دعوت‌های تلگرامی کار دستشان داد/دردسر‌های بزرگ تلگرامی

از طریق تلگرام و دوستانی که یک سال است با آنها در فضای مجازی در ارتباط است به یک جشن تولد دعوت می‌شود و بعد از اینکه به محل جشن می رود متوجه می‌شود اتفاقات دیگری در جریان است. علاوه بر سرو انواع مشروبات و مواد مخدر و البته حضور افراد نامناسب با حضور ماموران پلیس همه دستگیر می‌شوند؛ آن هم با اتهامات سنگین، در حالی که او روحش هم از این مساله خبر دار نبوده است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از روزنامه آرمان امروز وقتی پسر جنجالی تلگرام دستگیر شد و این جمله که«پلیس فتا حواسش به همه چیز هست!» به عنوان جوک و شوخی دهان به دهان شد کمتر کسی به عمق این ماجرا دقت کرد. بعد از راهیابی فضای مجازی به کشور و تشکیل پلیس فتا کلیه مکالمات و داده‌های مجازی رصد می‌شود و هر فعل مجرمانه ای که از هرکسی سر بزند شناسایی شده و مجازات تعیین شده برای آن اعمال می‌شود.

صبا حسینی در این گزارش می نویسد :چند ساعت چت، کمی کانال گردی و گاهی اوقات هم سرک کشیدن در گروه‌هایی که حرف های بودار می‌زنند، برخی اوقات کلافه می‌کند و گاهی هم کاربرش را سردرگم، هزار و چهارصد پیام نخوانده و هنگ کردن تلفن، اما با این وجود محبوب هست، چرا که کار با آن ساده تر از نوشیدن یک جرعه آب است. بسیاری که حتی پست الکترونیکی ندارند و در ارسال پیامک هم در بیشتر اوقات به مشکل می خورند در تلگرام برای خود استاد هستند. پیام رسان محبوب که توانسته میلیون‌ها کاربر در ایران برای خود دست و پا کند. با وجود این، این روزها دردسرهای عضویت در این پیام رسان محبوب بر مزایای آن پیشی گرفته، دردسرهایی که گاهی بهای آن سابقه‌دار شدن و حتی نابودی است. صرف نظر از برخی که از تلگرام برای کارهای غیرقانونی مانند مدلینگ یا برگزاری مهمانی مختلط و دعوت به آن استفاده می‌کنند، برخی نا آگاهانه در دام می‌افتند و برای مثال به مهمانی دعوت می‌شوند که نمی‌دانند آنجا چه خبر است و مهم تر ازاین نمی‌دانند همه ارتباطات در فضای مجازی رصد می‌شود.

دعوت‌های تلگرامی کار دستشان داد

در ماه های اخیر شاهد موج تازه‌ای از برخورد با برگزاری پارتی‌های شبانه بودیم که در پر حاشیه ترین این دستگیری‌ها تعدادی از بازیگران سینما هم دستگیر شدند. نکته مشترک همه این دستگیری ها دعوت تلگرامی افراد حاضر در مهمانی بود، تا جایی که ماه گذشته دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان در این باره گفت:«متاسفانه اخیرا گزارش‌های رصد فضای مجازی حکایت از تلاش افراد معلوم‌الحالی برای ترویج این پدیده قبیح مجرمانه دارد. فردی که نقش محوری را در برپایی پارتی ایفا می‌کند از طریق کانال تلگرامی خود افرادی را برای شرکت در پارتی دعوت می‌کرده است. پروژه‌ای که پلیس فتا عنوان پارتی های شیطانی را به آن داده و از دستگیری عاملان برگزاری آن، خبر داده است.» چندی پیش نیز در باغی ۴۰ هزار متری در منطقه سعادت‌آباد هفت بازیگر معروف سینما در یک پارتی شبانه دستگیر شده‌اند و از محلی که در آن حضور داشتند، ۸۰ بطری مشروبات الکلی کشف شده است. همچنین یک پارتی شبانه دیگر با حضور تعدادی از وکلا در یک ویلا در شهرستان سرخرود در روز ۲۳ اردیبهشت توسط پلیس شناسایی و افراد دستگیر شدند. نمونه دیگر این برخورد را می‌توان دستگیری ۲۳ نفر در یک پارتی شبانه در کرمان دانست که در همه این مهمانی‌ها رد پای دعوت تلگرامی به چشم می خورد. بعد از این دستگیری‌ها دادستان عمومی و انقلاب شهرستان طرقبه و شاندیز از دستگیری عاملان برگزاری «پارتی‌های شیطانی» خبر داد و گفت: «افرادی با دوست یابی در فضای مجازی و سوءاستفاده از شبکه‌های اجتماعی، دختران و زنان جوان را در پوشش عناوینی مانند جشن تولد، دانش‌آموختگی، مهمانی و... به مجالس مختلط می‌کشانند و با فراهم کردن انواع لوازم لهو و لعب، برخی از آنان را مورد سوءاستفاده قرار می‌دهند؛ بنابراین، ماموران به رصدهای اطلاعاتی در فضای مجازی پرداختند و با شگردهای مختلف پلیسی موفق شدند سرکرده برگزاری «پارتی‌های شیطانی» را شناسایی کنند.»

