رونمایی از فسیل‌های 7 میلیون ساله لرستان

فسیل‌های7 میلیون ساله نورآباد امروز در سازمان محیط زیست رونمایی شد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا اصغر مبارکی مدیر کل دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست درخصوص جزییات شناسایی منطقه فسیلی لرستان توضیح داد و گفت: ما در سال 92 گزارش‌هایی از شناسایی برخی نمونه‌های فسیلی در نورآباد لرستان داشتیم، اما منطقه فسیلی در سال 94 پیدا شد. طی بازدیدهای صحرایی که از منطقه داشتیم، متوجه شدیم نمونه‌های زیادی وجود دارد که پس از هماهنگی‌های لازم، استخراج کلی آنها مردادماه امسال انجام شد.

او افزود: نوع نمونه‌ها به علت شکل توده‌ای آنها مشخص نیست. بین این فسیل‌ها و نمونه‌های منطقه فسیلی مراغه شباهت‌هایی وجود دارد؛ اما به طور کامل این توده‌های فسیلی از هم جدا نشدند. این موضوع هنوز برای ما جای سوال دارد که با توجه به بعد مصافت بین دو منطقه مراغه و نورآباد لرستان چگونه بین نمونه‌های فسیلی تشابه وجود دارد.

مدیر کل دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه حدس می‌زنیم حدود 300 قطعه در محاط‌ها وجود داشته باشد، قدمت نمونه‌های این منطقه را حدود 6 میلیون سال تخمین زد.

مبارکی با اشاره به روند استخراج نمونه‌ها از منطقه فسیلی مراغه گفت: براساس استخراج نمونه‌های این منطقه مشخص شد که بیش از 7 میلیون سال قبل نمونه‌هایی از زرافه، فیل و کرگدن در مراغه وجود داشتند حتی نمونه‌هایی مختص ایران در این منطقه معرفی شدند که در کشورهای دیگر شناسایی نشده‌اند.

او در ادامه گفت: برخی از مناطق فسیلی داخل مناطق حفاظت شده هستند؛ اما عمده آنها خارج از این مناطق قرار دارند، مانند منطقه فسیلی نورآباد لرستان یا استان اردبیل. با توجه به وظایف قانونی سازمان، مسوولیت بررسی و حفاظت از این مناطق بر عهده سازمان حفاظت از محیط زیست است و ما به شدت پیگیر این موضوع هستیم. در همین راستا برنامه جاده‌سازی در استان لرستان بیش از 6 ماه متوقف شد.

به گفته مدیر کل دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست برنامه انتقال نمونه‌های کشف شده فسیل نهنگ در چابهار و گاو دریایی در خوزستان در حال انجام است.

در ادامه این نشست آنا اسماعیلی کارشناس بخش دیرینه شناسی سازمان حفاظت محیط زیست درباره جزییات منطقه فسیلی غرب کشور گفت: بعد از پیمایش صحرایی و بررسی زمین‌شناسی منطقه در حال حاضر در 30 متر مربع شاهد یک سایت فسیلی متشکل از مهره‌داران از خانواده گاوسانان، اسب‌ها، گوشت‌خواران، پستانداران، زرافه‌ها و برخی دیگر از مهره‌داران برای اولین بار در ارتفاعات زاگرس هستیم. اهمیت این منطقه به دلیل تجمع این نمونه‌های فسیلی در ارتفاعات زاگرس مانند منطقه فسیلی شمال غرب مراغه در ارتفاعات البرز است.

دبیری معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت از محیط زیست نیز درخصوص نحوه استرداد فسیل‌های مراغه از آمریکا توضیح داد و گفت: بعد از امضای بیانیه الجزایر در دهه 60 میان ایران و آمریکا برای حل اختلافات مالی ما ادعاهایی علیه این کشور مطرح کردیم. در نتیجه لایحه‌ای تنظیم شد و در دیوان داوری لاهه دادخواستی به ثبت رسید.

او ادامه داد: این دیوان در سال93 برای رسیدگی به این شکایت تشکیل شد و براساس مذاکراتی که بین دو طرف صورت گرفت، ایران محق به پس گرفتن فسیل‌ها شناخته شد، در نتیجه تمام فسیل‌هایی که در آمریکا نگهداری می‌شد و متعلق به ایران بود، به کشور بازگردانده شد.

105105

کد خبر: 675992

وب گردی

وب گردی