تشکیل پرونده الکترونیک سلامت برای ٥٠ میلیون نفر

 دکتر هاشمی شب گذشته با حضور در برنامه «نبض» شبکه خبر مهم ترین پرسش ها پیرامون حوزه بهداشت و درمان کشور را پاسخ داد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل ازسلامت آنلاین متن کامل این گفتگو به این شرح است:

یکی از گلایه هایی که مردم دارند از برخورد بد با همراهان بیمار در بیمارستان ها و مراکز درمانی است و همینطور اینکه پزشکان وقت کافی برای بیمار نمی گذارند، چه راهکاری در این باره وجود دارد؟

البته اختلاف سلایقی در این باره هست، اما آنچه مهم است این نکته است که از نظر علمی نظر سنجی هایی که در ارکان دولت و خارج از دولت انجام شده است، از رضایتمندی مردم از حوزه سلامت حکایت دارد .آنچه ما مشاهده می کنیم برخورد احترام آمیز پرستارها، ماماها، پزشکان و کادر درمان به بیماران است و بیاد هم چنین باشد ، البته من نفی نمی کنم که ازدحام جمعیت و کمبود امکانات موجب این می شود که حقوق شهروندان آنگونه که باید و شاید رعایت نشود. شما همین موقع شب تشریف ببرید دربیمارستانهای مهم پایتخت، ملاحظه می کنید تخت کم است، اورژانس ها شلوغ است ، تعداد پرسنل متناسب با زحمتی که به عهده دارند نیست، و در برخی شهرهای ما متخصص و فوق تخصص به تعداد کافی وجود ندارد.البته شاید در دوره آموزش هم به اندازه کافی آموزش نمی دهیم و یا فراگیری کمتر است، نمی توانیم اینها را نفی کنیم .

راهکار چیست آقای دکتر، به هر حال مریض وقتی مراجعه می کند به پزشک دغدغه بیماری دارد و انتظار دارد در باره بیماری با او حرف بزنند.

ببینید بخشی از این مشکل شخصی است. یعنی به آموزش های خانوادگی ما بستگی دارد و به محبت و توجه به مردم که من معتقدم در اکثریت قریب به اتفاق جامعه پزشکی ما هست. بخشی از آن هم که ممکن است تخلف باشد و باید بر اساس قوانین با آن برخورد می کنیم، اما قبل از آن باید ابزارش را هم فراهم کرد. گاهی در مورد پرستاران ، پزشکان و کادر درمان احترامی را که باید بگذاریم نمی گذاریم. همه چیز پول نیست. بالاخره کادر ردمان فضای مناسب و احترام لازم می خواهند . شما اکنون در بیمارستان های ما بروید اساتید ما که دارای رتبه های بین المللی هستند، یک اتاق و یا فضای مناسب ندارند و در درمانگاه های شلوغ خدمت می کنند ، مگر یک پزشک در هر ساعت چند بیمار را باید ببیند؟ در هر ساعت در بیمارستان دولتی چه تعداد بیمار را باید ببیند؟ یک پرستار باید مراقبت از چند بیمار را عهده دار شود. ۳ نفر، ۴ نفر، ۵ نفر، گاهی تا ۱۴ مریض را یک پرستار مراقبت می کند.

وقتی می گوییم ما نزدیک به ۲۰۰ هزار پرستار کم داریم یعنی همین مساله فشار کار بر سایر پرسنل را مضاعف کرده و شاید موجب برخورد نادرست کادر درمانی نسبت به بیماران و نارضایتی همه شده است. به نظر من این مشکل ناشی از کم توجهی در گذشته است و در عین حال توجه دولت ها و مجالس آینده را می طلبد که به این حوزه یسیار مهم عنایت بیشتری کنند.ضمن اینکه باید به اخلاق و ترویج آن در جامعه هم تاکید زیاد شود تا با کمک هم به سرمنزل مقصود برسیم.

گاهی این شکایت ها به خاطر برخورد برخی پزشکان است که بیمار را ناراضی می کند.

من نفی نمی کنم، بیشترین شکایت ها از پزشکان به دلیل عدم توضیح و توجیه پزشکان به بیماران است که این نقد وارد است، این حق مردم است که ما وقت بیشتری بگذاریم و برایشان توضیح دهیم ، اگرچه در کنار این موضوع کهولت سنی و نیز فشار کار مضاعف را هم باید در نظر گرفت. من معتقدم در گروه پزشکی افرادی سلیم النفس و علاقه مند و با محبت بسیار بسیار وجود دارند.

