170هزار فرصت شغلی توسط تعاونی ها در سه سال گذشته ایجاد شد

معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه این تعاونی ها تا کنون یک میلیون و ۶۵۰ هزار شغل ایجاد کرده اند ادامه داد: ۱۴ هزار و ۲۰۰ تعاونی در دوره سه ساله دولت یازدهم تاسیس شد که حدود ۱۷۰ هزار شغل ایجاد کرده اند.

به گزارش ایسکا نیوز از روابط عمومی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سید حمید کلانتری که شامگاه روز گذشته در گفت و گوی ویژه خبری با اشاره به اینکه بخش تعاون در کشورمان دوره 80 ساله را سپری کرده است افزود: عمده رشد این بخش پس از انقلاب بوده است.

وی با بیان اینکه تعاونی ها در سه گرایش اصلی تولیدی، توزیعی و خدماتی مشغول کارند، افزود: حدود 52 درصد تعاونی ها تولیدی ، 19 درصد توزیعی و 29 درصد تعاونی ها، خدماتی هستند.

معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه در حوزه کشاورزی بیشترین نوع تعاونی ها را داریم گفت: 24هزار تعاونی در این حوزه داریم و در حوزه صنعت 17 هزار و 700 تعاونی و 1700 تعاون معدنی و در حوزه تعاونی های تامین نیاز هم 1630 تعاونی و 11 هزار و 400 تعاونی مسکن و حدود 5 هزار تعاونی مصرف داریم.

کلانتری افزود: 10 تا 11 میلیون عضو تحت پوشش این تعاونی ها هستند.

وی با بیان اینکه این تعاونی ها تا کنون یک میلیون و 650 هزار شغل ایجاد کرده اند ادامه داد: 14 هزار و 200 تعاونی در دوره سه ساله دولت یازدهم تاسیس شد که حدود 170 هزار شغل ایجاد کرده است.

کلانتری گفت: تولید 18 درصد گوشت قرمز ،22 درصد گوشت مرغ، 19 درصد تولیدات باغی، 90 درصد صید صیادی، 65 درصد پرورش میگو ، حدود 70 درصد حمل نقل شهری و حمل و نقل جاده ای درحوزه تعاون است.

معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: دو میلیون و 800 هزار واحد مسکونی توسط تعاونی ها ساخته شده که یک میلیون واحد آن مسکن مهر است.

معاون امور تعاون وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه قوانین موجود در تعاون، قوی هستند گفت: لایحه پیشنهادی می خواهد با تجمیع چند قانون در حوزه تعاونی، قانون جامعی را به وجود بیاورد.

کلانتری با اشاره به اینکه دولت جدید در تنظیم لایحه پیشنهادی اصلاح قانون تعاون نقش نداشته است گفت: در سال 93 اصلاحیه ای بر قانون تعاون ایجاد شد که جایگاه اتاق را تقویت کرد و اکنون اتاق تعاون از نظر قانونی هم شان اتاق بازرگانی در مجامع می تواند حضور داشته باشد.

کلانتری افزود: دولت در پی ایجاد محدودیت برای نقش تعاونی ها نیست و از تعاونی ها حمایت می کند.

وی گفت: دولت باید با اولویت واگذاری ها به بخش تعاونی و خصوصی، کوچک سازی شود.

معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با 31 استاندار در دو سال گذشته تفاهم نامه امضا کردیم و ستاد عالی تعاون را تشکیل دادیم تا مشکلات و مسایل تعاونی ها را پیگیری کنند.

وی افزود: با 17 وزارتخانه ،‌ سازمان و دانشگاه ها هم در خصوص تقویت بخش تعاونی ها ،‌ تفاهم نامه امضا کردیم.

کلانتری با بیان اینکه برخی از شرکت های تعاونی ثبت شدند اما فعال نشدند گفت: اکنون حدود 102 هزار تعاونی فعال داریم.

معاون ربیعی با بیان اینکه اقتصاد تعاون، درون زا، عدالت محور و مردم گرا است گفت: اکنون به سمت گسترش تعاونی های دانش بنیان در حرکتیم.

وی افزود:500 تعاونی دانش بنیان تشکیل شده که از این تعداد 150 تعاونی به تائید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری رسیده است.

کلانتری با تاکید بر اینکه باید نگاه به تعاون تغییر کند و آن را باور کنیم افزود:‌ پیشنهاد تشکیل بانک قرض الحسنه تعاونی را داده ایم و رئیس کل بانک مرکزی هم موافقت کلی کرده است.

معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: با آموزش و توانمندسازی باید تعاونی ها را تقویت کنیم.

کلانتری با بیان اینکه تعاونی ها عرصه بسیار مناسبی برای اجرای اهداف اقتصاد مقاومتی است گفت: به ستاد اقتصاد مقاومتی پیشنهاد داده که در سه سال با پیش بینی 7 هزار و 500 میلیارد تومان می توانیم 480 هزار شغل در بخش تعاونی ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه می توانیم بانک های تعاونی سهامی عام تاسیس کنیم و در بورس وارد شوند، افزود: بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی هم از این موضوع حمایت کنند.

402/602

کد خبر: 676453

وب گردی

وب گردی