ایازی: ۷۰هزار ایرانی مبتلا به ایدز از بیماری خود بی اطلاع هستند

قائم مقام وزیر بهداشت ضمن بیان آنکه تعداد افرادی که نشانه هایی از اختلالات روانی در آنها وجود دارد، قابل توجه است، گفت: ۲۳.۶ درصد از جمعیت به عبارت دیگر از هر ۴ نفر یک نفر در کشور دارای نشانه هایی از اختلالات روانی از جمله افسردگی، اعتیاد، بیماری روانی مزمن و ... هستند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، سیدمحمدهادی ایازی در مراسم افتتاحیه مرکز اقامتی مدل طبی زنان و زنان باردار مصرف کننده موادمخدر که امروز در دانشگاه علوم بهزیستی برگزار شد، گفت: واقعیتی که امروز در کشور وجود دارد، آن است که باید بپذیریم هم مخدر داریم و هم معتاد و متاسفانه گروه‌های جدیدی به جمع مبتلایان افزوده می‌شوند که نمی‌توان این مساله را کتمان کرد.

او ادامه داد: روزی در جامعه ایرانی سیگار کشیدن برای زنان قبح داشت، اما امروز نه تنها سیگار بلکه قلیان کشیدن در میان زنان نیز بسیار متداول و عادی شده است که این مسایل همگی مقدمات ورود به آسیب‌های متعدد دیگر همچون اعتیاد است.

معاون اجتماعی وزیر بهداشت ادامه داد: بسیاری از محافل و مراسم‌های شب‌نشینی مقدمه ورود به این آسیب‌ها هستند که در حال حاضر در جامعه آنها را مشاهده می‌کنیم.

ایازی در ادامه ضمن اشاره به آنکه قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر با رعایت ملاحظات از ارائه آمار تعداد زنان معتاد در کشور خودداری کرد، گفت: یکی از دغدغه‌های جدی ما این است که چرا باید تعداد قابل توجهی زن معتاد باردار در کشور داشته باشیم که هنگام زایمان، نوزاد معتاد به دنیا می‌آورند.

اوافزود: این مساله نظام سلامت را دچار مشکل دوچندان می‌کند، زیرا علاوه بر ارائه خدمات به منظور ترک مادر، باید نوزاد را نیز وارد چرخه درمان کنیم. این درحالی است که اگر نوزاد را ترک دهیم باید آن را به چه کسی تحویل داد؟ به مادری که اعتیاد داشته و با شیردهی به کودک موجب درگیری مجدد وی با اعتیاد می‌شود؟ و حتی اگر مادر را نیز ترک دهیم و اقدامات پیشگیرانه را لحاظ کنیم این سوال پیش می‌آید که این کودک می‌خواهد در چه شرایطی بزرگ شود؟

معاون اجتماعی وزیر بهداشت در ادامه ضمن تاکید بر آنکه معتاد بیمار است، گفت: البته قبول داریم برخی از معتادان علاوه بر بیماری مجرم هم هستند، زیرا معتاد متجاهر و یا معتادی که در سطح خیابان اقدام به خرده‌فروشی می‌کند، حتما مجرم است.

ایازی تاکید کرد: اصل مشارکت برای ما اهمیت زیادی دارد و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز همواره از نخستین جلسات این ستاد درصدد اجتماعی کردن مبارزه با موادمخدر بودند که این همان مشارکت برای نجات مبتلایان و پیشگیری از اعتیاد است.

او افزود: هنرمندان، ورزشکاران و اصحاب رسانه و همچنین مدیران با مشارکت و همراهی یکدیگر می‌توانند در این زمینه بسیار موثر عمل کنند.

معاون اجتماعی وزیر بهداشت، همچنین ضمن تاکید بر برون سپاری خدمات گفت: باید بپذیریم که از ما بهتر خود مردم هستند که می‌توانند این اقدامات را انجام دهند. به همین دلیل با توجه به آنکه در حال حاضر اقدامات بسیار ارزشمندی به وسیله مردم و بخش خصوصی در کشور در حال انجام است، باید برون‌سپاری را در دستور کار قرار دهیم. باید بپذیریم گروه‌های داوطلبی در سطح جامعه وجود دارند که دغدغه آنها سلامت مردم است.

او ادامه داد: باید کمک کنیم نجات اجتماعی در کشور ایجاد شود و همچنین شرایط مشارت اجتماعی را در کشور افزایش دهیم تا سازمان های مردم نهاد متعددی که در این حوزه در کشور فعال هستند، با یکدیگر همکاری کرده تا شاهد کاهش حداقلی آسیب باشیم. باید فرهنگ‌سازی کنیم و جامعه هنری در این زمینه باید ما را همراهی کند.

ایازی تاکید کرد: روزی اگر می‌خواستیم راجع به ایدز صحبت کنیم با خط قرمز های زیادی مواجه می‌شدیم و اگر می‌خواستیم سریالی همچون "پریا" را در کشور بسازیم، خط قرمزهای زیادی داشتیم، اما امروز صداو سیما از این مساله استقبال می‌کند و شاهد اثرات مثبت پخش چنین سریالی در جامعه هستیم.

معاون اجتماعی وزیر بهداشت در ادامه به آمار مبتلایان به ایدز در کشور اشاره کرد و گفت: تعداد افرادی که در حال حاضر در کشور مورد غربالگری‌های ایدز قرار گرفته‌اند حدود ۳۰۰۰۰ نفر است. این در حالی است که می‌دانیم تعداد مبتلایان به ایدز در کشور حدود ۱۰۰۰۰۰ نفر بوده و به عبارتی ۷۰ هزار نفر از مردم نه خودشان می دانند و نه ما به عنوان متولی سلامت می دانیم که آنها مبتلا به ایدز هستند.

ایازی ادامه داد: اگر نتوانیم از ظرفیت مردم، مشارکت اجتماعی در تمامی اجزا، رسانه ها، جامعه هنری و ... در راستای مبارزه با اعتیاد و کاهش آسیب استفاده کنیم، نمی‌توانیم به اهداف خود در این حوزه دست یابیم وهمچنان شاهد رشد اعتیاد در میان زنان و تولد دوباره نوزادان معتاد خواهیم بود. لذا هنرمندان، خبرنگاران، مدیران و تمامی فعالان در کشور باید برای رسیدن به این اهداف با یکدیگر مشارکت کنند.

20106

کد خبر: 676020

وب گردی

وب گردی