برخی همراهان بیمارهم از برخورد پزشکان و عدم پاسخگویی آنها شکایت دارند، گاهی لازم است همراهان بیمار در جریان بیماری قرار گیرند .

ریشه مشکل این است که ما ایرانی ها در همه زمینه ها صاحب نظریم و در امور پزشکی هم این گونه هستیم. به هرحال مداخله در امور پزشکی و پروسه درمان در ست نیست . البته حق همراه بیمار است که در باره بیمارش بداند و توضیح بخواهد، اما حضور در ای سی یو و سی سی یو به هیچ وجه درخواست منطقی نیست. پزشک یا پرستار برای یک نفر باید توضیح دهد نه برای یک خانواده و طایفه. یک مقدار هم قبول کنیم مشکل از این طرف است و کلا توقعات در این حوزه بسیار بالاست.

در برخی موارد هم بیماران و همراهان آنها از برخورد توهین آمیز کادر پرستاری گله مندند.

توهین در هیچ شرایطی پذیرفتنی نیست و قطعا با خاطیان( چه ارائه دهندگان خدمت و چه دریافت کنندگان خدمت) برخورد می شود و ما حتی کمیته رسیدگی به تخلفات کادر پزشکی را هم در بیمارستان ها و دانشگاه های علوم پزشکی تشکیل داده ایم ،اگرچه همراهان بیمار نیز باید شرایط خاص کادر درمانی را درک کنند.

گزارش های میدانی ما حاکی از معطل شدن بیماران در اورژانس ها و نبود تخت های کافی برای بستری است. در این مورد چاره ای اندیشیده شده است؟

ببینید کمبود هست، اما در این دولت در مقایسه با قبل که سالانه ۱۸۰۰ تخت بیمارستانی تحویل می شد، ما قول داده ایم ۲۱ هزار تخت بیمارستانی را تا پایان دولت در اختیار بیماران قرار دهیم و تمام تلاش خود را می کنیم به این وعده عمل کنیم؛ ما در تلاشیم تا تختهای بیمارستانی را نسبت به دولتهای قبلی ۵ تا ۶ برابر بیشتر کنیم . البته توانایی ما همین مقدار است. من در هر حال فکر می کنم گزارش هایی که رسانه ها از کمبودهای حوزه سلامت تهیه می کنند خیلی مفید است ، ولی برای سیاسگذاران که حرف ما هم خریدار بیشتری پیدا کند که باید حوزه سلامت را در اولویت بیشتر قرار دهند.

شما ببینید در برخی شهرستان ها در طول ۵۰ سال گذشته ما یک بیمارستان جدید نداشتیم ، خوب دلیل آن این است که سلامت هیچ وقت جزو اولویت ها نبوده است. در این حوزه دولت و مجلس و اساسا کل نظام باید همتی وافر داشته باشند و به تجویز مسکن بسنده نکنند و اگر همین مسیر را ما طی ۱۰ یا ۱۵ سال اینده ادامه بدهیم و در عین حال بخش خصوصی را حمایت کنیم ، اتفاق بزرگی خواهد افتاد.

حمایت از بخش خصوص به منزله آسیب به جیب مردم و بی توجهی به هزینه های مردم نیست . نه، ما می گوییم همانطور که بخش خصوصی را در تلفن و جاده و ریل و پتروشیمی و مخابرات و گاز و نفت حمایت کرده ایم ، در حوزه سلامت هم همین کار را بکنیم. هزینه ها را حساب کنیم و یک سود منطقی پرداخت کنیم ، بعد هم بیمه ها را تقویت کنیم تا بتواند خرید خدمت کنند و این فاصله قابل توجه را در بخش خصوصی و دولتی از بین ببریم. در این دولت مساله بهداشت جزو اولویتهای اصلی بوده و به دنبال حمایت از بخش خصوصی هستیم تا هزینه های مردم کاهش یابد و البته بر میزان خدمات بهداشتی کشور نیز افزوده شود. برای مثال در استان خوزستان ما به دنبال افزایش تختهای بیمارستانی هستیم ، این در حالی است که بعد از جنگ هیچ بیمارستان و یا تختی در این شهرستان اضافه نشده است.

