تظاهرات فعالان مدنی آمریکا در مخالفت با استفاده آزادانه از سلاح

اولین روز کاری کنگره آمریکا پس از تعطیلات تابستانی, با اعتراضات خیابانی و تظاهرات فعالان مدنی به دلیل نارضایتی از قوانین ناقص فعلی برای کنترل سلاح‌های گرم در این کشور آغاز شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از تسنیم، فعالان مدنی آمریکا از گروه «برادلی کمپین» و «کد پینک» به‌مناسبت اولین روز کاری کنگره این کشور در مقابل ساختمان اداری آن و علیه عدم وجود قوانین مناسب مربوط به کنترل سلاح های گرم تظاهرات کردند.

این عده پلاکاردهایی با مضامین زیر در دست داشتند:

در ادامه این برنامه 3 تن از فعالین بصورت نمادین لباس و روسری سفید بر تن کرده بودند، و عکس هایی از قربانیان سلاح های گرم در آمریکا را در دست داشتند. دیگر شرکت کنندگان در این تظاهرات نیز با صدای بلند فریاد می‌زدند: «چه تعداد کودک و نوجوان دیگر باید کشته شوند تا کنگره لایحه‌ای بر علیه استفاده از سلاح های گرم را به تصویب برسانند؟»

در ادامه این راهپیمایی معترضین روبروی چندین ساختمان اداری کنگره تجمع کرده و بصورت نمادین خود را مانند قربانیان سلاح های گرم بر زمین انداختند.

«کیم راسل» از سازمان برادلی کمپین در مقابل ساختمان «ریبون» سخنرانی کرد و گفت: «نمایندگان کنگره، امیدوارم تعطیلات تابستانی خوبی را گذرانده باشید, آیا می دانید در حالی که شما در حال خوش گذرانی بودید تعداد زیادی از مردم آمریکا کشته شدند؟ تا چه زمانی می خواهید سکوت کنید و تابع لابی های اسلحه سازی باشید؟ ما از شما می خواهیم که منطقی رفتار کنید و قانونی در زمینه منع استفاده و فروش از سلاح های گرم را به تصویب برسانید.»

یکی از شرکت کنندگان که از گروه کد پینک بود به خبرنگار تسنیم گفت: «من در این تظاهرات شرکت کرده ام زیرا خواهر 12 ساله ام یکی از قربانیان اسلحه بود، مردی که خواهر من را به قتل رساند بدون هیچ مانعی اسلحه خود را از یک نمایشگاه اسلحه خریداری کرده بود.»

وی در ادامه سخنانش گفت: «ما از نمایندگان کنگره میخواهیم تا اولا قانونی در راستای منع استفاده و فروش سلاح گرم تصویب نمایند، دوم اینکه مانع از برگزاری نمایشگاه های سلاح گرم شوند و سوم اینکه فروش اسلحه کمری ساده را مشروط به بررسی سوء پیشینه از سرور کامپیوترهای فدرال آمریکا کنند.»

وی افزود: «در زمانی که این نمایندگان برای سفر تابستانی خود به گردش رفته بودند تعداد زیادی از شهروندان آمریکایی هدف گلوله قرار گرفته و کشته شدند. نمایندگان کنگره نمی توانند نسبت به این موضوع بی تفاوت باشند و به راحتی از کنار آن بگذارند.»

با این حال فضای کلی جامعه آمریکا نه فقط به سمت خلع سلاح پیش نمی رود، بلکه پس از هر حادثه خونینی، تقاضا برای فروش اسلحه در این کشور افزایش می یابد.

در حال حاضر صنعت اسلحه سازی در این کشور دوران پر رونقی را طی می کند. سیاستمداران آمریکایی نیز از سود کلان تجارت اسلحه منتفع می شوند و اغلب به نفع کمپانی های اسلحه سازی و لابی ها قدرتمند سلاح جبهه گیری می کنند. خطرات ناشی از آزادی سلاح در آمریکا برای تمامی شهروندان این کشور وجود دارد به ویژه برای کودکان و نوجوانان آمریکایی. در سال های اخیر و به دلیل وقوع تیراندازی های خونبار و وحشتناک در آمریکا، مدافعان کنترل سلاح در این کشور قدرت گرفته اند. در جامعه آمریکا مسلح بودن را به عنوان «هویت ملی شهروندان» و «نماد آزادی» تعریف می کنند.

اعتراضات خیابانی مختلف در سراسر آمریکا که با هدف مخالفت با آزادی حمل سلاح گرم صورت می گیرد, بیانگر خشم عمومی از بالا بودن میزان خشونت در این کشور محسوب می شود.

امروزه جامعه آمریکا میان آزادی حمل سلاح و تامین امنیت جانی شهروندان بر سر دوراهی قرار گرفته است. اما با در نظر گرفتن نقش صنعت اسلحه سازی و «سازمان ملی اسلحه» (که نقش لابی را در کنگره آمریکا بازی می‌کنند)، میزان وابستگی سیاستمداران به پول لابی های اسلحه و نهادینه شدن فرهنگ خشونت در آمریکا، مخالفان استفاده از سلاح های گرم برای الزام کنگره آمریکا به تصویب قوانین سخت گیرانه در این مورد راه بسیار دشواری را پیش رو خواهند داشت.

303300

کد خبر: 675911

وب گردی

وب گردی