قاچاق کالا در حال تغییر ماهیت به فساد اقتصادی است

دادستان تهران با انتقاد از این که از نظر برخی، کالای قاچاق جرم کم اهمیتی محسوب می‌شود، تغییر ماهیت جرم قاچاق به فساد اقتصادی را زمینه مناسبی برای تشدید مبارزه با قاچاق کالا دانست.

به گزارش ایسکانیوز، عباس جعفری دولت آبادی، در سومین نشست دادستانی تهران با موضوع قاچاق کالا که با حضور برخی معاونان دادستان، مسئولان و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی مرتبط با موضوع قاچاق برگزار شد، گفت: این حجم از توجه رسانه‌ ها به موضوع قاچاق کالا، موید آن است که از نظر مسئولان اهمیت قاچاق کالا از یک جرم عادی و تعزیراتی فراتر رفته و آثار منفی آن از منظر عموم به حدی رسیده که ماهیت آن در حال بدل شدن به فساد اقتصادی است.

وی با انتقاد از این که از منظر برخی، کالای قاچاق جرم کم اهمیتی محسوب می‌شود، تغییر ماهیت جرم قاچاق به فساد اقتصادی را زمینه مناسبی برای تشدید مبارزه با قاچاق کالا دانست.

دولت آبادی این تغییر رویکرد عمومی نسبت به جرم قاچاق کالا را زمینه ساز تسهیل و تسریع در مبارزه با این فساد اقتصادی دانست و بر این اساس، از اعضای جلسه خواست ضمن هماهنگی و همکاری با یکدیگر، از خنثی کردن اقدامهای یکدیگر خودداری کنند.

ایجاد سامانه الکترونیکی تبادل اطلاعات کالاهای قاچاق توسط دستگاه‌های مسئول در مبارزه با آن، از جمله موضوعهایی بود که مورد توجه قرار گرفت و برخی اعضای جلسه ضمن اطلاع‌ رسانی پیرامون سامانه‌ های الکترونیکی موجود و سامانه‌ های در دست اجرا در سازمان متبوع، برنامه‌ ریزی جهت دسترسی کلیه‌ دستگاه‌ های مرتبط به این سامانه‌ ها مورد تاکید قرار دادند.

مزیت این سامانه‌ ها، نظارت بر انبارها و شناسایی کالاهایی است که به انبارها وارد می‌شود و از آن جمله سامانه‌ای، که هم اکنون در شهرستان سمنان به عنوان نمونه و آزمایشی راه‌اندازی شده است.

دادستان تهران با تاکید بر اهمیت راه‌اندازی سامانه‌ های الکترونیکی تبادل اطلاعات کالاهای قاچاق تا پایان امسال و همکاری سازمان های مسئول در مبارزه با قاچاق، پاسکاری مسئولان با هدف رفع مسئولیت از خود را به عنوان پاشنه آشیل مشکلات کشور مطرح کرد و گفت: پسندیده نیست که مسئولان به جای پیگیری و حل مشکلات، سایر سازمان‌ ها را متهم به همکاری نکردن کنند.

607/602

کد خبر: 676644

وب گردی

وب گردی