بار آخر که به برنامه نبض آمدید، قول دادید تا پایان دولت ساخت ۱۰ بیمارستان هزار تختخوابی را شروع کنید، چند تا را شروع کردید؟

ما حدود سه بیمارستان ۱۰۰۰ تختخوابی را شروع کرده ایم اما من مطمئن نیستم پروژه خوب پیش رود. ۳ بیمارستان دیگر هم این هفته در شورای اقتصاد باید تصویب شود ولی باید همه دست به دست هم دهند و همه باید کمک کنند. این مشکل سیاستمداران ماست، ما حاضریم از بخش انرژی و آب و فاضلاب و راهسازی حمایت کنیم اما وقتی می رسد به حوزه بیمارستان سازی دولت حاضر نیست بازگشت سرمایه اولیه سرمایه گذار را گارانتی کند. سرمایه گذار به دنبال بازگشت سرمایه اش است و وزارت اقتصاد ما باید بازگشت سرمایه او را تضمین کند ولی تاکنون نتوانسته ایم چنین تضمینی بدهیم.

مشکل کمبود پرستار تاکنون حل نشده ، آیا مجوز استخدام به جایی رسیده است؟

بله این هم یکی از مشکلات دوره ما بود و متاسفانه در زمینه استخدام پرسنل بیمارستانی اتفاق خاصی نیفتاده است.ما حدود ۱۰۰ هزار پرسنل داریم که ردیف حقوقی ندارند و از محل درآمد بیمارستان ها حقوق می گیرند. این شیوه همه دولتهای پیشین بوده است که استخدامی نداشته باشند، زیرا معتقد بودند با استخدام نیرو دولت متورم می شود . ولی وقتی من بناست خدمتی ارائه کنم که با جان انسان ها سرو کار دارد، حداقل در ازای یک بازنشسته که باید بتوانم نیروی جایگزین استخدام کنم ، چون خدمت که تعطیل نمی شود. در همین طرح تحول سلامت نزدیک ۱۱ میلیون نفر را بیمه کردیم، در قالب طرح تحول خدمات زیادی هم اضافه شد، هزینه ها هم کاهش یافت ، تا امروز بالغ بر ۱۰ هزار تخت بیمارستانی اضافه شده، ولی ما فقط مجوز استخدام ۷ هزار نفر را گرفتیم که در بیمارستان های جدید استخدام شوند و یک مجوز ۱۷ هزار نفری که هنوز آزمون نداده اند. برای همان ۷ هزار تا هم ما ریالی نتوانسته ایم بودجه دریافت کنیم . امیدواریم که در سال جدید بتوانیم نیرو جذب کنیم زیرا در زمینه کمبود نیرو با چالش جدی روبرو هستیم.

آقای دکتر در زمینه کمبود تخت های بیمارستانی در اورژانس ها چه راهکاری وجود دارد؟

در این دولت به اندازه کل عمر بهداشت و درمان این کشور تخت های ای سی یو اضافه شده است . ۴۰ هزار تخت فرسوده را عوض کردیم. شما همین حالا بروید در بیمارستان هزار تختخوابی امام خمینی ببینید ۱۰ تا تخت خالی هست؟ یا همین موقع قول می دهم حتما در اورژانس بیمارستان ۲۰۰ بیمار وجود دارد. متاسفانه بیمارستانهای ما توسعه پیدا نکرده اند و هرآنچه در حال حاضر موجود است مربوط به قبل از انقلاب بوده و بعد از انقلاب، بیمارستان زیادی به مجموعه بیمارستانهای کشور اضافه نشده، این در حالیست که جمعیت کشور نسبت به قبل از انقلاب حداقل دو برابر شده است. در اطراف تهران موقعی که ما آمدیم قریب دو میلیون نفر یک تخت بیمارستانی نداشتند، الان بروید ملارد یا شهر قدس، ما یک سال است بیمارستان سازی را شروع کرده ایم ولی این شهرها چند دهه است ایجاد شده اند و برای درمان شان فکری نشده بود.

مشکل پرداخت های با تاخیرهم از جمله گلایه های کادر درمان است. برای این مشکل چه باید کرد؟

بله ما در اورژانس کسانی را داریم که ماهی ۵۰۰ ساعت کار می کنند که این مساله به دلیل کمبود نیرو است، از سوی دیگر حقوق این نیروها دیر پرداخت می شود؛ آن ۱۰۰ هزار نفری را که ما حقوقشان را می دهیم تا این لحظه نتوانسته ایم تامین کنیم؛ ما منتظر بیمه ها هستیم و بیمه ها هم که در حال حاضر با کمبود نقدینگی روبرو هست . در حال حاضر کادر بهداشتی برای چند ماه است که حقوقی دریافت نکرده، ما حدود ۸ هزار میلیارد از سازمان بیمه سلامت و ۲ هزار میلیارد تومان از سازمان تامین اجتماعی طلب داریم و منتظریم تا هرچه زودتر این مطالبات را دریافت کنیم. متاسفانه قانون اجرا نمی شود، قانون تصریح کرده که بیمه ها باید ۶۰ درصد مطالبات مراکز درمانی را تا دو هفته و باقی را حداکثر تا سه ماه بپردازند. من ممنونم از دولت و مجلس که مصوب کرد ۸ هزار میلیارد تومان را از طریق اوراق مشارکت به بیمه ها بدهند و امیدواریم این اوراق زودتر به پول تبدیل بشود.

