سیدطه هاشمی در گفت و گو با ایسکانیوز: انتشار نشریه دانشجویی ، تمرین کار حرفه ای در عرصه رسانه است

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: اگر در یک محیط علمی که دانشجویان در حال تحصیل هستند این امکان را فراهم کنیم تا بتوانند به صورت گسترده در فعالیت های فرهنگی ، اجتماعی و سیاسی حاضر شوند و حرف های خود را در قالب نشریه و البته در چهار چوب قوانین و مقررات منتشر کنند، در واقع به نسلی پویا و فعال چه در محیط دانشگاه و چه زمانی که فارغ التحصیل و وارد جامعه می شوند، کمک کرده ایم.

دکتر سیدطه هاشمی در گفت و گو با ایسکانیوز ، درباره نخستین جشنواره سراسری نشریه های دانشجویی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی که قرار است اختتامیه آن بیست و پنجم شهریور امسال به میزبانی واحد تبریز برگزار شود ، اظهار کرد: به موازات تشکیل نهادهای مختلف مانند کانون های فرهنگی ، هنری و اجتماعی، تشکل های سیاسی ، هیات های مذهبی و همه آنچه بستر مناسب برای فعالیت های فرهنگی ، سیاسی و اجتماعی را فراهم می کنند و مجری آن در دانشگاه است ، اگر مجوز انتشار نشریه هم داده شود در واقع کار به طور کامل انجام شده است.
وی افزود: از دانشجویانی که در دانشگاه نشریه منتشر می کنند توقع کار حرفه ای نداریم ، بلکه می خواهیم در چارچوب ضوابط و مقررات شورای عالی انقلاب فرهنگی و بخشنامه های دانشگاه، امکان و زمینه را برای فعالیت در رسانه های مختلف آماده کنیم تا بتوانند مسائل فرهنگی ، اجتماعی و سیاسی خود را تبیین کنند.
عضو هیات رییسه دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: بر همین مبنا باید سعه صدر داشته باشیم و اگر دانشجویی خطا کرد به او کمک کنیم تا اصلاح شود. بدون تردید دانشجویان هم باید در چارچوب قانون در زمینه های اجتماعی فعالیت و از افراط و تفریط پرهیز کنند.
هاشمی با بیان اینکه یکی از بزرگ ترین رسالت ها و اصلی ترین وظایفی که ما بر عهده داریم تعبیه و راه اندازی کارگاه های آموزشی ، راهنمایی و هدایت نشریه های دانشجویی و کمک به رشد و پویایی آنهاست ، اضافه کرد: فعالیت های سیاسی دانشجویان، در واقع یک تمرین سیاست ورزی برای ورود به عرصه فعالیت های سیاسی است.
به باور رییس شورای مرکزی ناظر بر فعالیت نشریه های دانشجویی ، انتشار نشریه در واقع نوعی تمرین کار حرفه ای در عرصه رسانه است و فعالیت های کانون های فرهنگی و هنری ، تمرینی برای شناسایی استعدادها به شمار می آید.
وی ادامه داد: رسانه، رکن چهارم دموکراسی و تجلیگاه آزادی بیان و توسعه فرهنگی و اجتماعی است. در جوامعی که در چارچوب قانون به نشریه با نگاه های فکری و گرایش های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی اجازه انتشار داده می شود، در واقع به بلوغ فکری و توسعه فرهنگی کمک بزرگی می شود. بر همین مبنا در نظامی مانند جمهوری اسلامی که بر پایه حضور گسترده و رای مردم در ساختارسازی و نهادسازی حوزه سیاسی، شکل گرفته انتظار می رود این امکان البته در چارچوب قانون و مقررات برای همگان فراهم شود و در دانشگاه، به طریق اولی، توقع بیش از این است.
صاحب امتیاز و مدیرمسوول وقت روزنامه انتخاب ، تاکید کرد: دانشگاه، محل تولید علم و تربیت نیروی انسانی و آماده کردن دانشجو برای ورود به جامعه است. در حقیقت، تنها راه موفقیت و توسعه همه جانبه در دانشگاه و رسیدن به اهداف عالی ، ایجاد بسترآزاداندیشی است و اگر این بستر در دانشگاه فراهم شود، عناصر مختلفی باید بتوانند آزادانه اندیشه ها و برنامه های خود را عرضه کنند.
هاشمی توضیح داد: در صورت وجود فرایند آزاداندیشی، نه تنها به توسعه فرهنگی اجتماعی بلکه به توسعه علمی هم کمک می شود ؛ چون نظریه پردازی ها و تولید تئوری هایی که مشکلات و معضلات یک جامعه را حل می کنند، بیشتر در دانشگاه ها و مراکز علمی شکل می گیرند ، پس باید بستر آزاداندیشی پدید آید.
وی ادامه داد: در این عرصه، قاعدتا دانشگاه آزاد اسلامی که مروج و منادی آزاد اندیشی است باید پیشتاز باشد. واژه آزاد، در واقع نشان دهنده حریت، آزادگی و ایجاد بستر مناسب برای آزادی فکر و اندیشه در چار چوب قانون و آزادی بیان است. پس از دانشگاه آزاد اسلامی انتظار می رود خیلی بیشتر از دانشگاه های دیگر به این مهم جامه عمل بپوشاند.
معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه داشتن رسانه ، به ویژه نشریه ، مهم ترین جلوه این آزاداندیشی است و به طبع آن، به آزادی فکر و اندیشه و آزادی بیان منتهی می شود افزود: خیل عظیمی از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در کنار تحصیل در رشته تخصصی خود، علاقه مند هستند در یک رشته هنری ، فرهنگی ، سیاسی یا رسانه ای فعالیت و در آینده آن را به عنوان کار حرفه ای دنبال کنند. بنابراین طرح استعدادیابی در حوزه های فرهنگی، هنری ، رسانه ای و اجتماعی در دستور کار است.


