دولت در 2راهی نصب فیلتر دوده یا معامله روی سلامت مردم/ تهران بدون دوده رویا نیست

نشست بین المللی «تهران، شهر بدون دوده» در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد. در این نشست چهره‌های مختلف بین‌المللی صاحب نظر در عرصه کاهش آلودگی هوا و کارشناسانی از یونسکو به ارائه نقد و نظر درباره کاهش دوده در تهران پرداختند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از روابط عمومی شزکت کنترل کیفیت هوا، ‌سالن کهربای دانشگاه صنعتی شریف از صبح چهارشنبه 17 شهریور، میزبان چهره‌های علمی و اصحاب رسانه‌ای بود که نسبت به وضعیت فعلی دوده در تهران نگرانند و امیدوارند اقدامات دولت و شهرداری تهران بتواند تهران را به شهری بدون دوده تبدیل کند. دوده که خروجی اصلی موتورهای دیزلی فرسوده است، ‌حاصل فعالیت 230هزار کامیون، مینی‌بوس و اتوبوسی است که در تهران بدون توجه به شاخص‌های زیست محیطی تردد می‌کنند و هر روز آسمان شهر را آلوده می‌کنند.

«وحید حسینی» مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در نشست «تهران، شهر بدون دوده» طی سخنانی اعلام کرد: امروز هیچ کجای تهران و شهرهای بزرگ از آلودگی هوا در امان نیست. اندازه‌گیری‌ها نشان می‌دهد در جای جای شهر تهران طی 2 سال اخیر میانگین آلاینده‌ها 2 تا 3 برابر حد مجاز بوده است. سال گذشته طی ماه‌های آذر و دی 22 روز متوالی آلودگی هوا در حد ناسالم برای گروه‌های حساس بود و این اثرات منفی بسیاری بر زندگی مردم گذاشت.

به گفته این استاد دانشگاه صنعتی شریف، دوده خطرناک‌ترین ذره معلق در آسمان پایتخت است که 10 درصد از ترکیب کل ذرات معلق شهر را شامل می‌شود. این دوده بطور کامل توسط بشر از منابع ثابت و متحرک تولید می‌شود و باعث شکل‌گیری بخش اعظم ذرات معلقی می‌شود که آلاینده اصلی شهر هستند. امروز 230هزار کامیون و مینی‌بوس فرسوده در معابر عمومی تردد می‌کنند که هیچ قانونی برای مجاب کردن آنها به نصب فیلتر دوده وجود ندارد. از سویی قرار است از ابتدای مهرماه نصب فیلتر دوده، شرط اصلی تولید و واردات خودروهای دیزلی شود. در این راه سازمان محیط زیست مصمم است روی فیلتر دوده پافشاری کند اما دولت فقط استانداردهای یورو در کیفیت ساخت را دنبال می‌کند و بحث میزان آلایندگی آنها مغفول مانده است.

حسینی تاکید کرد:‌ پیام اصلی نشست «تهران، شهر بدون دوده» این است که دولت باید تصمیم جدی بگیرد و پیشنهادهای صنعتی‌ها برای تأخیر در نصب فیلتر دوده را نپذیرد. در واقع دولت یا باید الزام نصب فیلتر دوده روی خودروهای دیزلی را عملی کند و گامی برای هوای سالم شهرها بردارد یا تبعات مخاطره آمیز انتشار دوده را در کشور بپذیرد.

به گفته او، امروز برخی تأکید می‌کنند که باید استاندارد تاریخ گذشته EEV به جای فیلتر دوده عملی شود اما اسناد زیادی داریم که نشان می‌دهد این استاندارد فاصله زیادی با هوای سالم و شرایط نصب فیلتر دوده دارد. ما یا باید فیلتر دوده را روی دیزل‌ها نصب کنیم یا هزینه‌های چند برابری کنار گذاشتن آن بر روی سلامت مردم را بپردازیم.

این چهره علمی کشور گفت: امروز پرسشی که از دولت داریم این است که چرا منافع کوتاه مدت چند خودروساز که با یک اشاره تحریم‌کنندگان کشور را رها کردند و صنعت خودرسازی کشور ما را دچار خسارت بسیار کردند،‌ باید با سلامت 78 میلیون ایرانی معامله شود؟ او در این باره به رسوایی سال گذشته فولکس واگنی اشاره کرد که با زیرپا گذاشتن قانون برای شهروندان اروپا دل نسوزاند و حالا قرار است زیر سایه استاندارد EEV برای ایرانی‌ها دل بسوزاند!

حسینی افزود:‌ اگر امروز کامیون‌ها و اتوبوس‌های بدون فیلتر دوده را وارد کردیم، بی شک این چرخه تا 10 سال آینده ادامه می‌یابد و هر زمستان باید جلوی مردم سرکج کنیم و نتوانیم آلودگی هوا را کنترل کنیم. وی مقاومت سازمان محیط زیست در برابر برخی خودروسازان را ستون و آن را از جنس همان مقاومتی دانست که در سال 82 به عدم تولید پیکان و الزام نصب کاتالیست روی خودروها منجر شد.

20106

کد خبر: 676026

وب گردی

وب گردی