تعداد پزشکان متخصص و فوق تخصص یک دهم نیاز کشور است

وزیر بهداشت گفت: در حال حاضر تعداد فارغ التحصیلان مقاطع تخصصی و فوق تخصصی یک دهم نیاز کشور است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از میزان،سید حسن هاشمی در حاشیه بازدید از روند برگزاری آزمون دانشنامه تخصصی و فوق تخصصی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با بیان اینکه در این آزمون ۳ هزار و ۶۰۰ نفر شرکت دارند، افزود: داوطلبان در دو مرحله آزمون می دهند که مرحله اول کتبی و مرحله دوم عملی است که چهار روز به طول می انجامد و سخت تر از آزمون کتبی است.

او گفت: افرادی که در آزمون بورد فوق تخصصی حضور دارند، تمام مراحل قبلی را گذرانده اند و پس از اخذ مدرک تخصص خود، بین ۴ تا ۸ سال در مناطق محروم طرح خود را سپری کرده و پس از آن به دوره های فوق تخصصی راه یافته و ۳ سال تحصیل کرده اند و در نهایت در آزمون بورد فوق تخصصی شرکت کرده اند که برخی از آنها در سنین ۴۵ یا ۵۰ سال قرار دارند.

هاشمی با اشاره به دشوار بودن رشته پزشکی، گفت: در رشته های پزشکی باید به صورت مستمر تحصیل کرد و بقیه عمر پزشکان تا زمانی که طبابت می کنند باید با کتاب، مقاله، منابع علمی به روز و همایش های علمی سپری شود.

وزیر بهداشت ظرفیت پذیرش را همان ظرفیت اعلام شده عنوان کرد و افزود: به دلیل عدم توسعه فضاهای آموزشی در سالهای گذشته و تبدیل شدن بسیاری از بیمارستان های آموزشی به درمانی، ظرفیت پذیرش بالایی وجود ندارد مگر اینکه زیرساخت ها را توسعه دهیم که بسیار ضروری است و در برخی از رشته های مانند جراحی مغز، چشم، گوش، حلق و بینی و ارتوپدی در کشور کمبود وجود دارد و مردم در سراسر کشور به ویژه در نقاط دوردست و مرزی نیازمند حضور این متخصصان هستند.

هاشمی اضافه کرد: در حال حاضر تعداد فارغ التحصیلان مقاطع تخصصی و فوق تخصصی یک دهم نیاز کشور است فرض کنید اگر به ۶۰۰ جراح مغز نیاز باشد سالانه ۶۰ نفر فارغ التحصیل می شوند و اگر بخواهیم بیش از این به محیط های آموزش فشار بیاوریم، کیفیت آموزش کاهش خواهد یافت و کمتر از استانداردها خواهد بود.

وزیر بهداشت در خصوص امکان بورسیه شدن متخصصان و فوق تخصص های پزشکی نیز گفت: اگر بخواهیم بورسیه کنیم باید به دانشگاه های داخلی بورسیه کنیم زیرا کیفیت و سطح آموزش در ایران بالا است و بیمارهای بومی در کشور وجود دارد به عنوان نمونه ایران از نظر تصادف ها در رتبه بالایی قرار دارد که می تواند در آموزش دوره های تخصصی و فوق تخصصی موثر باشد.
او ابراز امیدواری کرد که در فرصت ایجاد شده پس از برجام بتوان از سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای توسعه و ایجاد بیمارستان های مجهز آموزشی استفاده کرد تا کمبودهای کشور به سرعت برطرف شود.


وزیر بهداشت با بیان اینکه هیچ فردی نمی تواند استاد دانشگاه های علوم پزشکی شود مگر اینکه مدرک بورد تخصصی و فوق تخصصی را داشته باشد، افزود: این آزمون، بورد ملی است که از چندین آزمون مانند آزمون های سالانه ارتقاء تشکیل شده و امروز شاهد آزمون نهایی هستیم.

20106

کد خبر: 676387

وب گردی

وب گردی