یکی  ازمهمترین دلایل  خودکشی در نوجوانان، شکست های تحصیلی است

یک جامعه شناس معتقد است نوجوانان معمولا به دلایل عاطفی اقدام به خودکشی نمی کنند,و می گوید:برخی معتقدند نوجوانان به دلیل مسائل عاطفی اقدام به خودکشی می کنند اما من نمی توانم این موضوع را بپذیرم من معتقدم عمده ترین دلایل خودکشی در نوجوانان با شکست های تحصیلی مرتبط است و این موضوع در دخترها بیشتر مشاهده می شود.

نیوشا یعقوبی: کافی است واژه خودکشی را در اینترنت جستجو کنید خواهید دید صدها صفحه باز می شود که این آسیب اجتماعی را مطرح و اخبار و آمارهایی ارائه کرده است و متاسفانه در ماه های اخیر شاهد این پدیده ناگوار در جامعه بوده ایم.

چند روز گذشته سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به ابعاد پدیده ناهنجار خودکشی و تاثیر رسانه ها بر این آسیب اجتماعی گفت: بر اساس تحقیقات ثابت شده است انعکاس خودکشی در رسانه ها باعث می شود تا 10 روز میزان خودکشی و به خصوص روش مورد استفاده از آن مورد توجه قرار بگیرد و افزایش پیدا کند .معمولا صفحه حوادث و قتل و موارد مشابه برای افراد جذاب است. بالطبع هر چه این افراد مشهور تر باشند و از روش خاص تری استفاده کنند، جذابیت بیشتر شده و خواننده تصور می کند این پدیده به یک هنجار تبدیل شده است.

ایرج حریر چی گفته بود رسانه ها می توانند عواقب منفی خودکشی را به صورت مستقیم و غیر مستقیم اعلام کنند و خبر خودکشی را در تیتر یک و صفحه اول روزنامه هاقرار ندهند زیرا نباید پدیده خودکشی را یک عامل ساده تلقی کرد.

در همین زمینه خبرنگار ایسکانیوز با دکتر امیر محمود حریرچی جامعه شناس گفتگویی انجام داده است تا از نگاه جامعه شناسی و روانشناسی به بررسی این موضوع بپردازد.

منتشر کردن یا نکردن مسئله این است؟

حریرچی معتقد است منتشر نکردن آمار خودکشی راه حل مناسبی برای جلوگیری از رشد این آسیب اجتماعی نیست . او با بیان این مطلب می گوید: من معتقدم این آمار باید انتشار داده شود تا راه حل مناسبی برای حل آن در نظر گرفته شود. وقتی آماری اعلام می شود باید ابعاد مختلف آن بررسی و کالبدشکافی شود تا علت اصلی آن ریشه یابی و به مردم آگاهی داده شود.

او ادامه می دهد: زمانی که یک خبر در هر زمینه ای منتشر می شود باید در ادامه نظر کارشناسانه ای درباره آن خبر وجود داشته باشد. رسانه های ملی می توانند بر روی این موضوع تمرکز کنند که افرادی که مستعد خودکشی هستند در چه رده سنی قرار دارند و علت اصلی اقدام این افراد چیست.

تعداد اقدام به خودکشی در زنان دو برابر مردان است

تعداد اقدام به خودکشی در زنان دو برابر مردان است. حریرچی در این باره می گوید: در زمینه خودکشی مطالعات بسیاری انجام شده است تا علت آن ریشه یابی شود. براساس این تحقیقات مشخص شد خودکشی در زنان بیشتر از مردان و حدود دوبرابر است هر چند بیشتر این خودکشی ها منجر به مرگ و میر نمی شود که اصطلاحا به آن اقدام به خودکشی می گویند اما با اینکه آمار خودکشی در مردها پایین تر است اما تعداد مرگ و میر آنها دو برابر زنان است زیرا مردها زمانی که تصمیم به خودکشی می گیرند می خواهند به هر طریقی که شده خود را خلاص کنند که البته دلایل این رفتار مردان باید تحلیل و بررسی شود.

او ادامه می دهد:در حال حاضر تعداد خودکشی در کشور ما نسبت به آمار جهانی پایین تر است اما مشکلی که با آن مواجهیم پایین آمدن سن خودکشی است و بسیاری از جوانان اقدام به خودکشی می کنند ما باید به چرایی این موضوع بپردازیم.

عمده ترین دلایل خودکشی در نوجوانان با شکست های تحصیلی مرتبط است

این جامعه شناس معتقد است نوجوانان معمولا به دلایل عاطفی اقدام به خودکشی نمی کنند. او در این باره می گوید:برخی معتقدند نوجوانان به دلیل مسائل عاطفی اقدام به خودکشی می کنند اما من نمی توانم این موضوع را بپذیرم و اعتقاد دارم عمده ترین دلایل خودکشی در نوجوانان با شکست های تحصیلی مرتبط است و این موضوع در دخترها بیشتر مشاهده می شود زیرا آنها حساس هستند و از کودکی در گوششان خوانده شده باید در دانشگاه و رشته خاصی قبول شوند پس باید در طول زندگی خود تلاش کند تا به این هدف برسد.

حریرچی ادامه می دهد: شکست های تحصیلی این افراد باعث می شود احساسی درونشان ایجاد شود که واقعا آدم بی لیاقتی هستند زیرا شکست خورده و تنها شده اند وتنهایی باعث افسردگی می شود و افسردگی احتمال خودکشی را زیاد می کند. ما باید به ریشه های این مسائل بپردازیم و در رسانه های ملی روی آن کار کنیم.

او تاکید می کند: معمولا آمار خودکشی در تابستان بالا می رود زیرا در تابستان ها احتمال اینکه افراد بیشتر احساس تنهایی کنند زیاد است. افراد در بقیه ماه های سال معمولا به مدرسه و دانشگاه می روند و سرشان به کلاس و درس گرم است اما نوجوانان در فصل تابستان هم سن و سالان خود را می بینند که اوقات فراغت خوبی با خانواده شان دارند و احساس تنهایی می کنند و باعث می شود به خودکشی فکر کنند.

خانواده ها باید برای رفتار با فرزندان آموزش ببینند

در این نکته که آمارخودکشی در جوانان ما بالا رفته شکی نیست و باید گفت جای نگرانی دارد. دکتر حریرچی با بیان این مطلب می گوید: برخی اعتقاد دارند که نباید به بچه ها سخت گرفت و می گویند چرا باید به بچه هایمان فشار بیاوریم و نگذاریم بچگی کند؟ چرا باید در تابستان که اوقات فراغت بچه هاست آنها را به کلاس های مختلف بفرستیم ؟ به اعتقاد من باید به خانواده ها آموزش داده شود تا بدانند علاقه بچه هایشان چیست؟ و روی آن علایق وقت گذاشته و برنامه ریزی شود.

او می گوید: این روزها طبقه تحصیل کرده روی بچه ها سرمایه گذاری می کنند اما در جامعه ای که مشکل اصلی اش اشتغال است به نظر می رسد کارایی نداشته باشد.

20106

کد خبر: 675735

وب گردی

وب گردی