هاشمی: پیام رهبر معظم انقلاب خستگی را از تن همه ما خارج کرد

رییس کمیته ملی المپیک گفت: از پیام رهبری که برای اولین بار چنین پیام محبت آمیزی به کمیته المپیک دادند تشکر می کنم چون خستگی را از تن همه ما خارج کرد.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، کیومرث هاشمی در نشست ارزیابی عملکرد کاروان المپیکی ایران گفت: المپیک ریو با همه افت و خیز خود به پایان رسید. چیزی که اکنون مهم است استفاده از تجربیات المپیک است. از علم مدیریت دانش باید بهره بگیریم . تجارب باید مکتوب شود و از آن استفاده شود. حتی در بحث رسانه ها نیز باید مطالب جمع آوری شده و بررسی شود.

وی افزود: بعد از بازی های اسیایی بلافاصله بچه های المپیکی اعزام شدند اما چند بحث وجود داشت یک بحث کسب سهمیه المپیک بود یعنی تا جایی که بتوانیم کسب سهمیه بکنیم بعد از بحث اعزام و حضور کاروان در ریو و مرحله سوم نظارت و کنترل بود اما اکنون زمان ارزیابی است و باید ارزیابی عملکردی و حتی فرهنگی داشته باشیم.

هاشمی ادامه داد: رئیس جمهوری دوبار برای ورزشکاران المپیکی پیام دادند و همینطور رئیس مجلس شورای اسلامی نیز با صدور پیام و برگزاری جلسه قدردانی از مدال آوران المپیک ریو از قهرمانان کشور حمایت کردند که از ایشان هم قدردانی می کنم.
رئیس کمیته ملی المپیک با بیان اینکه المپیک ریو با تمام افت و خیزهایش به اتمام رسیده و باید از همین امروز برنامه ریزی برای حضور قدرتمند ورزشکاران کشور در المپیک 2020 ژاپن با رفع کاستی ها و نواقص دردستور کار فدراسیون ها و دست اندرکاران ورزش کشور قرار گیرد، خاطرنشان کرد: هفته آینده هیات اجرایی کمیته ملی المپیک برای بررسی عملکرد فدراسیون ها در المپیک 2016 ریو جلسه ای را برگزار خواهد کرد.

وی ادامه داد: در دو بخش برنامه ریزی داشتیم که یکی کسب سهمیه بود و دیگری حضور در المپیک. مرحله دوم سازماندهی ستاد بود. مرحله سوم کنترل کسب سهمیه و اعزام ها بود و در مرحله چهارم کار ارزیابی فنی و عملکردی. پشتیبانی توسط کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش انجام و از نظر فرهنگی اقدامات خوبی انجام گرفت. ارزیابی ها در مرکز نظارت بر تیم های ملی و ستاد عالی بازی ها انجام می گیرد که مجموع آن در هیات اجرایی به بحث گذاشته می شود . بعد با دعوت از تمام فدراسیون ها بر اساس گزارش و بررسی ها با آنها صحبت می شود.

هاشمی همچنین گفت: شش ماه قبل از بازی ها موج های منفی وجود داشت که برگزاری این المپیک موفق نخواهد بود که دلیل آن آماده نبودن زیر ساخت ها و وجود ویروس زیکا و مسائل امنیتی و تهدید های داعش عنوان شد. حتی گفته شد شاید این المپیک برگزار نشود. با وجود تمام آن مشکلات برزیل میزبان خوبی بود.


یکی از عوامل موفقیت میزبان حضور تماشاگر است. در برزیل استقبال از رقابتها خوب بود. در بخش حمل و نقل چند روز اول خوب کار نکردند بعد شرایط بهتر شد. تعذیه ایده ال نبود. در کل میزبان به خوبی از عهده المپیک بر آمد.

او با ارائه گزارش آماری از المپیک گفت: 206 کشور در المپیک بودند که 78 کشور مدال گرفتند. نسبت به دوره قبل 2 کشور بیشتر مدال گرفتند. 54درصد مدال های المپیک ریو به آقایان و 46 درصد به زنان تعلق گرفت. در این دوره ما توانستیم یک مدال در زنان بگیریم. البته ظریفت بانوان ما بیشتر از این است و این ضعف کشور ماست و بانوان ورزشکار باید بیشتر حمایت شوند.

هاشمی ادامه داد: 21 درصد مدال ها (208 مدال)سهم آسیا بوده است. 112 مدال آن برای آقایان بوده و 96 مدال متعلق به بانوان است. 81 درصد مدال های آسیا متعلق به چین، ژاپن، کره، قزاقستان، ایران و ازبکستان بوده است. در میان کشورهای برتر جدول مدالها، 7 کشور از آمریکا، 13 کشور از اروپا و 6 کشور از آسیا و 2 کشور از آفریقا در رتبه های برتر جدول مدالها بودند که نشان می‌دهد رقابت تنگاتنگ بوده است.
63 سهمیه گرفتیم و 62 نفر به المپیک رفتند. آن یک نفر به درخواست خودشان به المپیک نرفت.


او در مورد مدال های کاروان ایران تاکید کرد: شاید مدال علیزاده برنز بود اما به اندازه مدال طلا ارزش داشت. فکر می کنم راه را برای مدال آوری بانوان باز می کند و بانوان به خود باوری برسند. بانوان با همان پوشش اسلامی می توانند مدال کسب کنند. طلای حسن یزدانی واقعا ارزشمند بود زیرا کشتی آزاد بعد از 16 سال مدال طلا گرفت. موفقیت شمشیربازی کمتر در ارزیابی ها قرار گرفته بود. حق عابدینی مدال نقره بود. نشان داد رشته های دیگر می توانند وارد مدال آوری شوند.


