومی را مشوش و ایجاد نگرانی می کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه به صراحت می گویم که نگرانی در این شدت و حدتی که مطرح می شود به هیچ عنوان وجود ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با بیان اینکه جلسات کمیسیون مشترک برجام به طور دائم برگزار می شود،‌ گفت: سعی داریم مشکلات در این راه کمتر شود و با بدعهدی ها و موانع برخورد کنیم، البته در این راه هشیاری بسیاری لازم است.

قاسمی در ادامه نشست خبری خود در خصوص سفر رئیس جمهور ترکیه به کشورمان تصریح کرد: در عرصه مسائل دیپلماتیک و سیاسی خبرها با فاصله زیادی از انجام کار منتشر نمی شود لذا تا همه چیز آماده نشود و مقدمات فراهم نشود اخبار رسمی در این باره وجود ندارد.

وی گفت: در خصوص سفر آقای اردوغان به تهران تاکنون هیچ تاریخی تعیین نشده است.

قاسمی در خصوص سفر رئیس مجلس ایران به ترکیه نیز افزود: درباره سفرهای پارلمانی دو کشور مباحثی وجود دارد اما تا تعیین تاریخ آن مقداری فاصله داریم که مشغول بررسی و تدارک مقدمات این سفرها هستیم.

* برگزاری مرتب نشست کمیسیون مشترک برجام

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در خصوص خبری مبنی بر برگزاری نشست کمیسیون برجام در ماه سپتامبر، تصریح کرد: برجام دستاوردهای زیادی داشته و گره های زیادی را باز کرده و همچنین کشور را از زیر فشار تحریم ها تا حدود زیادی خارج کرده است.

وی افزود: ولی به هر حال کارشکنی های زیادی چه در منطقه و چه در سایر نقاط جهان ممکن است در همکاری های آتی و پس از تحریم وجود داشته باشد و یا به وجود آید.

قاسمی گفت: آمریکایی ها بدعهدهایی داشتند که در اجلاس های موسوم به کمیسیون مشترک برجام این موارد تذکر داده شده است و در جلسات آتی نیز موارد مشخص نیز قطعاً‌ مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

وی در خصوص زمان برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام نیز تصریح کرد: این جلسات به طور دائم برگزار می شود و مواردی که مدنظر ماست منتقل می شود، سعی داریم مشکلات در این راه کمتر شود و با بدعهدی ها و موانع برخورد کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطر نشان کرد: البته در این راه هشیاری بسیاری لازم است تا به دقت مسائل را رصد کنیم و با شناسایی مشکلات در جهت رفع آنها در سطح ملی آن چرا که بوجود می آید پیگیری کنیم که البته این کار هم اکنون صورت می گیرد.

* مخالف تعیین گزارشگر حقوق بشر برای ایران هستیم

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: با اصل داستان تعیین گزارشگر توسط شورای حقوق بشر برای ایران مخالف هستیم و این اقدام را نوعی استفاده ابزاری علیه جمهوری اسلامی ایران و حرکتی سیاسی می دانیم که در چارچوب مطامع و اهداف سیاسی مشخصی دنبال می شود.

بهرام قاسمی در ادامه نشست خبری خود و در پاسخ به سوالی درخصوص اعلام موضع وزارت امور خارجه در خصوص پایان مأموریت احمد شهید و انتخاب گزارشگر جدید از سوی شورای حقوق بشر افزود: ما به طور اساسی و ریشه ای مخالف تعیین گزارشگر توسط شورای حقوق بشر برای ایران هستیم.

وی اضافه کرد: متأسفانه با اطلاعات غلطی که برخی نهادها داشته و تلاش هایی که کرده اند ، در مقاطعی بعد از انقلاب برای ما گزارشگر ویژه تعیین شد و این حرکتی غلط ، نابجا و غیرقابل قبول برای ما بوده است.

قاسمی با بیان اینکه با اصل داستان مخالف هستیم اظهار داشت: این حرکت را نوعی استفاده ابزاری علیه جمهوری اسلامی ایران و حرکتی سیاسی می دانیم که در چارچوب مطامع و اهداف سیاسی مشخصی انجام می شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: وقتی این انتخاب با امضای یک کشور تروریست پرور و کودک کش مانند عربستان انجام می شود ، این طنزی تاریخی و مسخره کردن حقوق بشر برای انتخاب این نفر جدید است.

