وزیر ارشاد:تبلیغات در شبکه های ماهواره ای در سطح جهانی قابل پیگیری است/مدعیان شکایت کنند!

علی جنتی گفت:نگاه ما این است که آثار ارزشی‌تر در این جشنواره و سایر جوایز بین المللی حضور پیدا کند، اما انتخاب نماینده برای حضور در اسکار ساز و کاری دارد و برای انتخاب آن عناصری تعیین می شوند، داورانی هم هستند که باید بررسی کنند و از نظر فنی و محتوایی این مسئله را تایید کنند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ظهر امروز در حاشیه آیین پایانی جشنواره دائمی تولید محتوای دیجیتال در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب ادامه داد: وزارت ارشاد در این مورد دخالت مستقیمی ندارد، با این حال اگر فیلم هایی مانند «ایستاده در غبار» به اسکار بروند، هم از نظر فنی و هم از نظر محتوایی اتفاق باارزشی است.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر فیلترینگ برخی از سایت های خبری در روز گذشته عنوان کرد: اتفاقی که روز گذشته رخ داد، از سوی مقام قضایی انجام شده و علت آن را باید از آن مقام جویا شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: ما در زمینه فیلترینگ دو بحث داریم، نخست کمیته تعیین مصادیق مجرمانه که ۶ وزیر و تعدادی دیگر از افراد حقیقی و حقوقی در آن عضو هستند و عموما در آنجا در زمینه فیلترینگ تصمیم‌گیری می شود. از سوی دیگر، مقام قضایی هم این حق را دارد تا باموارد مغایر با قانون برخورد کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به پرسشی که چرا اپلیکیشن‌های داخلی نمی‌توانند همچون اپلیکیشن‌های خارجی آزادانه تبلیغات داشته باشند، گفت: بخشی از این موضوع به لحاظ فنی مربوط به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و بخش دیگری از آن به لحاظ محتوایی مربوط به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌شود. البته وزارتخانه با توجه به تأکید مقام معظم رهبری، زیرساخت‌های فرهنگی را ایجاد کرده تا بتوانیم محتوای مناسب را تولید کنیم.

وی ادامه داد: با دانشگاه صنعتی شریف همکاری‌هایی خواهیم داشت تا بتوانیم مشابه اپلکیشین‌های خارجی را به صورت بومی در داخل کشور داشته باشیم.

جنتی اظهار کرد: برخی از اپلکیشین‌های خارجی، پرقدرت هستند و زیرساخت‌هایی دارند که می‌توانند به تولید محتوا بپردازند اما متأسفانه اپلیکیشین‌های داخلی کشور از زیرساخت قوی برخوردار نیست و اگر تعداد مخاطبانشان فقط در داخل ایران به ۵۰۰ هزار نفربرسد، هنگ می‌کنند. ما باید زیرساخت‌ها را به نوعی ایجاد کنیم که بتوانیم برای مخاطبان خارج از کشور هم فضایی را اختصاص دهیم تا به تولید محتوا بپردازند.

وی در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه با راه اندازی شبکه ملی اطلاعات تا چه اندازه می‌توانیم در زمینه تولید محتوا پیشرفت کنیم، گفت: شبکه ملی اطلاعات، کار گسترده‌ای بوده و هم‌اکنون فاز اول آن به بهره‌برداری رسیده است. این شبکه محیط امنی را ایجاد کرده چرا که سرورها دیگر در داخل کشور هستند و اطلاعات در داخل حفظ می‌شوند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: کار شبکه ملی اطلاعات ایجاد فضای امن برای دستگاه‌های دولتی، نهادها و ارگان‌هایی است که نمی‌خواهند اطلاعات‌شان در اختیار دیگران قرار بگیرد و قصد دارند در شبکه بومی به تبادل اطلاعات بپردازند.

وی با اشاره به قانون انتشار و دسترسی آزاد اطلاعات یادآور شد: آئین‌نامه اجرایی قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات سال گذشته تصویب و به اجرا رسید. براساس این قانون همه دستگاه‌ها، نهادها و حتی بخش خصوصی که خدمات عمومی به جامعه ارائه می‌کنند، بایستی همه اطلاعاتی که در درون خود دارند را در سایت بگذارند که در نهایت همان شفاف‌سازی اطلاعات است.

جنتی اظهار کرد: موضوع فیلترینگ، جدا از بحث قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات است. اگر مقام قضایی دستور فیلترینگ برخی از سایت‌ها را می‌دهد، پاسخگو من نیستم و به هیچ وجه این موضوع جنبه سیاسی ندارد.

جنتی در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر پخش تیزر تبلیغاتی آثار سینمایی در شبکه های ماهواره ای نیز افزود: ما با مقامات قضایی در همه رده ها، از رئیس تا سایر مقامات این قوه به تفصیل در این زمینه صحبت کرده ایم، به‌طور مشخص معلوم است که برخی، تیزر فیلم خود را برای پخش در شبکه های ماهواره ای ارائه نکرده اند، اما موارد متعددی هم هست که مشخص شده سازندگان اثر از پخش تیزر اطلاع داشته اند که البته برخی از آنها به صورت رایگان و برخی با صرف هزینه بوده است که هر دو خلاف قانون است.

وی ادامه داد: افرادی که در این زمینه ذی‌نفع هستند، اگر مدعی هستند که اثر خود را برای تبلیغ به شبکه های ماهواره ای نداده‌اند، در دستگاه قضایی نسبت به این مسئله شکایتی ثبت کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: درست است که مجرم در خارج از ایران است، اما شکایت ها در سطح جهانی قابل بررسی است. اگر آن افراد مدعی هستند که خلافی صورت گرفته و ضرری کرده اند، شکایت کنند.

وی ادامه داد: ما با صدا و سیما مذاکره کرده ایم و به آنها اعلام کرده ایم تمام آثاری که مجوز پخش از وزارت ارشاد می‌گیرند، به معنای آن است که اجازه پخش عمومی دارند و لازم است حداقل زمان ۲۰ تا ۳۰ ثانیه ای برای پخش تیزر آنها در صدا و سیما اختصاص داده شود تا دیگر بهانه ای برای نبودن امکان تبلیغ باقی نماند.

جنتی افزود: این مسئله تا حدی عملیاتی شده که اگر به‌صورت کامل اجرایی شود، دیگر بهانه ای باقی نخواهد ماند.

502502

کد خبر: 675420

وب گردی

وب گردی