مشکل اختلاف حقوق پزشکان و پرستاران در چند هفته اخیر خیلی خبر ساز شد و در شبکه های مجازی هم بازتاب زیادی داشت، این فاصله چگونه است؟

در این مورد دو نکته وجود دارد؛ تفاوت در میزان حقوق با توجه به نوع مشاغل همیشه بوده و طبیعی است که دستمزد پزشکان با پرستاران فرق داشته باشد، این دولت در رابطه با ماماها و پرستاران عزیز نسبت به دولتهای پیشین بهتر عمل کرده و کارانه پرستاران حداقل ۲ تا ۳ برابر افزایش داشته است . ولی فاصله حقوقی آنها با پزشکان قابل توجه است و آن هم به خاطر ساختار نظام پرداخت ماست.

نکته دوم این است که واقعا در حق پزشکان هم نباید بی انصافی کرد. ببینید شاید هیچ کس باور نکند که در این کشور پایه حقوق پزشکان و متخصصان بعد از فارغ التحصیل شدن اینقدر کم باشد . حقوق پزشکان در واقع دو قسمت است ؛ نخست پایه حقوق است که بین یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان متغیر است . من از یک کارگر مزرعه پرسیدم چقدر حقوق می گیرد، گفت روزی ۴۵ هزار تومان بعلاوه دو هزار تومان پول ناهار، خوب این پایه حقوق برای یک متخصص خجالت آور نیست؟

قسمت دوم حقوق پزشکان، کارانه آنهاست که بر اساس قانون بیست و یک سال پیش خودگردانی بیمارستان ها ، مصوب شد پزشکان به ازای هر ویزیت ۳۰ درصد حق العلاج دریافت کنند و در ازای هر عمل ۳۰ درصد بگیرند و این قسمت است که هم حقوق پزشکان را بیشتر کرده و هم به درآمد دولت کمک می کند. یعنی اگر پزشکی دو تا عمل کرد، دو تا ۳۰ درصد دریافت می کند، اگر تا دو نصف شب در بیمارستان ماند و عمل کرد به ازای تعداد عمل هایش سهم ۳۰ درصدی را می گیرد. دولت، امروز از محل این قانون ۲۶ هزار میلیارد تومان درآمد کسب می کند. حال اگر این کارانه را ما پرداخت نکنیم چه می شود؟ پزشک متخصص می رود در بخش خصوصی و ۵ تا ۱۰ برابر بیشترمی گیرد. مردم چه می کنند؟ آنها هم مجبورند بروند و پول بیشتری از جیب پرداخت کنند. من تاکید می کنم تا زمانی که متخصص و فوق تخصص به اندازه کافی نداریم این شیوه پرداخت به نفع همه است و زمانی که نیروی متخصص تربیت کردیم و روانه بازار شدند، میزان دریافت ها خود به خود تعدیل خواهد شد . اکنون به دلیل کمبود متخصص یک نفر جای ۵ نفر کار می کند. در هر حال عرض من این است این دریافتی بر اساس قانون بیست و یک سال پیش است و البته نه اینکه قابل تغییر نباشد، اما نباید احساسی برخورد کنیم . تغییر این قبیل قوانین در سیستم بهداشت و درمان پیچیدگی های خود را دارد ، باید به دور از شعار و احساسات و با توجه به امکانات موجود تصمیم گیری شود. اداره کردن این بخش بسیار سخت و پیچیده است. ضمن اینکه من تاکید می کنم شاید ۴ درصد از پزشکان درآمد ۵۰ میلیونی داشته باشند و بقیه کادر درمانی چنین درآمدی ندارند و اگر این تعداد بیرون کار می کردند، طبیعتا درآمد بشتری کسب می کردند.

