تعداد دوربین های تله ای کافی نیست/ آغاز فاز سوم پایش یوزپلنگ‌ ایرانی

مدیر عامل انجمن یوزپلنگ ایرانی از اجرای فاز سوم پویش یوز خبر داد که تا پایان سال جاری ادامه خواهد داشت و بر اساس آن شمار یوزهای ایرانی تعیین می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا ، مرتضی اسلامی دهکردی در برنامه رادیویی "گفت وگوی علمی" با موضوع حیات وحش و چالش ها با بیان اینکه گونه های گوشت خوار بزرگ جثه در پیشانی انقراض قرار دارند گفت: این وضعیت به این دلیل است که هر تغییری در زیست گاه پایین دست، انعکاس سریعی در گوشت خواران بزرگ جثه ایجاد می کند. این گوشت خواران در راس هرم قرار دارند و با توجه به اینکه از نظر تعداد کمتر از بقیه هستند، زودتر نیز به تغییرات واکنش نشان می دهند.

او ادامه داد: این وضعیت درباره دو گونه ای که منقرض شد یعنی ببر مازندران و شیر ایرانی پیش آمده است و در حال حاضر نیز برای دو گونه دیگر یعنی پلنگ و یوزپلنگ نیز چنین وضعیتی وجود دارد.

مدیر ملی پروژه بین المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی تلاش ها برای حفظ جانداران را در دنیا یکسان دانست و عنوان داشت: همه سعی می کنند برای حفاظت چنین گونه هایی زیست گاه و منابع زیست را حفاظت کنند. کاری که سازمان محیط زیست در این چند سال انجام می دهد این است که این کار را با تمام محدودیت ها انجام دهد.

او اضافه کرد: در حال حاضر چون تعداد دوربین‌های تله‌ای کم است مجبوریم آنها را جابجا کنیم .

دهکردی مدیر عامل انجمن یوزپلنگ ایرانی برآورد جمعیت یوزپلنگ ها را مشکل دانست و گفت: با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و پروژه یوز، پایشی را انجام دادیم که در آن مقطع تعداد 40 الی 70 عدد بود که در آن زمان از 20 یوز شناسایی به عمل آمد و برایشان شناسنامه تصویری ساخته شد.

دهکردی از اجرای فاز دوم پایش یوزپلنگ ایرانی در دو سال گذشته گفت و ادامه داد: این فار پایش با مشکلات زیادی همراه بود و نتوانستیم تمام مناطق را پوشش دهیم و فاز سوم از سال 95 شروع شده است و تا پایان سال ادامه خواهد داشت و اینکه در پایان این فاز به چه عددی می رسیم را در انتهای سال اعلام می کنیم ولی نتایج اولیه کمی نگران کننده است. در محدوده هایی که قبلاً دوربین گذاری کرده ایم، وضعیت ماده ها نگران کننده شده است. در استان یزد تقریباً نزدیک سه سال است که هیچ یوز ماده ای را نتوانستیم تصویربرداری کنیم و به نظر می رسد تعداد یوز ایرانی کمتر از پیش بینی های سابق است.

جوکار مدیر ملی پروژه بین المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی نیز در ادامه با اشاره به پروژه ملی یوز ایرانی گفت: این پروژه از سال 1380 با همکاری مشترک با سازمان حفاظت محیط زیست و برنامه توسعه ملل متحد شروع به کار کرد. در فاز اول به این موضوع می پرداخت که اطلاعات در مورد یوزپلنگ خیلی کم است و اگر در جایی یوزپلنگ قرار دارد، باید یکسری اقدامات سریع در مورد آن انجام شود.

او ادامه داد: تهیه اطلاعات اولیه در مورد یوز ایرانی اولین کاری بود که در فاز نخست انجام شد. همچنین افزایش زیست گاه های یوز، تعیین زیست گاه های جدید و ارتقاء سطح آنها از دیگر اقداماتی بود که در این فاز صورت گرفت.

مدیر ملی پروژه بین المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی اقدامات انجام شده در هفت سال نخست را بسیار موفق دانست و عنوان داشت: اگر این اتفاق نیفتاده بود، احتمالاً معادن زیادی در این مناطق زده شده بود و تغییراتی بزرگ ایجاد می شد ولی این پروژه باعث حذف آن برنامه ها شد و از زیست گاه هایی که برای یوز شناسایی شده بود به خوبی تا به امروز حفاظت کرده است.

او درباره فاز دوم گفت: فاز دوم که قرار است تا پایان سال میلادی جاری ادامه پیدا کند، درگیر کردن با موضوعات و فعالیت در مورد آگاه کردن مردم و جدی تر کردن مسئله حفاظت، البته با در دست داشتن اطلاعات از فاز نخست است.

105105

کد خبر: 675444

وب گردی

وب گردی