سمینار احیای جاده ابریشم نوین موسوم به «یک کمربند یک جاده» با تمرکز بر مسائل فرهنگی و تاکید بر نقش ارزنده ایران در بازسازی دوباره این جاده در چین برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا، در این نشست یک روزه که به میزبانی مرکز هنرهای تجسمی و تصویری شانگهای برپا و شب گذشته (یکشنبه) به کار خود پایان داد، در خصوص راههای گسترش همکاری کشورهای قرار گرفته در مسیر این جاده با محوریت مسائل فرهنگی بحث و تبادل نظر صورت گرفت.
«لیو هونک شینگ» از بنیانگذاران این مرکز فرهنگی در سخنانی از ایران به عنوان نقطه کانونی و کلیدی جاده ابریشم از گذشته تاکنون نام برد و بر نقش کشورمان در احیای دوباره این جاده تاکید کرد.
او گفت که چین مصمم به همکاری با کشورهای قرار گرفته در مسیر این جاده تاریخی جهت راه اندازی مجدد آن است و ایران به عنوانی یکی از کشورهای مهم و تاثیرگذار نقش ارزنده ای در این زمینه دارد.
«لیو» همچنین با اشاره به موانع و چالش های پیش رو برای تحقق این هدف بزرگ که از ایده های «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین به شمار می رود، گفت: چین در اجرای این پروژه نباید فقط در جستجوی مسائل تجاری و اقتصادی باشد و برای رسیدن به اهداف اقتصادی می بایست در راستای گفت وگوی فرهنگها و گسترش مناسبات فرهنگی نیز اقداماتی انجام دهد.
وابسته فرهنگی کشورمان در سرکنسولگری ایران در شانگهای نیز در سخنانی گفت که جاده ابریشم علاوه بر شکوفایی اقتصادی باید راهی برای تحکیم گفت وگوی بین تمدنها، فرهنگ ها و دوستی ملتها باشد.
«بهنام آزاد» اظهار کرد: جاده ابریشم یکی از معدود مسیرهای تجاری بود که با فرهنگ، افکار، اندیشه و بویژه مسائل دینی، قومی و معماری مردم جهان پیوند خورد و می بایست در نقش جدید خود نیز به رشد و شکوفایی تمدن های عظیم و پیشبرد نوآوری ها نقش خود را ایفا نماید.
وی از ایران به عنوان یکی از کشورهای مهم و تاثیرگذار در طرح «یک کمربند یک جاده» نام برد که می تواند با توجه به شرایط کنونی قرن بیست و یکم، نقشی کلیدی در احیا و بازسازی دوباره آن داشته باشد.
«آزاد» با بیان اینکه عناصر فرهنگی ایرانی در طول تاریخ فراتر از مرزهای سیاسی، پیشرفته و گسترده شده است، گفت: ایران و چین از میراث داران مهمترین تمدن بشریت هستند و در این بین عناصر فرهنگی دو کشور به واسطه قدمت و سابقه طولانی خود از طریق جاده ابریشم توانسته اند در فرهنگ یکدیگر تاثیرگذار باشند.
«ار دونگ چینگ» از مسئولان مرکز مستند تصویری چین نیز در سخانی به تشریح سفرهایش به 150 شهر و کشور در مسیر جاده ابرایشم بویژه ایران اشاره کرد و گفت: طی چند ماه سفری که به همراه گروهی به ایران داشتیم عظمت و شکوه ایران و اسلام را در این کشور احساس کردم.
او گفت که با مشاهده ایران به پویایی، عظمت و قدرت اسلام پی برده و این پویایی را در هیچ ادیان دیگری نیافته است.
300300

کد خبر: 677088

وب گردی

وب گردی