قاسمی تاکید کرد: برای انتخاب نفر جدید ما امضای عربستان را به عنوان کشوری که هیچ گونه حقوق بشری در آن رعایت نمی شود داریم.

وی افزود: عجالتاً و اصولاً با اصل گزارشگر مخالف هستیم ، چه در مورد فرد قبلی و چه در مورد فرد بعدی که انتخاب می شود.

قاسمی گفت: نهایتاً قضاوت نمی کنم اما متأسفانه آنها در مسیر یک چالش و بازی سیاسی قرار می گیرند و اطلاعاتی که به آنها داده می شود و یا اطلاعاتی که به دست می آورند از منابع غیر صحیح و معاند کشور است که نهایتاً به پیشنهادهای ناموردی نیز ختم می شود.

وی در ادامه در پاسخ به سوال دیگری درخصوص دستگیری رامین شاهینی و اینکه آیا مذاکره و صحبت هایی بین وزارت امور خارجه آمریکا و ایران در این خصوص مطرح شده است یا خیر؟ افزود: در این مورد خاص خبری ندارم.

قاسمی گفت: اگر بحث دستگیری است ، بخش های امنیتی می توانند پاسخگو باشند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: در مورد مذاکره بین ایران و آمریکا نیز تصور می کنم چنین مذاکراتی نداریم زیرا تنها مجوز گفتگو و مذاکره وزارت امور خارجه با آمریکا ، گفتگو در چارچوب برجام و 1+5 بوده است و در مورد هیچ موضوع دیگری اجازه مذاکره و صحبت نداریم.

* ارتقای روابط با انگلیس به معنای حل همه مشکلات نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: داشتن روابط در سطح سفیر با کشور انگلیس به این معنا نیست که همه مشکلات و اختلافات در دیدگاه های دو کشور حل و فصل شده است.


بهرام قاسمی در ادامه نشست خبری در پاسخ به سوالی در خصوص ارتقای سطح روابط ایران و انگستان افزود : در رابطه با دولت انگلیس ، دوستان آگاه هستند که رابطه ما با فراز و نشیب های زیادی مواجه بوده و در دورانی این رابطه قطع و مجددا تلاش شد تا روابط برقرار شود.


وی افزود: پس از آن سفارت دو کشور در پایتخت ها باز شدند و بخش کنسولی فعال شد و روابط دو کشور به سطح کاردار ارتقا پیدا کرد.


قاسمی گفت: یکی از دستورکارهای ما ارتقای روابط دو کشور است که این موضوع نیز خواست هر دو طرف است.


وی با بیان اینکه امیدواریم بتوانیم روابط را در سطح سفیر برقرار کنیم اظهار داشت: البته داشتن روابط در سطح سفیر به این معنا نیست که همه مشکلات و اختلافات حل شده و یا اینکه دو کشور دارای مشکلات و اختلافات یکسانی هستند .


قاسمی اضافه کرد : هیچ دو کشوری در جهان دارای دیدگاه یکسانی نیستند و وضعیت ما با انگلستان نیز اینگونه است .


وی اظهار داشت : این پروسه در حال تکمیل است و امیدواریم در زمان خود و به موقع خبر رسانی شود .


سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص اقدامات دستگاه دیپلماسی در مورد پیگیری فاجعه منا افزود : از ابتدای فاجعه منا و قبل از بازگشت اجساد حجاج عزیز به کشورمان ، کمیته ها و ستادهای متعددی در وزارت امور خارجه تشکیل شد که توانستند با پیگیریهای خود برخی مشکلات از جمله انتقال اجساد به کشور را حل کنند.


قاسمی افزود : طی یک سال گذشته مباحثی را دنبال کرده ایم که یکی از آنها بحث حقوقی فاجعه منا بود و تلاش کردیم تا با کمک حقوقدانان داخلی و بین المللی ، برای احقاق حقوق مردم ایران و بازماندگان قربانیان ، اقدامات بجا و بموقعی را انجام دهیم .