هاشمی گفت: در وزنه برداری کیانوش رستمی رکورد شکنی داشت، بهداد سلیمی هم همینطور که این رکورد شکنی ها ارزشمند بود. در دوومیدانی تفتیان و همچنین تیم ملی والیبال کار بزرگی کردند.


در مورد تکواندو باید ارزیابی نهایی ارائه شود ویک جانبه نباشد. همچنین در دو بخش باید ارزیابی شود. در بخش آقایان انتظارات برآورده نشد که دلایل آن باید مشخص شود. به طور کلی عملکرد ورزشکاران ما بسیار خوب بود. بعد از المپیک لندن، به لحاظ مدال آوری کاروان ریو دومین کاروان ورزش ایران بوده که موفق عمل کرده است. البته ظرفیت مدال آوری آن بیشتر بود.

رییس کمیته ملی المپیک در ادامه در مورد سقوط چین در مدال آوری نیز گفت: چین نسبت به المپیک لندن 12 مدال کمتر گرفته است.کره جنوبی نیز در لندن 28 مدال گرفت و در ریو این عدد به 21 کاهش یافت.


قزاقستان هم در لندن هفت طلا گرفت اما در ریو 3 مدال طلا کسب کرد. ما اگر چهار مدال طلا را هم می گرفتیم بیست و یکم می‌شدیم. عملکرد کاروان برای من خوب است اما دلیل نمی شود ارزیابی ها انجام نگیرد. باید نقاط ضعف را تبدیل به قوت کنیم و نقاط قوت را تقویت کنیم.

هاشمی با اشاره به نبود مشکل فرهنگی بیان کرد: اتفاقات خوبی در ریو افتاد که باعث شد مقام معظم رهبری پیام بدهند. علیزاده مدال خود را به شهیدان تقدیم کرد. همچنین دو ورزشکار دیگر مدال های خود را به آستان قدس رضوی تقدیم کردند که باید این ارزش ها پر رنگ تر نشان داده شوند.

او از داشتن جلساتی با روسای فدر اسیون های جهانی خبر داد و تصریح کرد: نشست هایی را با روسای فدراسیون ها و رییس کمیته المپیک آلمان داشتیم. برای عضویت در هیات اجرایی اتحادیه جهانی کشتی سه جلسه را برگزار کردیم که خادم اخیرا با بیشترین رای انتخاب شد. باید توجه بیشتری به کشتی شود زیرا مدال آوری کشور محدود است.

رییس کمیته ملی المپیک ادامه داد: بیشترین حمایت و پشتیبانی از فدراسیون ها انجام شد. شرایطی به وجود آمد که انگیزه های بیشتر در ورزشکاران به وجود آمد. تقریبا مبلغ جوایز به گونه‌ای است که جزو شش کشور اول دنیا هستیم. البته هر چقدر به ورزشکار و مربی پول بدهیم کم است .

هاشمی در مورد حمایت کاروان المپیکی از لحاظ مالی گفت:کمک مالی مستقیم بود که برای اعزام داشتیم. برای کسب سهمیه ها وزارت ورزش هم نقش داشت.

وی در خصوص نگاه کمیته به ضعف در رشته ها خاطرنشان کرد: نتیجه عملکرد کاروان به نتایج تمام رشته ها بستگی دارد. در خوب بودن نتایج شکی نیست اما توقع ما بالاتر بود. پیش بینی ها 12 مدال بود. کمیته ملی المپیک همه کار برای موفقیت کاروان انجام داد حالا شاید نتایج ایده ال نبوده است. اما این را هم باید در نظر بگیریم در موفقیت یک رشته ورزشی عوامل مختلفی دخیل است. ما به هیچ وجه در کار فنی فدراسیون ها دخالت نکردیم و نمی کنیم. با این حال نقاط ضعف بررسی می شوند و ما بازی های آسیایی را پیش رو داریم که برنامه ها در حال انجام شدن است و برنامه ریزی داریم. تا پایان دوره چهارساله سفت و محکم کار می کنیم.

رییس کمیته ملی المپیک در مورد صحبت های سجادی و در گیری پولادگر تاکید کرد: بلافاصله بعد از المپیک در گفت وگوی ویژه خبری حاضر شدم. در ریو نیز نشست خبری گذاشتیم. حتی گفتیم باید وضعیت مدیریت فدراسیونی مثل کاراته که المپیکی است مشخص شود. تعجب می کنم چرا می گویند ما حرف نزده ایم. من درگیری لفظی با پولاد گر نداشتم. روسای فدراسیون ها برای ما قابل احترام هستند.


هاشمی با اشاره به اینکه فدراسیون هایی که عملکرد خوبی نداشتند بازخواست می شوند اظهار داشت: کمیته در شرایطی نیست که فدراسیون ها را بازخواست کند. بلکه نشست می گذارد که علت و عوامل چه چیز بوده است. بهترین بازخواست کننده مجمع فدراسیون ها هستند. این موضوع باید جا بیفتد. باید نقش مجامع پر رنگ شود. شاید ما و وزارت ورزش مقطعی مشکلات را حل کنیم ، اما کار اصلی بر عهده مجمع است.

ما فعالیت محوری هزینه کردیم. بر اساس اعزام هایی که داشتند اعتبارات دادیم. به محض برگشت از ریو به فدراسیون های غیرالمپیکی هم پرداخت داشتیم و هنوز شهریور ماه تمام نشده فدراسیون ها 50 درصد اعتبارات خود را گرفتند.

/601603

کد خبر: 675551

وب گردی

وب گردی