هاشمی ، ارتقای انگیزشی دانشجویان، شناسایی، معرفی و تجلیل از آثار فاخر نشریه های برتر دانشجویی و تربیت دانشجویان اهل قلم متعهد و متخصص را از اهداف مهم برگزاری نخستین جشنواره سراسری نشریه های دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی برشمرد و اضافه کرد: آیین‌نامه جامع این جشنواره در دی 1394 از سوی معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی به ستاد استان ها و واحدها و مراکز آموزشی این دانشگاه ابلاغ شد و خوشبختانه روند مطلوبی را طی کرد تا به نقطه پایان رسید. مشارکت 600 نشریه و ارایه 2450 اثر، نشان از استقبال و اشتیاق فعالان حوزه نشریات دانشگاهی و انگیزه قوی و پرشور در این عرصه فرهنگی دارد.
هاشمی با ابراز خوشحالی از برگزاری نخستین جشنواره نشریه های دانشجویی به صورت سراسری در دانشگاه آزاد اسلامی به میزبانی واحد تبریز ، گفت: قاعدتا این کار زمینه ای برای فعالیت های گسترده و توسعه انتشار نشریه در سراسر کشور خواهد بود و از تمامی دست اندرکارانی که کمک کرده اند این جشنواره شکل بگیرد تشکر می کنم. بیش از همه تشکر می کنم از دانشجویانی که این نشریه ها را منتشر می کنند و از جشنواره استقبال و در آن شرکت کرده اند. امیدواریم در سال های آتی بتوانیم نواقص را برطرف کنیم و با برنامه ای منظم در توسعه و گسترش انتشار نشریه های وزین دانشجویی در سراسر کشور گام برداریم.
به گزارش ایسکانیوز ، قرار است بیست و پنجم شهریور اختتامیه جشنواره با حضور دکتر سیدطه هاشمی و سایر مسوولان دانشگاه آزاد اسلامی در واحد تبریز برگزار و از برگزیدگان کشوری تجلیل شود. همزمان با اختتامیه، نخستین انتخابات کشوری مدیران مسوول نشریات دانشجویی با حضور 500 نفر از فعالان دانشجویی شامل برگزیدگان، مدیران مسوول نشریه ها و کارشناسان رابط نشریه های واحدهای دانشگاهی در واحد تبریز برگزار خواهد شد.
همچنین مدیران مسوول نشریه های دانشجویی از کارگاه‌های آموزشی روزنامه نگاری و آشنایی با قوانین مطبوعات بهره مند خواهند شد. نخستین سامانه مجازی نمایه سازی و پایگاه رسمی نشریه های دانشجویی واحدهای دانشگاهی نیز رونمایی می‌شود.

20101

کد خبر: 675370

وب گردی

وب گردی