وی با بیان اینکه حمله به سفارت عربستان و تحولات در روابط ایران و عربستان کار را تا حدی با مشکل مواجه کرده است اظهار داشت : به رغم این مشکلات ستاد پیگیری فاجعه منا کماکان در حال فعالیت است .
سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: روابط با عربستان متاسفانه به علت توهم و ذهنیت غلط دولت عربستان در مورد ایران و برآوردهایی که آنها در حوزه مسائل داخلی و سیاست خارجی از خود دارند و دنبال می کنند، هنوز از وضعیت ناهنجاری برخوردار است.


قاسمی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا در زمان حضور نماینده عمان در ایران، در این زمینه مذاکراتی صورت گرفته است یا خیر؟ اظهار داشت: تصورمان این است که در سفر هیئت عمانی به ایران، صحبتی با طرف عمانی در این خصوص نداشته ایم و بحثی در مورد میانجی گری مطرح نبوده است.


سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: اگر هم صحبتی وجود داشته در واقع ارائه مواضع ایران و شنیدن مواضع انها در منطقه بوده است.

* امضای پیمان مودت در لائوس؛ پس از تصویب نهایی مجلس

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: هرگونه موافقتنامه بین ایران و دیگر کشورها و یا سازمان بین‌المللی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه در مورد سفر وزیر خارجه به لائوس برای امضای پیمان مودت افزود: تصور ما این بود که این امکان وجود دارد که در حاشیه اجلاس آسه‌آن در روز سه‌شنبه می‌توانیم این پیمان را امضا کنیم ولی در مکاتباتی که با دبیرخانه آسه‌آن در اندونزی داشتیم متوجه موضوع جدیدی شدیم مبنی بر اینکه فرایند داخلی این پیمان در داخل کشور هنوز به طور کامل انجام نشده است .

قاسمی اضافه کرد: بنابراین در راستای احترام به نهادهای حاکمیتی مسئول در این خصوص تصمیم گرفته شد که فرایند این امضا به تعویق بیفتد و پس از طی شدن مراحل لازم این امضا صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه در مورد این پیمان و پیوستن به آن در عرصه بین‌المللی تفاهمات لازم انجام شده است گفت: از دو، سه سال قبل این موضوع به مجلس رفته و نیز به دلایلی متوقف شده و اکنون دریافتیم که فرایند آن در مجلس هنوز کاملا طی نشده است.

قاسمی افزود: در همین راستا، ترجیح دادیم که پس از تصویب نهایی مجلس این موافقتنامه را امضا کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور گفت: همانطور که می‌دانید هرگونه موافقتنامه‌ای بین ایران و دیگر کشورها و یا سازمان بین‌المللی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد و هر چیزی غیر از این خلاف است و تنها یادداشت تفاهم‌ها نیازی به اجازه مجلس ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که موسسه علوم و امنیت بین المللی امریکا، مدعی باج دهی امریکا به ایران شده است، افزود: گزارش های زیادی در خصوص ایران در محافل و رسانه ها منتشر و شنیده می شود؛ در حوزه خبر و رسانه در طول روز و حتی بعد از آن با اخبار متنوع و متناقضی مواجه هستیم.

قاسمی ادامه داد: آنها نه هیچ امتیاز و باج خاصی به ما داده اند و نه ما چیزی را بیش از آنچه اعلام شده است و یا تفاهم کردیم، خواسته ایم.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد حمله ترکیه به شمال سوریه به بهانه مبارزه با تروریسم خاطرنشان کرد: مبارزه با تروریسم در منطقه یک بحث جدی و مهم است و متاسفانه طی چند سال اخیر برخی از گروه های تروریستی خشونت طلب و آدم کش در کشور سوریه متمرکز شده اند.

وی با بیان اینکه همه کشورهای منطقه موظف هستند که درزمینه مبارزه با تروریسم بدون داشتن استاندارد دوگانه در این خصوص تلاش و با این پدیده شوم و حامیانی که دارد مقابله کنند، گفت: اقدام ترکیه علیه تروریست هایی که در سوریه هستند قابل درک است ولی باید به این نکته توجه داشت که چه دولت ترکیه و چه دیگر کشورها، نمی توانند و نباید بدون اجازه و مجوز دولت مرکزی آن کشور در داخل سوریه اقدامی انجام دهند و به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی سوریه خدشه وارد کنند.

کد خبر: 675310

وب گردی

وب گردی