حشرات جایگزین غذاهای سنتی در اروپا می شوند

دانشمندان حشرات را منبع ارزشمند غذایی برای آینده می دانند و حالا خبر می رسد مزارع پرورش حشرات خوردنی در اروپا به واقعیت نزدیک می شود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از نیو اطلس، بسیاری از دانشمندان بر این عقیده اند که حشرات منبع ارزشمند غذایی برای آیندگان خواهند بود که از این طریق مشکل جهانی کمبود پروتئین هم برطرف می شود.

در سالهای اخیر تلاشهای زیادی از سوی این دانشمندان برای جلب نظر تصمیم گیرندگان عالی رتبه غذایی در اروپا صورت گرفته است و اکنون که سازمان امنیت غذایی این قاره (EFSA) اعلام کرده خوردن «حشرات قابل خوردن» خطری برای سلامت انسان به همراه ندارد ، نوبت به حل آخرین چالش یعنی زیرساختارهای مورد نیاز این صنعت فرا می رسد.

دانشمندانی در فرانسه، هلند و بلژیک به بررسی دقیق عواملی پرداخته اند که حشرات را به تهدیدی برای سلامتی انسان ها تبدیل می کند. آن ها دریافته اند که مکانیسم پرورش و نوع غذایی که حشرات از آن تغذیه می کنند نقش مهمی در بودن یا نبودن آن ها در رژیم غذایی ساکنان آینده زمین خواهند داشت.

این تحقیقات نشان می دهد که اگر شرایط لازم برای پرورش این جانوران فراهم شود استفاده از حشرات به عنوان منبع غذایی بی خطر خواهد بود. در عین حال هنوز نگرانی هایی درخصوص شکل گیری مواد شیمیایی نپیر فلزات سنگین یا آرسنیک در فرآیند پرورش حشرات وجود دارد که باید بر طرف شود.

در همین حال پروژه تحقیقاتی موسوم به PROteINSECT در اروپا آغاز شده که در آن کارشناسانی از اتحادیه اروپا، چین و آفریقا برای پرورش گونه های شناخته شده ای از حشرات در مزارع مخصوص استفاده می شود.

هدایت کنندگان این پروژه هم اکنون منتظر نظر نهایی کمیسیون اروپا هستند.

20104

کد خبر: 675999

وب گردی

وب گردی