دلتا با گروه‌های مخالف نظام در ارتباط بود

گرچه استفاده از تکنولوژی در زندگی انسان بسیار کارآمد است و افراد در دهکده جهانی بدون توجه به بعد زمان و مکان برای کسب اطلاعات بیشتر با هم در ارتباطند، اما آن‌چنان وسایل ارتباط جمعی در این روزها رشد یافته‌اند که افراد بدون داشتن سابقه آشنایی با هم حتی از طریق این شبکه‌ها به مهمانی‌ و دورهمی دعوت می‌شوند. ادمان ۱۸ ساله دوم مرداد امسال در پارتی شبانه ای در منطقه آبسرد (یکی از شهرهای شهرستان دماوند در استان تهران) توسط نیروی انتظامی دستگیر شده و حکم شلاق در مورد او و دوستانش اجرا شده است.

او که این روزها حتی برای سرگرمی هم وارد تلگرام نمی شود در این باره می گوید: از حدود یک سال قبل از طریق دوستانم مصرف مشروبات الکلی را شروع کردم و بعدها از طریق فردی که به ما مشروب می فروخت یا به اصطلاح ساقی مشروب بود عضو یک گروه تلگرامی شدم. او ادامه می‌دهد: حدود ۲۰۰ دختر و پسر عضو این گروه بودند و هر روز ما با هم چت کرده و از حال و روز هم تا حدودی با خبر بودیم. حتی در این میان بعضی وقت‌ها با هم قرار می گذاشتیم و برای مثال به کوه رفته یا در رستورانی دور هم جمع می شدیم. ادمان اضافه می‌کند: البته همه اعضا در این دورهمی‌ها شرکت نمی کردند اما حدود ۶۰ تا ۷۰ نفر از بچه ها پای ثابت بودند.

این پسر جوان می افزاید: ما تا آن موقع لیدر یا رئیس گروه را که همان ساقی معروف بود از نزدیک ندیده بودیم و او را با اسم مستعار «دلتا» صدا می‌زدند تا اینکه روزی یکی از بچه ها که با رئیس اصلی ارتباط داشت ما را به پارتی در اطراف تهران دعوت کرد که بعد از حضور در آن پارتی من تازه متوجه شدم وارد چه بازی مخوفی شده ام.

ادمان با بیان اینکه دلتا یا همان فردی که عامل برگزاری این مهمانی‌ها و دورهمی‌ها بوده، برای فریب افراد و جذب مشتری او و تعداد زیادی جوان بیگناه دیگر را به این راه کشانده است.

او می گوید: در مهمانی انواع و اقسام مواد مخدر و قرص های اکستازی بین افراد دست به دست می شد و تازه تعداد زیادی همجنس باز نیز در بین مدعوان بودند که کارهای شنیعی می‌کردند. بعد از یک ساعت حضور در مهمانی من چون ماشین نداشتم و به وسیله دوستم به آنجا رفته بودم چون راهی برای برگشتن نداشتم به گوشه ای پناه برده بودم که ناگهان ماموران وارد باغ شدند و همه ما را دستگیر کردند. تازه آنجا فهمیدم دلتا چند روز قبل توسط پلیس تحت نظر بود و با رصد تلگرام او ما هم قربانی او شدیم. ادمان که با قرار وثیقه فعلا آزاد شده می گوید: دلتا با برخی گروه‌های مخالف نظام در خارج از کشور در ارتباط بوده و مخارج برگزاری این مهمانی‌ها را از طرف آنها دریافت می‌کرده است. با دستگیری او ما هم چون با او در ارتباط بودیم و در بسیاری از میتینگ ها بی آنکه خودش را دیده باشیم از طریق زیر شاخه‌هایش حضور داشتیم به دام افتادیم. جرمی بزرگ که همه عمر به ما مهر سوء پیشینه می زند.

جرم سنگین براندازی نظام

عضو کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه فضای مجازی در مورد دعوت به افراد از طریق تلگرام به «آرمان امروز» می گوید: در بسیاری از این مهمانی‌ها رد پای عوامل معاند و ضد نظام به چشم می خورد و افرادی که با برگزاری مهمانی در صدد ضربه زدن به فرهنگ و نظام اسلامی هستند و در این شرایط فردی که ناآگاهانه به بهانه شرکت در یک مهمانی وارد جایی می‌شود با جرمی بزرگ و سنگین یعنی براندازی نظام مواجه می‌شود و این واقعا تاسفبار است.

محمد علی اسفنانی ادامه می‌دهد: ‌این در حالی است که بیشتر این افراد به دلیل ناآشنایی با فضای مجازی که این روزها دیگر به فضای واقعی تبدیل شده در این دام می افتند و تصور می‌کنند این فضا چون واقعی نیست هر کاری می‌توانند انجام دهند، غافل از اینکه در فضای مجازی هم درست مانند فضای واقعی کنترل و پلیس وجود دارد و هیچ تخلفی مخفی نمی ماند. این نماینده مجلس می افزاید: در بحث مدلینگ و دستگیری تعدادی از این افراد هم دقیقا همین اتفاق افتاد. شاید در ظاهر دختر جوانی می خواست عکس بی حجاب خودش را نمایش بدهد که البته این کار هم بر اساس قوانین جاری کشور جرم است، اما به دلیل ارتباط با برخی اعضای این پیام رسان و به ویژه شبکه اجتماعی اینستاگرام جرمی ورای بی حجابی یعنی ارتباط با گروه‌های ضد نظام و معاندان نیز ضمیمه پرونده این افراد شد. اسفنانی به جوانان و خانواده‌ها توصیه می‌کند: فریب فضای مجازی را نخورید.

105105

کد خبر: 675797

وب گردی

وب گردی