در زمینه گرانی دارو هم به نظر می رسد مشکلاتی در پوشش بیمه ای وجود دارد؟

در زمینه دارو هم واقعا کارهای بزرگی با حمایت مجلس انجام شده و اکنون حدود دو هزارمیلیارد تومان برای بیماران صعب العلاج و بیماران خاص هزینه می شود. ولی به هر حال بیمه ها ارزان ترین قیمت دارو را تضمین می کنند، حال اگر کسی داروی خارجی می خواهد باید تفاوت قیمت آن را بپردازد، من هم قبول دارم که باید میزان حمایتها بیشتر شود اما متاسفانه بضاعت بیمه ها محدود است، کاری که باید دولت و مجلس انجام دهند حمایت از فقرا و بی بضاعت هاست، دولت در جهت حمایت از تولید داخل از برندهای داخلی حمایت می کند.

آقای دکتر در حوزه سلامت اتفاق های بزرگی طی این سه سال افتاده، مهمترین دستاوردهای این حوزه را چه می دانید؟

من البته نمی خواهم و دوست ندارم از کارهای انجام شده بگویم اما برای قوت قلب همکارانم در حوزه سلامت و بهداشت که کارهای بزرگی انجام داده اند به چند نکته اشاره می کنم ، از بهورز گرفته تا مراقبان سلامت ، پایگاه های بهداشت، خانه های بهداشت و مراکز جامع خدمات سلامت . امروز که می آمدم یکی از همکاران پیامی فرستاد که پرونده الکترونیک برای ۵۰ میلیون نفر صادر شده که کار ارزشمندی است و آثار آن را در سال های آینده خواهیم دید و من همین جا از یکایک همکارانم در همه دانشگاه های علوم پزشکی تشکر می کنم .

اولین کار مهم دولت کاهش هزینه های درمان مردم بود که دولت در این زمینه موفق شد و مردم در این زمینه خیلی آرامش پیدا کردند . بالاخره ۱۱ میلیون حتما نداشتند که بیمه نبودند، چرا که وقتی رایگان شد، بیمه شدند. گزارشی که رییس محترم سازمان بیمه سلامت دادند نشان می داد ۸۵ درصد این ۱۱ میلیون درآمد زیر یک میلیون داشته اند. خوب این کار خیلی بزرگی بود که انجام شد .خاطرتان هست زمان اجرای طرح همه می گفتند این طرح زمین می خورد و ۶ ماه ادامه پیدا نمی کند. خوب همه باید کمک کنند که طرح ادامه پیدا کند. باز آیه یاس می خوانند که سه سال بعد ، ۴ سال بعد ، خوب همه کمک کنند طرح زمین نخورد. خیلی خوب نیست ما کمک نکنیم که طرح شکست بخورد بعد بگوییم دیدید ما درست گفتیم! همه باید کمک کنند. این حوزه مشکل مردم است، مردم هر دردی را ممکن است تحمل کنند ولی برای سلامت خود و عزیزانشان از جان و مال خود می گذرند .

در موضوع دارو چقدر مردم به آرامش رسیده اند. مردم فرش و ماشین خود را می فروختند، پول دستشان بود ولی دارو گیرشان نمی آمد و اینها دستاوردهای بزرگی است که با یاری خدا و تلاش همه همکاران من در وزارت بهداشت و مجلس و دولت و همه کسانی که سلامت مردم دغدغه شان است،حاصل شده است.

برای درمان ناباروی هم کار بزرگی انجام شده است؟

قبل از اینکه این پاسخ را بدهم در باره موضوع زایمان دریکی از بیمارستان های استان البرز که من یک ماه و نیم پیش رفتم ، یک حاشیه سازی غلطی انجام شد، من گفتم در بازدیدی که در دفعه قبل از این بیمارستان داشتم مردم روی زمین زایمان می کردند، اما الان حدود ۷۰۰ تخت بیمارستانی ایجاد شده است. منظور من همان بیمارستان بود و اصلا من این اخلاق را ندارم که با مسئولان پیشین مقایسه کنم . البته من شرمنده ام که بگویم اکنون هم جاهایی را می شناسم که مردم به دلیل نبود تخت بیمارستانی در شرایط سختی زایمان می کنند ، ولی من خوشحالم که اعلام کنم دو هفته دیگر ۵۰۰ اتاق زایمان ویژه درسراسر کشور به بهره برداری می رسد. در مورد ناباروری هم با وجود اینکه بودجه ای بدان اختصاص نیافته ولی از محل صرفه جویی توانستیم ۸۵ درصد هزینه های درمان بیماری را بپردازیم و امیدوارم دستاوردهای طرح تحول سلامت برای مردم آرامش ایجاد کند و آنها کمتر دغدغه بیماری و سلامت خود را داشته باشند

20106

کد خبر: 676433

وب گردی

وب گردی